‘Lojistik Köy’e doğru

Limanlar kenti İzmir, Kemalpaşa’da kurulacak ‘Lojistik Köy’ ile geri saha alanlarının genişlemesiyle gemilerin uğrak noktası olacak. İZTO’nun sunduğu kümeleme modeliyle İzmir’i şaha kaldıracak projede alt yapı çalışmalarında sona gelindi


  • Oluşturulma Tarihi : 18.02.2019 07:27
  • Güncelleme Tarihi : 18.02.2019 07:27
  • Kaynak : HABER MERKEZİ
‘Lojistik Köy’e doğru

NURETTİN BAKİ-ÖZEL HABER
Ulaşım ve Altyapı Bakanlığı Koordinasyon Kurulu’nun da gündeminde olan Kemalpaşa Lojistik Köy çalışmaları, İzmir Ticaret Odası (İZTO) öncülüğünde; Ege Bölgesi Sanayi Odası (EBSO), İzmir Ticaret Borsası (İTB), İMEAK Deniz Ticaret Odası (DTO) İzmir Şubesi, Ege İhracatçılar Birliği (EİB) ve diğer meslek odalarının yaptığı güç birliğiyle hızlandı. Kemalpaşa Lojistik Köyü, demiryolu bağlantısı ile Kemalpaşa, Turgutlu, Manisa, Torbalı, Aydın, Denizli’deki OSB’lere, karayolu-otoban ile de İstanbul ve Ankara’ya bağlanacak. 1 milyon 200 bin metrekarelik alanda kurulacak köyün 3 milyon metrekare geri sahası olacak. Kemalpaşa Lojistik Köy ile ilgili değerlendirmelerde bulunan İzmir iş dünyası; İzmir limanları için Kemalpaşa’nın tercih edilmesinin isabetli karar olduğu görüşünde birleşirken, ALTO Başkanı Ömer Ertürk ise Aliağa’da kurulacak bir lojistik merkezin daha faydalı olacağını savundu.



İHTİYAÇ NEREDE VARSA...
İzmir’de ortak akılla Kemalpaşa’yı lojistiğin üssü yapacaklarını ve İzmir’e rahat nefes aldıracak bir proje gerçekleştireceklerini söyleyen projenin mimarlarından İZTO Yönetim Kurulu Başkan Vekili Cemal Elmasoğlu, dünyada bir ülkenin gelişmişliğinin lojistik alt yapısının tamamlanmasıyla ölçüldüğünü söyledi. Elmasoğlu, bu anlamda İzmir’i Türkiye’nin ve dünyanın lojistik merkezlerinden bir tanesi yapmak için İzmir iş dünyası ve meslek odalarıyla güç birliği yaptıklarını vurguladı. Örnek olarak da Kemalpaşa Lojistik Köy projesini gösterdi. Kemalpaşa’da çok açık bir şekilde lojistik bölgeye ihtiyaç olduğunu vurgulayan Elmasoğlu, genel olarak İzmir’in her aksında bir lojistik merkez yapmak zorunluluğu olduğunun altını çizdi. Elmasoğlu, “Lojistik Köy sadece Kemalpaşa’da yapılacak diye bir kaide söz konusu değildir. İhtiyaç nerdeyse, sanayici, imalatçı, ithalatçı hangi bölgede yoğunlaşırsa bu alanlardaki lojistik maliyetini düşürtmek için o fabrikaları, liman sahasına yakın bir yerde kuramayacağımıza göre, işte bu liman geri hizmet sahaları olarak geliştireceğimiz alanlara yakın bölgelerde bu yapıları inşa etmemiz lazım. Bu alanda Kuzey, Güney, Doğu, Batı her aksta sanayinin, imalatın ve sonucunda ithalat ve ihracat operasyon süreçlerinden bahsediyorsak her alanda, her aksta bir lojistik köye entegre hizmet anlayışından ödün vermeden kavuşmak durumundayız” şeklinde konuştu.



