- Gündem
- 04.07.2025 21:13
EDDMİB’in ihracatı 2023 yılının ilk çeyreğinde de yüzde 9’luk artışla 53 milyon dolardan 58 milyon dolara ilerledi. Yıllık ihracatta 200 milyon dolara koşan Egeli dericiler, 2026 yılı için 300 milyon dolar ihracat hedefi belirledi
NURETTİN BAKİ
Ege İhracatçılar Birliği (EİB) 2022 yılı olağan mali genel kurul toplantılarında dördüncü gün geride kaldı. Ege Deri ve Deri Mamulleri İhracatçıları Birliği (EDDMİB) toplantısı Ege İhracatçı Birlikleri 7. Kat Konferans Salonunda gerçekleştirildi. Yapılan oylamada birliğin denetim ve yönetim kurullarının 2022 gelir-gider bütçesi oy birliğiyle ibra edildi. Oylamadan sonra teşekkür konuşması için kürsüye çıkan EDDMİB Yönetim Kurulu Başkanı Erkan Zandar, birliğin 2022 yılı çalışmaları ve ihracat rakamlarını paylaştı. Ege Deri ve Deri Mamulleri İhracatçıları Birliği Genel Kurulu’nda 2023 yılı bütçesi 6 milyon 725 bin TL olarak kabul edilirken, 2023 yılı iş programı da karara bağlandı. Pandemi döneminde insanların evinden çıkamadığı dönemde dünyanın ilk sanal ayakkabı fuarı Shoodex Fuarı’nı iki kez düzenleyen Ege Deri ve Deri Mamulleri İhracatçıları Birliği, 2022 yılında ihracatını yüzde 12,39’luk artışla 170 milyon dolardan 190 milyon dolara taşıdı. EDDMİB’in ihracatı 2023 yılının ilk çeyreğinde de yüzde 9’luk artışla 53 milyon dolardan 58 milyon dolara ilerledi. Yıllık ihracatta 200 milyon dolara koşan Egeli dericiler, 2026 yılı için 300 milyon dolar ihracat hedefi belirledi.
AYAKKABI İHRACATI İLK KEZ 100 MİLYON DOLARI AŞTI
Ege İhracatçı Birlikleri’nde yapılan 2022 yılı olağan mali genel kurul toplantısında konuşan Ege Deri ve Deri Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Erkan Zandar, birliğin ihracatını domine eden ayakkabı sektörünün ihracatını yüzde 29’luk artışla 87 milyon dolardan 112,7 milyon dolara çıkardığını ve tarihinde ilk kez 100 milyon dolar barajını aştığını dile getirdi. Deri sektörünün diğer alt sektörleri hakkında da bilgi veren Zandar, “Saraciye sektörümüzün ihracatını yüzde 23’lük artışla 21 milyon dolardan 26 milyon dolara çıktı. Deri konfeksiyon ihracatımız yüzde 3’lük düşüşle 28 milyon dolar olurken, deri postlar ihracatımız 25 milyon dolar olarak gerçekleşti” şeklinde konuştu.
İHRACATIN ZİRVESİNDE ALMANYA, HOLLANDA VE İNGİLTERE VAR
Ege Deri ve Deri Mamulleri İhracatçıları Birliği’nin en çok ihracat yaptığı ülkenin 26,6 milyon dolarlık tutarla Almanya olduğunu aktaran Başkan Zandar sözlerini şöyle sürdürdü; “Hollanda’da ihracatımız 2020 yılında 8,6 milyon dolar iken, 2021 yılında 14,7 milyon dolara, 2022 yılında da 18,3 milyon dolara çıktı. Hollanda’ya ihracatımız son iki yılda yüzde 112’lik artış kaydetti ve en çok ihracat yaptığımız ikinci ülke konumuna geldi. Son iki yılda ihracatımızda yüzde 102’lik yükseliş hızı yakaladığımız İngiltere’ye ihracatımız 7,5 milyon dolardan 15,2 milyon dolara çıktı ve üçüncü büyük pazarımız oldu. Bu ülkeleri; 14,2 milyon dolarla ABD, 12,8 milyon dolarla Fransa, 12,4 milyon dolarla İtalya, 9,5 milyon dolarla Rusya Federasyonu, 9,2 milyon dolarla Romanya, 8,3 milyon dolarla İspanya ve 6,3 milyon dolarla Polonya izledi.”
