Sayfa Yükleniyor...
Ege Üniversitesi Engelsiz Ege Birimi Koordinatörü Prof.Dr. Hatice Şahin, İzmir'in her yerinde rastlayabileceğiniz görme engellilere yönelik yapılan sarı kılavuz çizgileri eleştirdi. Şahin, uygulamanın yanlış bir biçimde yapıldığını söyledi
ONURHAN ALPAGUT
Ege Üniversitesi Engelsiz Ege Birimi Koordinatörü Prof.Dr. Hatice Şahin, İzmir'in her yerinde rastlayabileceğiniz görme engellilere yönelik yapılan sarı kılavuz çizgileri eleştirdi.
Şahin, her yere yapıştırılan sarı kılavuz çizgilerin görme engelliler için çok da anlam taşımadığını belirterek, şunları söyledi: Sanırsınız ki hayat tamamen görme engellilerden oluşuyor. Gereksiz yere bir sürü malzeme yere yapıştırılıyor ve yeteri kadar ayağını kaldıramayan kişiler o sarı noktalara takılıp düşebilir birisi için yaptığınız bir düzenleme başka birisi için engel oluşturmaması gerekiyor. Havaalanı dahil olmak üzere sanırım İzmir, bu konuda öncü olsun diye her yerde sarı hissedilebilir yüzey uygulamaları var. Bunlar görme engelli bireyler için bile anlamsız.
OLMASI GEREKENDEN YÜKSEK
Yol ve kaldırımlara yapıştırılan malzemenin olması gereken yükseklikten daha fazla olduğunu belirten Şahin, Kaldırımlardan devam eden bu sürekli çizgiler, kaldırımda bir otobüs durağı ya da herhangi bir elektrik direği var. Hissedilebilir yüzey etrafından dolandırılıyor ve tam ortadan devam ettiriliyor. Yurtdışında kaldırımın yapısından dolayı bu yüzeyler kaldırımın kenarındadır.Diğer bireylerin yürümesi, bavul taşıması, çocuk arabasını yürütmesi engellenmez ve diğer zeminle aynı yüzeyde olur. Bizde mevcut olan ise olması gerekenden 2 cm daha yüksek dedi.
TEHLİKE ARZ EDİYOR
Sarı şeritlere yerleştirilen yuvarlak plakaların tehlikenin de habercisi olduğunu ve uzunluğunun doğru ayarlanmadığını ifade Şahin, bu sebeple görme engellilerin büyük tehlikelerle karşı karşıya kalabildiğini söyledi. Şahin, Kaldırımın ortasına yapıştırmanız yeterli değil. Bir bireyin toplum içinde bağımsız yürümesi için böyle bir şeye ihtiyacı var ama bunun hem kendisi için güvenli olması lazım hem de başkalarını engellememesi lazım. Öyle yüzeyler var ki merdiven altından geçiyor kişi bu merdivene kafasını çarpıyor. Dolayısıyla bu zihniyet, bu hizmeti gerçekleştirememiş oluyor. Bu tür şeylerin de biraz istismar edildiğini görüyorum. Kişi güvenle gidebileceğini düşünüyor ama engeller çıkıyor. Yuvarlak plakaların anlamı bu yol bitti burada bir merdiven bir basamak var diyor ama onun genişliği 43 santim yürüme hızıyla hissettiği anda zaten çarpmış oluyor. Bu da uygun değil diye konuştu.
İSTANBULDAKİ SİSTEM BURADA UYGULANABİLİR
Geçtiğimiz aylarda görme engelli bir bireyin metro istasyonunda yaşadığı kazayı anımsatan Şahin, metro istasyonlarında sürekli devam eden sarı kılavuz çizgilerin gereksiz olduğunu belirterek, bu çizgilerin sadece metroya giriş kapılarının bulunduğu yerlerde olması gerektiğini söyledi. Şahin sözlerini şu şekilde sürdürdü: İstanbulda yapılan uygulamada kapıların duracağı yerler standart. Böylelikle peronda herhangi bir yerde durmuyorsunuz. Hissedilebilir yüzey yerleştirilmiş ve burada durursan kapı açılacak deniyor. İzmir'de metronun kapısının nerede duracağı belli değil. Peronun herhangi bir yerinde durabilir. Bu da büyük tehlikeye neden oluyor. Görme engelli bir vatandaş bu nedenle iki vagonun arasına düştü. Bir şeyi yapıyor olmak için değil de kişi evden çıktığında güvenle tekrar eve dönsün diye yapılmalı. İstanbul'daki sistem burada da ayarlanabilir.
Haber Merkezi