“SIÇRAMA OLUR”
Küresel lojistik endeksinde ülke olarak 8 senedir bir gerileme yaşadıklarını, gerilemenin nedeninin de ölçümden kaynaklandığını söyleyen Elmasoğlu, bu tür gerilemelerin kurulacak lojistik merkezlerle engelleneceğini savundu. Elmasoğlu, “Eğer ülkemizi bu küresel lojistik performans ölçeğinde ilk 10 içine koyamazsak, ihracatı istediğimiz rakamlarda geliştiremeyiz. Bu anlamda herkes elini taşın altına koymak zorunda. Yeni Yönetim Kurulu Başkanı Mahmut Özgener’in liderliğinde açıkça göreve geldiğimiz günden beri İzmir’de devam eden, İzmir’de gelişebilecek veya örneklerini verdiğim gibi bu tür endekslerde Türkiye’yi bir adım değil devasa adımlarla öne çıkarabilecek projeleri ortaya atmak için gayret ediyoruz” diye konuştu.
“İZMİR’İ RAHATLATACAK”
Kent merkezinde bulunan ve insanların can güvenliğini tehlikeye atan ruhsatsız birçok konteyner sahasının varlığından İzmirlilerin rahatsız olduğunu vurgulayan Elmasoğlu,“Kemalpaşa Lojistik Köyü’ndeki yüksek planlamayı çok açık ve net olarak biz İZTO olarak yapmaya talibiz. Bugün İzmir içinde Ege Bölgesi içinde birçok konteyner park sahası ruhsatsızdır. Bunlar şehir içinde bulundukları bölgelerdeki halkı tehdit etmektedir. Bugün baktığımız zaman boş olan 20’li veya 40’lı konteynerlerin üst üste konulması iş kazasına davetiye çıkarabilir. Yaşanılan İzmir metro kazası bunun en somut örneğidir. Bu anlamda tüm bu alanların Kemalpaşa Lojistik Köyü’ne taşınmasından bahsediyoruz. İzmir trafiğinin rahatlayacağı bir yapıdan bahsediyoruz. Karayolunun değil tren yolunun kullanılacağı bir yapıdan bahsediyoruz. Bütün bunları yaparken bütün dünyada kabul edilen lojistikte kümeleşme vardır. Kümeleşmeden kastım bir lojistik merkezinde giriş ve çıkışlarda kullanılan her türlü ekipman ve aracın A’sından Z’sine kadar; tamir bakım onarım gibi tümünün yapılabildiği kümeleşme yani gruplaşma merkezlerinin yaratılması lazım. Bize gelen küçük ölçekli sanayi kuruluşları şehrin içinde tıkandıklarını söylüyor. Çok açık şekilde ortak akılla İzmir dışına çıkma projemizin olması lazım. İşte bugün 3 milyon metre karelik Kemalpaşa Lojistik Köyü’nde şu an kamulaştırılan 1,3 milyon metrekarelik alanın dışında bir genişleme alanı yaklaşık 700 bin metrekareye ihtiyaç var. Ama onun dışında 1 milyon metrekarede, kümeleşme çalışmaları içinde yer alabilecek küçük ve orta ölçekli sanayi siteleri rahatlıkla yararlanabilir. İzmir içinden bu yapılar gerçekten taşınılabilir. İzmir halkı daha farklı bir ölçekte nefes alabilir. Yani lojistik merkezi sadece bir yük ambarı değil aynı zamanda gelişebilecek konteyner park sahalarından bahsettiğim yapılara kadar tümü geliştirilebilir. İzmir’in 6 tane küçük ve orta ölçekli sanayi sitelerinin bu bölgelere alınmasıyla birlikte hareket edebilecek bir düzeye getirebilir. Bu da bizim projemizin içerisinde var” dedi.
