Sayfa Yükleniyor...
Artan enflasyon ve maliyetler karşısında Türk lojistik sektörünün durma noktasına geldiğini dile getiren İZTO Meclis Üyesi Koçali Al, “Tedbir almazsak lojistik sistemimiz çökebilir” uyarısında bulundu
NURETTİN BAKİ-ÖZEL HABER
Uluslararası Kara Taşımacılığı Birliği’nin (IRU) 2021 tarihli son raporunda dünya genelinde 20 ülkede 800 taşımacılık şirketinin verileri irdelendi. IRU, geçen yıl sürücü pozisyonlarının yüzde 20’sinin doldurulmadığını, en şiddetli sürücü sıkıntısının da Avrasya’da yaşandığını belirledi. Çin ise yüzde 4 ile en az etkilenen ülke oldu. Avrupa’da ise durum 2019 yılına göre iyileşti. Pandeminin etkisinin azalmasıyla birlikte, doldurulmayan sürücü pozisyonları, otobüs ve tur otobüsü sürücüleri için yüzde 20’den yüzde 5’e ve kamyon sürücüleri için yüzde 24’ten yüzde 7’ye, yaklaşık dörtte üç oranında düştü. Türk kamyon şoförleri, 2 bin avroya ulaşabilen aylık gelir için direksiyonu Avrupa’ya çevirmeye başladı. İzmir Ticaret Odası (İZTO) Yük Taşıma ve Antrepo Komitesi Grubu Üyesi Koçali Al, “Tedbirimizi şimdiden almazsak pandemi döneminde Avrupa’da lojistik sistemi nasıl çöktüyse ülkemizde de artan enflasyon ve maliyet fiyatları nakliye sistemimizi olumsuz etkileyebilir” dedi.
SÜRÜCÜ SIKINTISI YOĞUNLAŞACAK
Rapora göre ayrıca taşımacılık şirketleri, ekonomiler toparlandıkça ve ulaşım hizmetlerine olan talep arttıkça 2022’de sürücü sıkıntısının yeniden yoğunlaşacağını tahmin ediyor. Avrupalı şirketler bu yıl sürücülerde yüzde 17’lik bir düşüş bekliyor. Bu açığın Meksika’da yüzde 18, Türkiye’de yüzde 20, Rusya’da yüzde 24 ve Özbekistan’da yaklaşık üçte birine ulaşması bekleniyor.
TIRLARIMIZ ASKIDA
Olumsuz tabloyu değerlendiren ve artan enflasyon ile maliyetler karşısında Türk lojistik sektörünün durma noktasına geldiğini dile getiren İZTO Meclis Üyesi Koçali Al, “Şoför bulamadığımız için 6 tırımızdan 5 tanesi askıda” dedi. Al, “Lojistik sektörümüzde çok büyük açıklık var. Şoför olmadığı için tırlarımızın çoğu askıda. Bu sorunla ilgili kimse tedbir almıyor. Devletin, ticaret ve esnaf odalarınınbir araya gelip bu sorunu ortadan kaldırmak için bir politika ortaya koymaları şart. Bu politikayla çocuklarımızı genç yaşlarda şoför ve lojistik alanında çalışması için eğitmeliyiz. İnsanları teşvik etmeliyiz. Şoför kursu olanlara teşvik verilmeli. Tıpkı ‘Genç girişimcilere destek’ şeklinde yapılan projelere benzer tır ve kamyon şoförleri için de projeler üretilmeli. Birilerinin bu alana yatırım yapması lazım. Bu istihdam sağlanması açısından devletin görevi. Odaların, resmi gümrüklerin politikası… Sektör olarak bize ne görev düşüyorsa biz de yapalım. Elimizi taşın altına koyarız. Bir Ar-Ge oluşması lazım. Tedbirimizi şimdiden almazsak pandemi döneminde Avrupa’da lojistik sistemi nasıl çöktüyse bizde de artan enflasyon ve maliyet fiyatları nakliye sistemimizi olumsuz etkileyebilir” diye konuştu.
6 BİN TL MAAŞ YETMİYOR
Tır şoförlerinin aldığı maaşların enflasyon karşısında eridiğine dikkat çeken Al, “Artan enflasyonla birlikte şoförler 5-6 bin TL’lik maaşları haklı olarak beğenmemeye başladı. Çünkü bu paralarla insanların bu ortamda geçinmesi çok zor. Etin kilosunun 150 TL’ye çıktığı bir yerde bu maaşlar elbette yetmez. Bu konuda da ciddi sıkıntılarımız var. Enflasyon düşerse bu maaşlarla insanlar geçinir. Biz de şoförsüz kalmamış oluruz” şeklinde konuştu.
KÖR KURŞUNA GİDECEĞİZ
Lojistik sektöründe artan maliyetlere de vurgu yapan Al, “Bin 500 TL’ye aldığımız kamyon lastiği 7 bin 500 TL oldu. Yedek parça fiyatları, lastik fiyatları, mazot fiyatları arttı. Böyle bir ortamda kontağı nasıl çevireceğiz. Çok zor durumdayız. 15 bin TL’ye aldığımız depo kapağı 150 bin TL’ye çıktı. Bu artışlar akıl dışı… Kör kurşuna gideceğiz” ifadelerine yer verdi.
Haber Merkezi