PANDEMİ SONRASI FUARLAR VE TİCARET HEYETLERİNE YOĞUNLAŞTIK
2022 yılında pazarlama faaliyetleri kapsamında Expo Riva Schuh Fuarı’na iki kez Türkiye Milli Katılım Organizasyonu ve Kazakistan’a Sektörel Ticaret Heyeti yaptıklarını anlatan Başkan Zandar, “2023 yılında da fuarlar ve sektörler ticaret heyetlerine yoğun bir mesai harcıyoruz. 2022 yılı ocak ayında 20 firmayla, haziran ayında 32 firmayla gittiğimiz Expo Riva Schuh Fuarı’na 2023 yılı ocak ayında 41 firma ile Türkiye Milli Katılım Organizasyonu yaptık. 17-20 Haziran 2023 tarihlerinde Expo Riva Schuh Fuarı’na bir milli katılım organizasyonu daha yapacağız. Kazakistan’a 2023 yılında da 30-31 Temmuz – 1 Ağustos 2023 tarihlerinde sektörel ticaret heyeti gerçekleştireceğiz. Bu yıl Suudi Arabistan ile Türkiye arasındaki siyasi ilişkilerin iyi seyrinin ticarete olumlu yansıyacağı inancıyla sektörel ticaret heyeti planlıyoruz. Bu yıl 17-20 Ekim 2023 tarihlerinde Obuv Mir Kozhi Fuarı’na ilk kez Milli Katılım Organizasyonumuz olacak. Fuar, ticaret heyeti, alım heyeti organizasyonlarımızla görev süremizin sonu olan 2026 yılında ihracatımızı 300 milyon dolara çıkarmayı amaçlıyoruz” diyerek sözlerini noktaladı.
ALMANYA NEGATİF SİNYAL VERİYOR, ROTAMIZI BAŞKA YÖNLERE ÇEVİRMELİYİZ
Ayakkabı sektörünün son 15 yıl içinde rekor seviyede büyüdüğünü dile getiren Başkan Zandar, Almanya’dan negatif sinyaller aldıklarını ifade etti. “Rotamızı başka yönlere çevirmeliyiz” diyen Başkan Zandar, “Aşağı yukarı son 15 yıl içinde ihracatın içindeki payları göz önüne aldığımızda yüzde 25’den yüzde 75’e çıktığını rakamlar gösteriyor. Ayakkabı ihracatımız her geçen gün güçleniyor, bunu faaliyetlerimizle destekliyoruz. Deri konfeksiyon ve saraciyede daha aktif olmalıyız 10 saraciye firmasını dahil ettik. Deri konfeksiyon tarafının talepkâr olmasını heyetlerimizin katılmasını istiyoruz sadece ayakkabı ile bu ihracatı geliştiremeyiz. AB resesyona girdi 2 aydır Almanya’dan özellikle negatif sinyaller geliyor. Yüzde 11 geriledi. İzmir ve Manisa için önemli olan oradaki zincir mağazaların el değiştiriyor olması talebin değişiyor olması, Almanya’yı bekleyerek, büyüyemeyiz rotamızı başka yönlere çevirmeliyiz. Rusya fuarı çok önemli üst düzey ürün yapan ayakkabı saraciye vs. İtalyanların ciddi katılım yaptığı organizasyon pozitif dönüşler aldık, saraciye ve ayakkabı üreticilerimiz, İzmir’in ihracatını pozitif etkiliyor, Kazakistan’ı tekrar düzenleyeceğiz” dedi.