“ORTAK AKLI KULLANIYORUZ”
İzmir’de artık ortak akılla hareket edildiğini dile getiren Elmasoğlu, “Mahmut Başkan’ın birleştirici özelliğiyle bu tarz projelerin bir kesimle anılmasını istemiyoruz. Bu yüzden hep beraber Ekonomi Bakanlığı’na gittiğimizde de bunu söyledik. Burada EBSO, İZTO, İTB, EİB ve Deniz Ticaret Odası’nın müteşebbis heyetinde olacağı bir lojistik İhtisas Organize Sanayi Bölgesi kurmak istiyoruz dedik. Zaten yer belli alt yapı ihalesi bitmek üzere, üst yapılı ile ilgili şuanda bakanlık bir model arayışı çalışması yapıyor. Yani Bakanlığımız İzmir’de Türkiye’ye örnek olabilecek bir model arayışı içinde. Bununla ilgili de bir ihale yapıldı. Bu ihaleyi özel bir şirket kazandı. Bu şirket sektörle konuşuyor, nasıl bir modelde lojistik köy yapılmalı? Bunun araştırmasını yapıyor. Şu an bakanlığımız bu görevi satış olarak adlandıran tavsiye işleri döner sermaye müdürlüğüne verdi. Tavsiye İşleri Döner Sermaye Müdürlüğü ihale açtı ve özel bir şirket bu ihaleyi kazanarak şu anda bir model üzerinde çalışıyor. Bu noktada biz konuya müdahale ettik. Olması gereken ortak aklı kullanabileceğimiz bir birliktelikle yapılmış Müteşebbis Heyette belediyelerin de içinde bulunduğu ortak olacağı bir yapıda yeni bir organizasyon olması” ifadelerini kullandı.
“GÜNEYİN BİRLEŞİM NOKTASI”
İzmir’in limanlar kenti olduğunu bir kez daha hatırlatan İMEAK DTO İzmir Şubesi Yönetim Kurulu Başkanı Yusuf Öztürk ise Kemalpaşa’da yapılacak olan Lojistik Köy ile ilgili tüm limanlara bağlantı yoları gerçekleştirdiği sürece İzmir’e, bölgeye ve bütün ülkeye faydasının olacağını söyledi. Öztürk, “Lojistik Köy; neden Kemalpaşa’da kuruldu neden Aliağa’da yapılmadı diye bir kural şu aşamada çok doğru değil. Ama Kemalpaşa’nın önemi şudur; İzmir’in güney hinterlandına hizmet etmek amaçlı düşünülmüş olan lojistik köydür. Uşak’ta var, Balıkesir’de de var. Kemalpaşa Lojistik Köyü dolayısıyla İzmir’in güneyinde Aydın, Denizli hatta Isparta’nın kısacası nerelerde varsa oradaki yüklerin veya oraya gidecek yüklerin birleşim noktası olacaktır. Buradan da bağlantı yollarıyla bütün limanlara dağıtılabileceği bir sistem düşünülmüştür. Aliağa zaten hali hazırda bir lojistik merkez haline dönüşmüştür. Dolayısıyla Kemalpaşa yanlış yer mi, doğru yer mi? Bu şekilde konuya yaklaşmak doğru değildir. İzmir limanlar kentidir. İzmir Alsancak Limanı, Aliağa Limanı ve Çandarlı Limanı diye ayırmaya gitmek doğru değildir. Dolayısıyla dünya lojistik merkezleri maliyetleri düşüren, daha hız kazandıran ve ülkelerin lojistik performanslarını arttıran unsurlardır. Kemalpaşa’da yapılması düşünülen bir lojistik merkez tüm limanlara bağlantı yolları gerçekleştirdiği sürece faydası olacaktır” diye konuştu.



