Eğitim-İş’ten yeni rapor: Türkiye’nin Görünmeyen Emeği: Gençler

Eğitim-İş, TÜİK’in ‘İşgücü Piyasasında Gençler’ verileri doğrultusunda hazırladığı raporda, 15-34 yaş arası gençlerin işgücü piyasasına katılım oranının düşük olduğuna dikkat çekti. Raporda, eğitim sisteminin istihdamla uyumsuz yapısına vurgu yapıldı

  • Oluşturulma Tarihi : 19.07.2025 14:08
  • Güncelleme Tarihi : 19.07.2025 14:08
  • Kaynak : SULTAN GÜMÜŞ KAYA
Eğitim-İş’ten yeni rapor: Türkiye’nin Görünmeyen Emeği: Gençler haberinin görseli

Eğitim ve Bilim İşgörenleri Sendikası (Eğitim-İş), Türkiye İstatistik Kurumu’nun (TÜİK) ilk kez yayımladığı ‘İşgücü Piyasasında Gençler’ başlıklı verileri temel alarak hazırladığı raporu kamuoyuyla paylaştı. 
‘Türkiye’nin Görünmeyen Emeği: Gençler’ başlığını taşıyan raporda, 15-34 yaş aralığındaki gençlerin işgücü piyasasına katılım oranının düşük olduğu belirtildi. Eğitimine devam eden gençlerin çıraklık ve deneyim sürecine geç dahil olduğu, bu durumun ise sistemin dışında kalmalarına neden olduğu ifade edildi. Eğitim-İş, raporunda genç işsizliğini artıran yapısal sorunlara ve eğitim-istihdam arasındaki kopukluğa dikkat çekti.

RAPORDA DİKKAT ÇEKEN DETAYLAR

Raporda dikkat çeken noktalardan biri de eğitime devam eden gençlerin işgücü piyasasından dışlanma riskinin artması. Sendika, eğitim sisteminin niteliğinin düşürülmesi, plansız biçimde açılan üniversiteler ve mezunlara yönelik istihdam alanlarının oluşturulmaması gibi nedenlerle gençlerin işsizliğe mahkûm edildiğini savundu. Öte yandan rapor, Türkiye’deki ekonomik gelişimin nitelikli işgücü yaratmak yerine niteliksiz emek talebini artıracak şekilde biçimlendiğini öne sürdü. Bu durumun gençlerin emeğinin görünmemesine ve sistem dışına itilmesine neden olduğu vurgulandı. Eğitim-İş, bu yapının sadece gençlerin bireysel yaşamlarını değil, ülkenin toplumsal ve ekonomik kalkınmasını da olumsuz etkilediğine dikkat çekti.

EĞİTİM-İŞ’TEN ÇÖZÜM ÇAĞRISI

Raporda ayrıca, genç işsizliğiyle mücadele için eğitim politikalarının yeniden gözden geçirilmesi, eğitim-istihdam planlaması yapılması, gençlerin sadece diploma değil nitelikli becerilerle donatılması gerektiği vurgulandı. Eğitim-İş, gençlerin hem üretim süreçlerine dahil edilmesi hem de hak ettikleri yaşam koşullarına ulaşabilmesi için kamusal istihdam politikalarının güçlendirilmesi çağrısında bulundu.
Eğitim-İş’in yayımladığı rapor, eğitim ve istihdam arasındaki yapısal kopukluğun gençler üzerindeki etkisini bir kez daha gözler önüne serdi.