Televizyonun Çocuklar Üzerindeki Etkileri-1
Merhaba sevgili anne babalar. Dün bir ara televizyona daldım. Farkında olmadan 1-2 saati televizyon karşısında geçirdiğimi fark ettim. Tabi bu esnada 3 yaşındaki oğlum baya hırçınlaştı, sıkıldı. Önce sebebini anlamadım, ama sonradan bu gerginliğin sebebinin televizyon olduğunu anladım. Ve bugün televizyonun çocuk üzerindeki etkilerini yazmaya karar verdim. Küçük yaşlarda ki çocuklara televizyonun olumlu ve olumsuz etkilerini ele alacağım.
Televizyon çocuklarımızın ilk aylardan itibaren ilgisini çeken bir araç. Birkaç aylık bebekler bile bu renkli, hareketli ve sesli görüntüyle ilgilenirler, görme alanları içinde takip edebilirler. Bebekler müziğe ilgi duymaya başladıkça müzik eşliğinde verilen görüntülere daha fazla ilgi duymaya başlarlar. Televizyonda söz ve görüntü bir arada verildiği için, çocuklar çok kolay etkilenirler.
Fazla televizyon karşısında tutulan çocukların televizyon izleme alışkanlıklarının gelişmeye başladığı bilinmektedir. Özellikle de rahat yemek yedirmek veya sakince oturmasını sağlamak amacıyla televizyon seyrettirilen çocuklarda, sonraki yıllarda devam edecek televizyon izleme alışkanlığı gelişmektedir.
Anne-babası çok televizyon izleyen çocukların da, model alma yoluyla, zaman geçirme ve eğlenme aracı olarak televizyonu tercih etmeleri söz konusudur. Küçük yaşlardan itibaren televizyon izleme saatleri sınırlandırılmayan çocuklar, okul yaşlarında televizyon bağımlısı olmaya aday olmaktadırlar. Kontrolsüz şekilde televizyon izlettirilen çocukların yorum yapma, muhakeme etme yeteneklerinin olumsuz etkilendiği bilinmektedir. Çünkü televizyon izlemek tek yönlü, pasif bir etkinliktir. Oysa en etkin öğrenme yolu deneyerek, yaşayarak öğrenmedir. Fazla televizyon karşısında kalan çocuk direkt bilgi almaya alışır ve etkileşim içine giremez. Bu nedenle televizyonun olumlu etkileri ancak sınırlı ve seçilmiş programların izlenmesiyle olur.
Aslında çocuklar iki yaşından itibaren televizyon karşısına oturup kısa çizgi filmler izleyebilirler. Ya da eğitimsel içerikli çocuk programlarını izlemeleri uygundur. Çocuklar, okul öncesi dönemde çizgi filmler, çocuk filmleri ve eğitimsel programları izleyebilecek dikkat ve sabır süresine sahiptirler. Yani bir saat civarı televizyon başında oturabilirler. Ama bu süreyi aşmamak uygun olur. Çünkü bu dönemdeki çocuklar çok alıcıdırlar ve zihinsel gelişimleri için gerekli olan başka birçok faaliyetle ilgilidirler. Öğrenmenin en yoğun olduğu bu dönemde tek yönlü bir etkinlik olan televizyon ile doldurmamak gerekmektedir.
Ayrıca bu yaşlarda çocuklar yaşam rutinleri konusunda alışkanlıklar edinirler. Sürekli televizyon izleyen çocuklar bunu alışkanlığa dönüştürmekte ve birçok gelişim alanında yetersiz uyaranlar nedeniyle geri kalabilmektedirler.
Bebeklikten itibaren izlenen müzik kanallarının çocukların dil ve iletişim becerileri üzerinde olumsuz etkileri olduğu da kanıtlanmıştır. Özellikle çocuk okul çağına geldiğinde televizyon alışkanlığı nedeniyle okul ve derse uyum ve uygun çalışma alışkanlıkları geliştirme konusunda ciddi sorunlar yaşayabilir.
Çocuklar için hazırlanan programlar ve çizgi filmler de şiddet ve uygun olmayan görüntüler içerebilmektedir.
Özellikle dil gelişiminin ve sosyal gelişimin temellerinin atıldığı en önemli dönem olan ilk üç yılda televizyon karşısında fazla vakit geçiren çocukların geç konuşmaya başlama olasılığı artmakta ve çocuklar dış dünya ile iletişimde sorunlar yaşayabilmektedir. Reklam ve klipleri kontrolsüzce izleyen çocuklar verilen her tür mesajı kalıcı olarak alabilir, korku, kaygı, öfke gibi duyguları yoğun yaşayabilir. Çocukların zaman zaman şiddet eğilimlerinin arttığı ve sosyal ilişkilerde zorlanabildikleri bilinmektedir.
Üç yaş civarında çocukların çizgi film, belgesel ve eğitimsel programları izlemeleri onların yaratıcılıklarını geliştirir ve hoşça vakit geçirmelerini sağlar. Ancak bu yaşlardan itibaren televizyon başında geçirecekleri vakit sınırlandırılmalıdır.