“ARAŞTIRMALAR KEMALPAŞA DEDİ”
Konuyu kısaca değerlendiren EBSO Yönetim Kurulu Başkanı Ender Yorgancılar ise lojistik merkez için çok araştırma yapıldığını ve sonuç olarak da Kemalpaşa’da karar kılındığını ifade etti. Yorgancılar, “Bu konu da çok araştırma yapıldı ancak Kemalpaşa en uygun yer olarak belirlendi. Yol ve tren liman bağlantı avantajı” diye konuştu.



“ALİAĞA EN AVANTAJLI TERCİHTİR”
“Lojistik merkez nerede yapılırsa; yatırımcı, Türkiye ve toplum için daha faydalı, daha az maliyetli ve daha hızlı olur, bunu bulmalıyız” diyen Aliağa Ticaret Odası (ALTO) Yönetim Kurulu Başkanı Ömer Ertürk de, kendi görüşlerine göre lojistik merkezinin Aliağa’da yapılmasının en avantajlı tercih olacağını belirtti. Ertürk, “Bölgemizdeki rafineri ve petrokimya endüstrisi, enerji, demir çelik, gemi söküm sektörü, organize sanayi bölgesine ek olarak son yıllarda artan liman ve lojistik yatırımlarıyla Türkiye’nin üretim ve lojistik merkezlerinden biri konumundayız. Aliağa limanlarına yılda 5 binin üzerinde gemi geliyor. Yıllık 60 milyon ton yük elleçleniyor ve konteynerda ise İzmir limanının önüne geçerek 944 bin TEU elleçleme gerçekleştirdik. Ege Bölgesi’nin dış ticaretinin yarısı Aliağa limanlarından gerçekleşiyor. Bakıldığı zaman Aliağa tek başına 22.8 milyar dolar bir dış ticaret hacmine sahip. Bu muazzam bir rakam. Zaten tüm bu rakamlar Aliağa’nın, Ege Bölgesi’nin lojistik merkezi olduğunu ortaya koyuyor. Günümüz ekonomi dünyasında firmalar üretimlerini küresel pazarlara en az maliyetli ve en hızlı şekilde ulaştırmanın yollarını arıyor. Yani bütün amaç minimum masrafla maksimum verimi en kısa sürede elde etmek. Yatırımcılar, ekstra lojistik maliyetleri olmayan Aliağa limanlarının stratejik öneminin farkındalar. Aliağa üretim gücü olmasının yanı sıra önemli bir aktarma merkezi olma potansiyeline sahip; bu sebeple Aliağa’nın jeo-stratejik konumunu tüm paydaşlar için avantaja dönüştürmeliyiz. Önceliğimiz Aliağa’daki limanlarımızı ilçede kurulacak lojistik merkezle önce birbirine ve daha sonra sanayi bölgeleri ile küresel ulaşım koridorlarına bağlayacak yatırımları bir an önce tamamlamak olmalıdır. Geçmişte İzmir Limanı mı? Aliağa Limanları mı? Tartışması vardı. Bir diğer tartışılan konu da lojistik merkezin nereye yapılacağı ile ilgili. Bizim bu noktadaki düşüncemiz ‘İzmir limanı mı Aliağa limanı ikileminde olduğu gibi’ tartışmaya girmeden en uygun, en iyi hizmeti, en verimli şekilde nerede nasıl verebiliriz; bunu bulmamız gerekir. Lojistik merkez nerede yapılırsa yatırımcı için, ülkemiz için ve toplum için daha faydalı, daha az maliyetli ve daha hızlı olur, bunu bulmalıyız. Bizim görüşümüze göre bu merkezin Aliağa da olması en avantajlı tercihtir” ifadelerini kullandı.
CUMHURBAŞKANI KONUNUN TAKİPÇİSİ
Kemalpaşa Lojistik Köy projesini Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan ve Meclis Başkanı Binali Yıldırım’ın da hassas bir şekilde takip ettiğini belirten Elmasoğlu, “Kemalpaşa Lojistik Köy projesinin çalışmalarını Cumhurbaşkanımız ve meclis başkanımız son derece titiz bir şekilde takip ediyor” ifadelerini kullandı.
TOPLANTI ALİAĞA’DA
Öte yandan bugün Aliağa Ticaret Odası’nda Yönetim Kurulları Ortak toplantısı yapılacak. Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği’ne bağlı İzmir’deki oda ve borsaların yönetim kurulu üyelerinin katılacağı bu toplantının gündem maddelerinden bir tanesinin de yine Kemalpaşa’da yapılması planlanan Lojistik Köy projesi olacağı bildirildi.

Haber Merkezi