EKONOMI

EBSO’da Yeşil Dönüşümün Oscarları sahiplerini buldu

Sanayide çevre dostu üretim uygulamalarının ödüllendirildiği EBSO Yeşil Dönüşüm Ödülleri’nde, iklim krizi, karbon azaltımı ve sürdürülebilir üretim gündemin merkezinde yer aldı. EBSO Başkanı Ender Yorgancılar, “Yeşil dönüşüme uyum sağlayamayan firmalar gelecekte ihracat yapamayacak” dedi

BERKAY ERDEN / Ege Bölgesi Sanayi Odası’nın (EBSO), sanayi kuruluşlarının çevreye duyarlı üretim anlayışını teşvik etmek ve sürdürülebilirlik alanındaki başarılı uygulamaları ödüllendirmek amacıyla bu yıl 25’incisini düzenlediği “EBSO Yeşil Dönüşüm Ödülleri” sahiplerini buldu. EBSO Ender Yorgancılar Meclis Salonu’nda gerçekleştirilen törende, çevre mevzuatına uyum, doğal kaynakların verimli kullanımı ve çevresel etkilerin azaltılmasına yönelik projeler geliştiren firmalar ödüllendirildi. Sanayide yeşil dönüşümün önemine dikkat çekilen törende, sürdürülebilir üretim anlayışının geleceğin rekabet gücünü belirleyen temel unsurlardan biri olduğu vurgulandı. Düzenlenen törene Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği İzmir İl Müdürü Aytaç Yalçınkaya, EBSO Yönetim Kurulu Başkanı Ender Yorgancılar, EBSO Çevre Çalışma Grubu Başkanı Erdoğan Çiçekçi, EBSO Meclis Üyeleri ve iş insanları katılım gösterdi. Açılış konuşmasında Yalçınkaya, devletin ceza kesmek kadar iyi örnekleri ödüllendirmesinin de önemli olduğunu vurgularken, Yorgancılar ise yeşil dönüşüm konusunda üyelerine verdikleri desteklerden bahsetti. Yapılan açılış konuşmalarının ardından Atık Yönetimi, Su Yönetimi, Enerji Yönetimi, Emisyon Yönetimi ve Sosyal Sorumluluk kategorilerinde ödüller verildi. 

YALÇINKAYA: CEZA KADAR ÖDÜL DE BOYNUMUZUN BORCU

Devletin asli görevi olarak denetleme ve ceza işlemleri ile yan yana gelmenin yanı sıra sanayiciler ile ödül töreninde bir araya gelmenin de devlet açısından önemli olduğunu vurgulayan Yalçınkaya, “Günümüzde iklim değişikliği, kaynakların azalması ve çevresel riskler, ekonomik kalkınma anlayışımızı yeniden şekillendirmektedir. Artık sürdürülebilir üretim, enerji verimliliği ve düşük karbon salınımlı kalkınma, yalnızca çevresel dostluk değil, aynı zamanda güçlü bir rekabet ürünüdür. Bu nedenle yeşil dönüşüm, geleceğe hazırlıklı olmanın ve küresel ekonomide güçlü kalmanın en önemli anahtarlarından biridir. İzmir sanayisi ise çevreye duyarlı üretim anlayışı, yenilikçi yatırımları ve girişimcilik kültürüyle bu dönüşümün öncü şehirlerinden biri olmayı sürdürmektedir. Bugün ödül alan ve yarışmaya katılan tüm işletmelerimiz, çevresel sorumluluğu üretim süreçlerinin ayrılmaz bir parçası haline getirerek örnek bir duruş sergilemektedir. Bakanlığımız olarak daha çok denetleme görevi üstlenirken bu denetleme içerisinde ne yazık ki ceza gibi unsurlarla da sizlerle karşı karşıya kalmaktayız. Ancak devletimizin ceza ve denetim göreviyle beraber, bu tarz sivil toplum kuruluşlarımız ve odalarımızla birlikte bir arada, ödül töreninde de sizlerle bir arada olmaktan çok büyük bir gurur duyuyorum. Ceza elbette ki, denetim elbette ki devletin asli görevidir; ancak iyi örnekleri ödüllendirmek de bizlerin boyun borcudur. Bu nedenle, özellikle odamızın uzun yıllardır sürdürmüş olduğu bu ödül töreninde bulunmaktan da çok büyük gurur duyuyorum. Bakanlığımızın iklim değişikliğiyle mücadele, sıfır atık ve sürdürülebilir kalkınma hedeflerine ulaşmada özel sektörümüzün katkısı çok büyük önem taşımaktadır. Başkanımın da demin ifade ettiği gibi küresel iklim kriziyle mücadele kapsamında bakanlığımızın öncülüğünde yapılacak olan COP31 çok önemli bir düzenlemedir. Ülkemizin dünya çapındaki çok önemli bir düzenlemesidir, çalışmasıdır. Bu kapsamda sanayicilerimizin de bir iş birliği içerisinde olması ve küresel ekonomideki rekabet gücünü artırmak üzere bu çalışmaların içerisinde iş birliğiyle yer alarak ortaya çıkacak kanuni düzenlemelerde de etkin olması, yapılacak kanuni düzenlemelerin sanayicinin lehine ve avantajları göz önünde bulundurularak ortaya çıkartılmasında büyük bir önem arz edeceğini düşünmekteyim” diye konuştu.

