GÜNDEM

Asistan hekimlerin acı gerçeği en az 208 saat mesai yapıyorlar

Türk Sağlık Sen 1 Nolu İzmir Şube Başkanı Koçak, asistan hekimlerin insani koşullarda olmayan nöbet sürelerine dikkat çekerek “Fazla mesainin karşılığını alamıyorlar” dedi

BURCU YANAR - ÖZEL HABER

Sağlık Bakanı Fahrettin Koca, asistan hekimlerin, uzun ve yıpratıcı çalışma sürelerini azaltmakta ve nöbet düzenlemelerini yasal mevzuata uygun, insani koşullara uygun hale getirmede tam bir irade ortaya konulması gerektiğini söyledi. Yapılan açıklamaya göre Bakan Koca, 81 ildeki Eğitim Araştırma Hastaneleri ile Üniversite Hastanelerinin başhekimlerine, asistan hekimlerin nöbetlerinin mevzuata göre düzenlenmesi için mektup gönderdi. Sağlık Bakanı Koca, mektubunda, Kasım 2021 tarihli ‘Uzmanlık Eğitimi Görenlerin Nöbet Hizmetleri’ konulu genelgenin, İl Sağlık Müdürlüklerince başhekimlere ulaştırıldığını belirterek şunları kaydetti: “Uzmanlık Eğitimi Görenlerin Nöbet Hizmetleri Konulu Genelge, çözümü aciliyet gösteren bir sorun için kararlı, kalıcı adımlar atmanızı gerektiriyor. Uzun ve yıpratıcı olan çalışma sürelerini azaltmakta, nöbet düzenlemelerini yasal mevzuatımıza uygun ve insani koşullara kavuşturmakta tam bir irade ortaya koymalıyız. Bu konuda sizinle yakın, titiz bir diyalog içinde olacağız. Asistan hekimlerin nöbetlerinin mevzuata göre düzenlenmesi konusundaki kararlılığımızın en iyi örneklerinden birini sizin vereceğinize inanıyorum. Çalışmalarınızda başarılar diliyorum.”

İKİ KAT FAZLA ÇALIŞIYORLAR

Türk Sağlık Sen Nolu İzmir Şube Başkanı Barış Koçak ise özellikle asistan hekimlerin ilk yıllarının ayda yaklaşık2-13 nöbetle döndüğünü ifade etti. Çalışma koşulları hakkında detayları paylaşan Başkan Koçak, “Pazartesi günü nöbete giren bir arkadaş Salı günü akşam nöbetten çıkıyor. Çarşamba günü tekrar nöbete giriyor. Perşembe günü akşam çıkıyor. Bu durum yaklaşık ayda2-13 nöbet boyunca devam ediyor. Bu durum dikkat dağınıklığına sebebiyet verebilir, hatalı işlem yapılmasına neden olabilir. Her şeyi bir yana bırakın bu kadar yoğun bir çalışma temposu insanın kendi psikolojisinin de bozulmasına neden olur” dedi.

Böyle bir çalışma sisteminin sadece Türkiye’de var olduğunu da aktaran Başkan Koçak, “Çünkü Türkiye Avrupa Birliği ülkelerine göre sağlık personeli sayısı çok düşük. Hekim arkadaşlarda/4 oranında bir düşüklük var. Avrupa’da00 hekimin yaptığı işi Türkiye’de ortalama 65-70 hekim yapıyor. Yani iki katı bir performans ortaya koymak zorunda kalıyor. Asistan hekimler bu kadar yoğun çalışırken ne yazık ki çalışmalarının maddi bir karşılığı yok. Çünkü mevcut yönetmelikte mesai ve en fazla30 saate kadar fazla mesai parasının ödeneceği söyleniyor.6 saat nöbeti ayda3 nöbetten hesapladığınız zaman 208 saat mesai yapıyorlar ancak bunun sadece30 saatinin ücretini alabiliyorlar. Geriye kalan saatlerin ücretini alamıyorlar. Bu da emeğin karşılıksız kalması demek oluyor” ifadelerine yer verdi.

İNSANİ OLMAYAN ŞARTLAR

Başkan Koçak, bu kadar yoğun çalışmaların ardından ise istenmeyen şeylerin meydana geldiğinin altını çizerek “İstanbul’da bir hekim arkadaşımızın nöbetten sonra yaptığı trafik kazası bunu gündeme getirdi. Bunların faturası çok ağır olabiliyor. Hayatınızın bir senesi en az3 nöbet, ikinci senesi en az0 nöbet ile geçiyor. Ondan sonra bu durum yavaşlıyor ancak bunlar hiç insani olmayan şartlar. Bunlara uyulmadığı takdirde ise asistanlık sonlanmıyor ve uzmanlık belgelerini alamıyorlar. Bu da üstlerinde idari bir baskı yaratıyor” diye konuştu. Koçak son olarak, bununla ilgili ciddi bir adım atılmak isteniyorsa kanun ya da yönerge çıkartılması gerektiğine dikkat çekti.