Sayfa Yükleniyor...
Atatürkün Samsuna gelişinin ardından, Amasyaya gidişinde kullandığı 98 kilometrelik Kurtuluş Yolunun yeniden ortaya çıkarılması için başlatılan çalışmalar hızlanırken 1919un 100üncü yılı olan 2019da projenin tamamlanmış olacağı belirtildi
Mustafa Kemal Atatürk, silah arkadaşlarıyla birlikte Kurtuluş Savaşını başlatmak üzere 19 Mayıs 1919da Bandırma Vapuruyla Samsuna geldikten sonra şu an İlkadım İlçesinde bulunan ve Gazi Müzesi olarak hizmet veren Mıntıka Palas Oteline yerleşti. Bir süre kent merkezinde kalan Atatürk, daha sonra milli mücadeleyi başlatmak için ilk olarak 25 Mayıs 1919da Havza İlçesine, ardından da 12 Haziran 1919da Amasyaya ulaştı. Atatürkün kurtuluş ateşini yakmak için Samsun kent merkezinden Amasyanın Suluova İlçesine kadar gittiği 98 kilometrelik Kurtuluş Yolunun 98 yıl önceki ruha uygun hale getirilmesi için Samsun Büyükşehir Belediyesi 2 yıl önce harekete geçti. Osmanlı arşivlerindeki belgelerden ve 1957 yılına ait karayollarını gösteren haritalardan yararlanarak yapılan çalışmalar sonucunda Kurtuluş Yolunun orijinal güzergahı belirlendi. Orijinal yolun korunması, güzergahın o dönemin koşullarına uygun hale getirilmesi için projeler hazırlandı. Atatürkün kullandığı makam otomobillerinden birisinin aynısı özel bir firmaya yaptırıldı. Kurtuluş Savaşını başlatmak üzere Atatürkün Anadoluya açılmak için ilk yolcuğu yaptığı yol gün yüzüne çıkarılınca kentte de bir heyecan yarattı. Samsun Büyükşehir Belediyesi tarafından Kurtuluş yolu için başlatılan çalışmalara ise hız verildi.
O RUHU YAŞATMAK İSTİYORUZ
Samsun Büyükşehir Belediyesi Genel Sekreter Yardımcısı Zennube Albayrak, 98 kilometrelik Kurtuluş Yolunun Atatürkün Samsunda ilk adım attığı yer olan Tütün İskelesinden başladığını belirterek şu bilgileri verdi: Güzergah, Tütün İskelesinden sonra Cumhuriyet Meydanı, oradan Mıntıka Palas Oteli, Mecidiye Caddesi, Badırlıyı takiben eski Ankara Yoluna oturuyor. Tarihi izi ortaya çıkarmak için orada bir çalışmamız var. Kendi misyonuna da uygun olacak şekilde, hatta Atatürk Anıtını da kapsayacak biçimde bir kentsel tasarım yarışması da yaptık. Katılım çok oldu ve güzel bir sonuç elde ettik. Kurtuluş Yolu çalışmasını böylece başlatmış olduk. Bu arada özellikle eski dönemlerden kalan verileri toparladık. Örneğin karayollarında kullanılan sis çanları da bunlardan birisi. Bölgede virajlar olduğu, yol da dar oluğu için gelen ve giden araçların kontrolünü sağlamak üzere sis çanları varmış, uyarı anlamında kullanılırmış. Büyükşehir Belediye Başkanımız bu çanın bir örneğini Sivasta buldu ve o örneğe göre biz çanları tekrar yaptırıyoruz. Ayrıca kardan korunmak için insanların durduğu mekanlar varmış oraları da canlandıracağız. Sadece bir yol değil, o yol güzergahı içinde o ruhu yaşatmak istiyoruz. Bunun için de etrafını o dönemin yapıları ile imalatları ile yeniden yapmayı doldurmayı düşünüyoruz.
TARİHİ YAŞASINLAR İSTİYORUZ
1919 yılı ve sonrasındaki dönemde kullanılan at arabası, minibüs, kamyon, otobüs, traktör gibi ulaşım araçlarının aslına uygun olarak yeniden yaptırılıp güzergahta kullanılacağını kaydeden Albayrak şunları anlattı: İki aracın imalatı yapıldı sayı artırılacak. O yolda kullanılacak. İnsanlar o yoldan geçerken dümdüz bir yoldan geçiyor algısına kapılmasın, tarihi yaşasınlar istiyoruz. Nereden nereye geldik görsünler. Bu mücadele başladı ama şu anki koşullarda değildi. O dönemin ruhunu yansıtacak düzenlemeler yapalım istedik. Müzelerimiz olacak. Çakallı Han önünde bulunan iki tarihi köprünün yanındaki iki eski evi kamulaştırdık. Bu iki ev müze olacak. O zamanlar kete adı verilen bir ekmek varmış ve o ekmeği alırlarmış. Bu ekmek üretilebilecek. Ayrıca yine güzergahta bulunan bir un fabrikasını da kamulaştırıp tescilini yaptık. Bu fabrika da müze olacak.(DHA/ SAMSUN)
Haber Merkezi