YORGANCILAR: İLK SIRADA İKLİM KRİZİ VAR

Son yıllarda dünya çapında başlıca risklerin en başında iklim değişikliğinin geldiğini belirten Yorgancılar, düşük karbonlu sanayiye geçişin önemine vurgu yaptı. Bu konuda eğitim ve danışmanlıklarla üyelere destek olduklarını aktaran Yorgancılar, “Üreticilerimiz, küresel gelişmeler karşısında son dönemde yapılan yönetmelik değişikliklerine uyum sağlamak için gerekli önlemleri alıyor. Yeşil dönüşüme uyum konusunda ve çevre duyarlılığı alanında gösterdikleri çabaların memnuniyet verici olduğunu her fırsatta görüyoruz. Zor şartlar altında üretim yaparken fark yaratan üyelerimizin başarılarını ödüllendirmek de bizim için ayrı bir gurur kaynağı. Değerli konuklar, bir Kızılderili atasözü vardır: ‘Yeryüzü bize atalarımızdan miras kalmadı, çocuklarımızdan ödünç aldığımız bir yerdir.’ Yapılan araştırmalar da çocuklarımızın geleceğinin ciddi bir tehdit altında olduğunu gösteriyor. Az önce hava sıcaklığının 34 derece olduğu ifade edildi. Ben hafta sonu yurt dışındaydım; bulunduğum yerde sıcaklık 44 dereceydi. İnanın, nemle birlikte nefes almakta zorlanıyorduk. Nüfusu 5 milyon olan bir şehirde sokaklar neredeyse tamamen boştu. Dört gün boyunca kırmızı, turuncu ve sarı alarm uyarılarıyla yaşadık. Bu durum sadece Avrupa ile sınırlı değil. Bu sıcak hava dalgaları doğuya doğru da ilerliyor ve bizler de benzer günleri yaşayacağız. Elbette bu süreçte su ve enerji tüketimi de ciddi şekilde artıyor. Dünya Ekonomik Forumu’nun yayımladığı küresel riskler raporuna baktığımızda, 2011 yılından bu yana iklim krizi en önemli riskler arasında yer alıyor. Hatta 2017’den itibaren de birinciliğini hiç bırakmadı. Bu nedenle ülkelerin, kurumların ve hepimizin çok önemli sorumlulukları bulunuyor. Bizler de bu sorumluluğun farkında olarak hareket etmek zorundayız. Avrupa Birliği’nin yeni büyüme stratejisi olarak gördüğü Avrupa Yeşil Mutabakatı sürecindeki rolümüzün de farkındayız. Bu kapsamda düşük karbonlu ekonomiye geçiş sürecinde, sanayi sektörünün geri dönüşüm, endüstriyel simbiyoz, enerji ve kaynak verimliliğini öncelik haline getirmesi gerekiyor. Karbon emisyonlarını hesaplamaya ve azaltmaya yönelik çalışmalarımızı sürekli güncellemeliyiz. Düzenlediğimiz eğitimler, bilgilendirme toplantıları ve danışmanlık hizmetleriyle üyelerimize rehberlik etmeye çalışıyoruz. Odamız bünyesinde faaliyet gösteren Çevre ve Enerji Şefliği birimimiz ile Yönetim Kurulu Çevre Danışmanımız Sayın Şükran Nurlu’nun katkılarıyla çalışmalarımızı sürdürüyoruz. Şükran Hanım’ı hepiniz yakından tanıyorsunuz. Daha önce Çevre Müdürlüğü görevinde bulundu, Büyükşehir Belediyesi’nde çevre konularında önemli çalışmalar yaptı ve bu alanda oldukça deneyimli bir isim. Ayrıca profesyonel çevre danışmanlık firmalarıyla imzaladığımız protokoller kapsamında TÜBİTAK831 Yeşil İnovasyon Teknoloji Mentörlük Çağrısı başvurularında üyelerimize destek sağlıyoruz. Bu süreçte mentörlük yapacak paydaşlarımızın sayısını artırmayı da hedefliyoruz. Yeşil Sanayi Rehberi’ne uyum sağlayamayan firmaların gelecekte ihracat yapamayacağını sanayicilerimize ilk günden itibaren anlattık. Daha önce Sanayi 4.0 sürecinde ‘uyum sağlayamayan kaybedecek’ demiştik. Yeşil dönüşüm konusunda hazırladığımız çalışmalarda da aynı şekilde üyelerimizi bilgilendirerek, bu dönüşüme uyum sağlayamayanların ihracat yapamayacağını vurguladık. 2020 yılında eski hizmet binamızda başlattığımız atık yönetimi sistemini yeni binamızda da aynı şekilde sürdürüyoruz. Tüm atıkların kaynağında ayrıştırılması, türüne göre lisanslı firmalara teslim edilmesi, geri kazanılması ve uygun şekilde bertaraf edilmesini sağlayan sistemimizi kesintisiz olarak uygulamaya devam ediyoruz” diye konuştu.

