Apple'ın bazı Rus menşeli uygulamaları App Store'dan kaldırmasının ardından, merkezi Moskova'da bulunan VK şirketinden karara ilişkin sert açıklamalar geldi.
VK yetkilileri, Apple'ın söz konusu uygulamaları herhangi bir ön bilgilendirme yapmadan ve tek taraflı bir kararla mağazadan kaldırdığını ifade etti. Şirket, resmi yaptırım listelerinde yer almadıklarını vurgulayarak uygulamaların güncellenememesi nedeniyle kullanıcıların mesaj ve bildirimlere erişim konusunda sorun yaşayabileceğini belirtti.
Yapılan açıklamada, Rus kullanıcıları etkileyen bu kararın gerekçesiz olduğu savunularak kabul edilemez bir uygulama olarak değerlendirildiği kaydedildi.
Bu gelişme, Apple ile Rusya arasındaki dijital platform geriliminde ilk örnek değil. Daha önce de çeşitli Rus uygulamaları App Store'dan kaldırılmış, buna karşılık Rusya yönetimi Facebook, Instagram, YouTube ve X gibi ABD merkezli platformlara yönelik erişim kısıtlamaları uygulamıştı.
KREMLİN'DEN APPLE'A TEPKİ
Konuya ilişkin Kremlin'den de açıklama geldi. Kremlin Sözcüsü Dmitriy Peskov, Apple'ın aldığı kararın detaylarının netleştirilmesi için şirketten resmi bir izahat isteyeceklerini duyurdu. Peskov, yapılacak açıklamanın ardından Apple ile yürütülen iş ilişkilerinin geleceğinin değerlendirileceğini ve gerekli adımların buna göre belirleneceğini ifade etti.
Apple tarafından Rus uygulamaların ilk kez hedef alınmadığını, daha önce MAX uygulamasında da benzer bir durumun meydana geldiğini anımsatan Peskov, "Bu durum, hizmetin ne kadar güvenilir olduğu sorusunu gündeme getiriyor." açıklamasında bulundu.
Bu karar nedeniyle sadece Rusya’da yaşayan değil, dünya genelinde Rusça konuşan on milyonlarca insanın mağdur olduğunu belirten Kremlin Sözcüsü, Apple’ın bu hamlesini "en hafif tabirle garip" olarak nitelendirdi.
Peskov, yaşanan mağduriyetin önüne geçmek için kullanıcılara da net bir çağrıda bulunarak, "Android’e ya da kendi yerli sistemlerimize geçiş yapın, sevdiğiniz uygulamaları kullanmaya bu şekilde devam edin." diye konuştu.