SİSTEM YOK MAĞDUR ÇOK

Engelsiz İzmir sloganıyla yola çıkan İzmir Büyükşehir Belediyesi tarafından, 2008 yılından beri kurulmaya çalışılan ama ulaşımda bir türlü çözüme kavuşturulamayan akıllı sistem krizi, görme engelli vatandaşları vurdu. Beyazay Derneği İzmir Başkanı Salih Arıkan, hizmette geriye gidildiğini belirterek, “Önceden otobüslerin çoğunda ‘sesli uyarı sitemi’ çalışırken şimdi çoğunda çalışmıyor” dedi


  • Oluşturulma Tarihi : 09.01.2016 10:04
  • Güncelleme Tarihi : 09.01.2016 10:04
  • Kaynak : HABER MERKEZİ
SİSTEM YOK MAĞDUR ÇOK

TANER UYANIKER

Türkiye Beyazay Derneği İzmir Şubesi Başkanı Salih Arıkan, İzmir’deki şehir içi otobüslerde yolcuyu uyaran ve hangi durağa vardıklarını bildiren “Sesli uyarı sistemi”nin çoğu otobüste çalışmadığını iddia etti. “Engelsiz İzmir” sloganıyla yola çıkan Büyükşehir Belediyesi’nin akıllı sistem konusunda sözünde durmasını isteyen Arıkan, “Bindiğim bütün otobüslerde sesli uyarı sistemi bozuk, çalışmıyor. Önceden otobüslerin çoğunda varken şimdi çoğunda yok. Ne yazık ki verilen hizmetin ileriye gitmesi gerekirken geriye doğru bir gidiş var” dedi.

Bu sistemin; görmeyenler, şehre yeni gelmişler olanlar, okuma yazma bilmeyenler için çok güzel bir uygulama olduğunu dile getiren Arıkan, şimdi sesli uyarı sisteminin çoğunda olmadığını söyledi. Engellilerin her türlü kazanımlarında geriye doğru gidişin söz konusu olduğunu ifade eden Arıkan, bunların en başında otobüslerde “sesli uyarı sistemleri”nin çalışmaması olduğunu belirtti.  Arıkan, “Otobüslerin nereye gittiğini hangi durağa yaklaştığını belirten sesli sitemler varken şimdi çoğunda olmaması bir kayıptır. Bu da bizim için bir zorluktur. Bütün otobüslerde sesli uyarı sistemlerinin tekrar aktif edilmesi gerekiyor” dedi.

“NEREDE İNECEĞİMİZİ BİLEMİYORUZ”

Engelliler için ilk sorunun duraklarda başladığını belirten Arıkan, çoğu durakta “Akıllı durak” sisteminin yaygın olmadığı için zorluklar yaşadıklarını söyledi. Arıkan, “Görme engelli vatandaşlar otobüs durağına vardığında, ‘akıllı durak’ sistemi olmadığı için otobüslerin ne zaman geleceğine dair bir bilgisi olmuyor. İnternet siteleri de görme engellilere yönelik olmadığı için zorluk yaşıyoruz. Görmeyen kişi önüne hangi saatte hangi otobüsün geldiğini bilemiyor. Otobüsün konusunda yardımcı olması için yanında ki kişiye soruyorsun o sırada sorduğun kişinin otobüsü geliyor binip gidiyor. Haber verecek diye bekliyoruz otobüs gelip gitmiş oluyor. Ya da durağa vardığımız sesli olarak dört beş kişiye söylüyoruz. Yanındaki giderse başkası söylüyor. Zor zahmet otobüs biniyoruz. Bu kez de otobüse bindiğimizde şoföre ya da orada ki insanlara beni burada haberdar et diyoruz bu kez de onlar o durağı unutuyorlar “senin durağı geçmişiz” diyorlar. Yada tekrar tekrar hatırlatıyoruz sorduğumuz kişilere bu kez de insanları bıktırıyoruz. Bir cami ismi söylüyorsunuz ineceğiniz yerle ilgili insanlar ilk gördükleri camide sizi indiriyorlar.  Bu hususta sesli sitemlerin olması görme engellilerin için çok önem taşımaktadır” şeklinde konuştu.

“BEN MAĞDURUM”

Belediye’nin bu konuda kent kart ihale süreciyle ilgili bir takım gerekçeler öne sürdüğünü ifade eden Arıkan, görme engelliler olarak bunlara değil hizmet alıp almadıklarına baktıklarını söyledi. Arıkan, mağdur olduklarını belirterek bu durumun bir an önce çözüme kavuşturulması gerektiğini ifade etti.

“ŞİKAYETTE DOLAYI KAPATTIK DİYORLAR”

Otobüslerde sesli uyarı istemlerinin çalışmamasının kendileri için büyük bir sorun oluşturduğunu belirten görme engelli Aydan Gün, bu durumu hareket memurlarına sorduklarında “Yolculardan şikayet geldiği için kapattık” cevabını aldıklarını söyledi. Bu duruma anlam veremediğini ifade eden Gün, “Görme engelliler okuma yazma bilmeyen ve İzmir’i tanımayan insanlar için bu kadar önem arz eden bir sistemin bu şikayetlerle kapatılabileceği aklımı almıyor” dedi.

Otobüslere bindiklerinde sistem çalışmadığı için vatandaşlara ya da şoföre sormak zorunda kaldıklarını belirten Gün, bunda da yanlış bilgilerin verilebildiğini ve bu durumun sonucunda yanlış durakta indiklerini söyledi. bazı otobüslerde bu sistemin olmasına rağmen sesinin çok kısık olduğunu belirten Gün, duymakta zorluk çektiğini söyledi. Vapurlarda da sesli sitemin olmadığını sözlerine ekleyen Gün, burada da sesli sitemin aktif hale getirilmesi gerektiğini ifade etti.

Haber Merkezi