ÇİÇEKÇİ: BAŞARI SADECE RAKAMLA ÖLÇÜLMÜYOR

Günümüzde şirketlerin başarı göstergelerinin değiştiğini ve yeşil dönüşümün küresel pazarda yer almanın önemli bir parçası olduğunu vurgulayan Çiçekçi, “Bugün burada sadece başarılı projeleri ödüllendirmek için değil; İzmir ve Ege sanayisinin küresel dönüşüme nasıl öncülük ettiğini ve yeşil sanayi vizyonunu nasıl sahiplendiğini göstermek için bir aradayız. Dünya ekonomisi ve sanayisi kabuk değiştiriyor, bunu hepimiz biliyoruz. Artık başarı; sadece üretim kapasitesiyle, ciroyla ya da ihracat rakamlarıyla ölçülmüyor. Bugünün ve geleceğin dünyasında gerçek başarı; karbon ayak izini azaltabilmekten, döngüsel ekonomiyi kalıcı kılmaktan, suyu, enerjiyi ve ham maddeyi geleceği tüketmeden koruyarak kullanabilmekten geçiyor. Avrupa Yeşil Mutabakatı, sınırda karbon düzenlemeleri ve sürdürülebilirlik kriterleri artık kapımızdaki birer zorunluluk değil, küresel pazarda var olmanın yeni kuralları haline geldi. EBSO Çevre Çalışma Grubu olarak bizler bu dinamikleri çok yakından takip ediyor; üyelerimizin dönüşüm sürecinde sadece uyum sağlayan değil, oyun kurucu roller üstlenmesi için var gücümüzle çalışıyoruz. Biliyoruz ki yeşil dönüşüm sanayimiz için bir maliyet kalemi değil; tam aksine rekabetçiliğimizi, verimliliğimizi ve geleceğimizi güvence altına alan en büyük yatırımdır” şeklinde konuştu.

ÖDÜLLER SAHİPLERİNİ BULDU

Açılış konuşmalarının ardından 5 ayrı kategori ve jüri özel ödülü olmak üzere yarışmayı kazanan firmalar açıklandı. Yorgancılar tarafından “Yeşil Dönüşümün Oscarları” denilerek açıklanan ödül sahipleri ise şu şekilde:

Atık Yönetimi: Bak Gravür Teknolojisi San. Tic. A.Ş.

Su Yönetimi: CMS Jant Sanayi

Enerji Yönetimi: Abalıoğlu Yağ Sanayi

Emisyon Yönetimi: Dyo Boyaları

Sosyal Sorumluluk: Pınar Süt Mamulleri

Jüri Özel Ödülü: Baylan.