Sayfa Yükleniyor...
2023 planlarında kruvaziyer turizmine, İstanbul merkezli bakıldığını söyleyen ETİK Başkanı İşler, “Oysa ülkemizin, İstanbul ve Kuşadası yanında Akdeniz’e bakan 3 önemli limanından biri olan İzmir de bir kruvaziyer destinasyonudur” dedi
SULTAN GÜMÜŞ / ÖZEL HABER
Ege Turistik İşletmeler ve Konaklamalar Birliği (ETİK) Başkanı Mehmet İşler, son 10 yılda 4 darboğazdan geçildiğini vurgulayarak İzmir turizminde yaşanan gelişmeleri aktardı. Özellikle 2016 krizinde, yani tam 1 yılda; 10,5 milyon turist ila 9,5 milyar dolar gelir kaybedildiğini söyleyen İşler, “30 yılda alınan yolun üçte birini 1 yılda yitirdik” sözlerine dikkat çekti. Kruvaziyer turizmin neredeyse dip noktaya geldiğini aktaran İşler, “Öylesine güçlü bir daralma oldu ki, İzmir 10-12 yılda kazandığı 3,5 milyondan fazla kruvaziyer turistinin, 2 yılda erimesine şahit oldu” dedi. Tahminlere göre her şey yolunda gitseydi İzmir’in, 2019’da 1,2 - 1,3 milyon değil, en az 2,5 milyon turiste ev sahipliği yapacağını belirten İşler, “Yani İzmir’in kaybı, ürün ve çeşitlilik bakımından yalnız kendisinin değil, Türkiye’nin de kaybı oldu” ifadelerini kullandı. 2023 planlarında kruvaziyer turizmine, İstanbul merkezli bakıldığının altını çizen İşler, Akdeniz’e bakan 3 önemli limandan biri olan İzmir’in de bir kruvaziyer destinasyonu olduğunu ekledi; planların bunlara göre güncellenmesi gerektiğini talep etti.
BU SEVİYEYE KOLAY GELİNMEDİ
Türkiye’nin, 2015 yılında en çok turist alan 6. ülke olduğunu kaydeden Başkan İşler, “Bu seviyeye kolay gelinmedi. Ve 2011’den 2016’ya kadar olan bu basamakta istikrar kazanılmıştı. Bu seviyeye yeniden geliş ancak 2018-2019 döneminde oldu. Yani; 2016 krizinden sayısal çıkış, 3 yılda gerçekleşti. Bu öyle bir geri dönüştür ki, daha önce benzerini hiçbir ülkenin yaşamadığı bir zaman dilimini ifade etmektedir. Rusya uçağının düşürülmesi ile yaşanan 2016 krizi, Türkiye turizminde şu sonuçları doğurmuştu: Türkiye 1983-2016 arasındaki tam 30 yılda; 33,5 milyona ulaşan turist kazandı. 24,5 milyar dolar gelir artırdı. 2016 krizinde, yani tam 1 yılda; 10,5 milyon turist, 9,5 milyar dolar gelir kaybetti. 30 yılda alınan yolun üçte birini 1 yılda yitirdik. 3 yılda turizme olan inanç ve kamu destekleri boşa çıkmadı. Sektör üzerine düşeni fazlasıyla yaptı. Yani birlikte başardık. Bu yüzden bakanlığımız da 2023 hedeflerini; 75 milyon turist ve 65 milyar dolar gelir olarak açıkladı” ifadelerini kullandı.
30 YILIN YÜZDE 40’I ELDEN ÇIKTI
“İlimiz İzmir’in durumu biraz farklı” diyen İşler, konuşmasını şöyle sürdürdü: “İzmir, etkileri derin biçimde hissedilen ve 2019’da aşılan 2016 krizine ilave olarak 3 önemli darboğazla iç içedir. İzmir 2016 krizine kadar tam 30 yılda 1 milyondan fazla turist artırdı. Bu dönemde turizm geliri olarak da 1 milyar dolarlık artış sağlandı. 2016 yılında ilimiz İzmir, 30 yıllık turist kazancının yüzde 55’ini kaybetti. Bir yılda gelir olarak da 30 yılın yüzde 40’ı elden çıktı. 2019 yılı tamamlandığında ise turist sayısı bakımında 2016 açıkları kapatıldı. Fakat turizm geliri açısından hala 2015-2016’nın gerisindeyiz.” İzmir’in 2016 krizinden oldukça farklı 2 önemli durumu bulunduğunu aktaran İşler, “Bunlar yalnız kendisinin değil, Türkiye turizminin gelişimine de katkı yapan, ‘kruvaziyer’ turizminin dip yapması ve yurtiçi pazarın hızla daralmaya başlamasıdır” dedi.
GÜÇLÜ BİR DARALMA OLDU
İzmir’in, Kuşadası ve İstanbul’dan sonra kruvaziyer turizminin 3. önemli limanı olduğunu bir kez daha vurgulayan İşler, “Turizmin bu alanı, hem ürün çeşitlendirmesi hem de yüksek gelirli turist kitlesinin artırılması açılarından son derece önemlidir. Öyle ki Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın yeni stratejisinde öne çıkarılmış değerlerimizdendir. İlimizde 2000’li yılların başlarında hareket bulan kruvaziyer turizmi ve turist sayısı hızla artarak 2010’lu yılların başında yani 10 yıl gibi sürede 500 bini aşmıştı. 2010’da başlayan ve adına ‘Arap Baharı’ denen çalkantıda ısınan Akdeniz suları ve çatışmalar; kruvaziyer turizmini dip noktasına getirdi. Öylesine güçlü bir daralma oldu ki, İzmir 10-12 yılda kazandığı 3,5 milyondan fazla kruvaziyer turistinin, 2 yılda erimesine şahit oldu” diye konuştu.
BÜYÜK BİR DÜŞÜŞ YAŞANDI
Üzerine gelen 2016 krizinin de bu pazarı tamamen durdurduğunu kaydeden Mehmet İşler, şunları ekledi: “Bu, İzmir turizmi için şu anlama geldi: İzmir sahip olduğu turistin yüzde 35-40’ını kaybetmişti. Ve 2016 krizinde, diğer turist kitlesinden de 400 bin gibi büyük bir düşüş yaşandı. Özetle İzmir; kruvaziyer turisti ile genel turist kaybından toplamda 1,5 milyon kişi kayba uğradı. Tahminlere göre her şey yolunda gitseydi İzmir, 2019’da 1,2-1,3 milyon değil, en az 2,5 milyon turiste sahip olacaktı. Yani İzmir’in kaybı, ürün ve çeşitlilik bakımından yalnız kendisinin değil, Türkiye’nin de kaybı oldu. Diğer yandan, son birkaç yılda kurlardaki ve maliyetlerdeki ani yükseliş, İzmir’de iç pazar kaynaklı turist geceleme ve gelirlerine de ciddi etkide bulunuyor.”
GÜNCELLEMEK ZORUNDAYIZ
2023 planlarında kruvaziyer turizmine, İstanbul merkezli bakıldığının altını çizen Mehmet İşler, “Oysa ülkemizin, İstanbul ve Kuşadası yanında Akdeniz’e bakan 3 önemli limanından biri olan İzmir de bir kruvaziyer destinasyonudur. 2023 planımızın ve kişi başına gecelik gelir hedeflerinin yakalanmasında İzmir’in rolü yeniden ele alınmalıdır. İzmir’i en az İstanbul ve Antalya kadar merkeze alarak planlarımızı güncellemek zorundayız” açıklamalarında bulundu.
Haber Merkezi