Motosikletli kuryeler değişim istiyor

İzmir Motosikletli Kuryeler Derneği Başkanı Burhan Akgül, motosikletli kuryelerin tehlike sınıfının değişmesini istediklerini belirterek, derneği bu amaçla kurduklarını dile getirdi


  • Oluşturulma Tarihi : 11.03.2020 08:27
  • Güncelleme Tarihi : 11.03.2020 08:27
  • Kaynak : HABER MERKEZİ
Motosikletli kuryeler değişim istiyor

BURCU YANAR/ÖZEL HABER
Türkiye genelinde neredeyse her gün bir trafik kazası haberini televizyonlarda ya da gazetelerde görmemiz mümkün. Peki bu kazaların araçlar arasındaki payına baktığımızda ölümlü trafik kazalarının yüzde 34’ünün motosikletler tarafından yapıldığını biliyor muydunuz? Neredeyse yarıya yakın bir oranı kapsayan bu oran alınmayan önlemler sebebiyle de giderek artmaya devam ediyor. İzmir Motosikletli Kuryeler Derneği Başkanı Burhan Akgül, tüm bu kazaların önüne geçerek can kayıplarını engellemek için böyle bir dernek kurarak nasıl mücadele ettiklerini gazetemize anlattı. İzmir Motosikletli Kuryeler Derneği Başkanı 35 yaşındaki Burhan Akgül, istatistiklere göre Türkiye genelindeki ölümlü trafik kazalarının yüzde 34’ünün motosikletliler tarafından yapıldığını ifade ederek ilginç bilgilere yer verdi.



ARAÇTAN SAYMAYANLAR VAR
7 yıldır motosikletli kurye olduğunu belirten Burhan Akgül, “Bu işe ilk başladığımız zamanlarda çok daha riskli bir durumdaydık. Ama şu anda bu meslekte de iyice bir pazar ağı oluştu ve kalifiye elemanlar yetişmeye başladı. Fakat zamanla motosikletli kuryelerin artmaya başlamasıyla ölüm oranları da fazlalaştı. İstatistiklere göre ülke genelindeki trafik kazalarının yüzde yüzlük ölüm oranlarının yüzde 34’ünü motosikletli kuryeler oluşturuyor. Bizler Türkiye genelinde motosikletli kuryelerin kazalarını daha aza indirebilmek için çabalıyoruz. Bu derneği de bu yüzden açtık. İzmir’de henüz yeni ancak Ankara’da da federasyonun kurduğu dernekler yaklaşık iki yıldır çalışmalarına devam ediyor. Biz de İzmir’in hemen hemen her yerine bu derneği yaygınlaştırmaya çalışıyoruz. Çünkü motosikletlileri çok dikkate almayan ve araçtan saymayan bir toplumumuz var” diye konuştu.
SIKINTILAR VAR
“Motosikletli kurye arkadaşlarımızın da hataları oluyor” diyen Akgül, “Yaşadığımız sıkıntılar var. Bazı arkadaşlarımız kurye gibi davranmıyor. Kendi aralarında yarışlar yapıyorlar. Ancak her ne olursa olsun can kıymetli. Biz motorun üzerindeyken kaza riskimiz çok fazla. Ayrıca motosikletli kuryeler artık bir meslek kodu ile çalışmaya başladı. Fakat bu konudaki bilgiler yeterli değil. Bu meslek kodu ile çalışılmadığı sürece bir garson olarak ya da bir market görevlisi olarak gözükebiliyorlardı. Şimdi Sosyal Güvenlik Kurumu’nun (SGK) bize vermiş olduğu bu kodu kullanarak rahatlıkla çalışabilirler. Maliyenin de bu konuyu denetlemesini istiyoruz” dedi.
TEHLİKE SINIFI DEĞİŞMELİ
Akgül, şu anda az tehlikeli meslek grubu içerisinde olduklarına da değinerek “Biz bir meslek kolu olarak az tehlikeli sınıfına yeni geçtik. Ancak bizim isteğimiz tehlikeli sınıfında bulunmak çünkü ortalama her gün bir motorcu vefat ediyor. Ankara komisyonumuzun meclise verdiği bir önerge var. Bu önergenin kabul edilmesini istiyoruz. Ankara Federasyonu tarafından mesleki yeterlilik eğitimleri de veriliyor. Burada motosikletli kuryelere motor kullanırken nelere dikkat etmeleri gerektiği noktasında ileri sürüş eğitimleri de verilecek. Şuan da bu eğitimin ücreti de 750 TL civarında. Biz 2021 yılında bu eğitimin zorunlu olmasını da istiyoruz” ifadelerine yer verdi. Akgül, sözlerine şu şekilde devam etti: “İzmir’de şuan yaklaşık 6 binin üzerinde motosikletli kurye arkadaşımız var. Onların destekleri ile bizler faydalı olabiliyoruz. Ben yaklaşık 16 sene içerisinde 13-14 arkadaşımı bu kazalar sebebiyle kaybettim. Bizler en çok paket servisler noktasında yoğunluk yaşıyoruz. Kazaların yüzde 90’ını da paket servislerde yaşıyoruz. Bazı firmalar çok büyük reklamlar yaparak kuryelere 30 dakika gibi bir limit getiriyor. Bu 30 dakika baskısı kazalara tamamen davetiye çıkartıyor. Bunun olmaması gerektiğini düşünüyorum. Bu konuda firmaları duyarlı davranmaya davet ediyorum.”
PRİM HAVUZDA BİRİKSİN
Akgül, son olarak prim sistemi ile ilgili bazı bilgilerin basında yanlış aktarıldığına da dikkat çekerek “Prim ortak bir havuzda birikebilir. Akşam saatlerinde de tüm kuryelere paylaştırılabilir. Biz bunu söylüyoruz. Bunun ‘kuryeler prim uğruna ölüyor’ şeklinde yansımaları olmuş. Ancak durum böyle değil. Prim kesilmesin, atılan paket sayısına göre havuzda biriksin ve arkadaşlarımıza paylaştırılsın diyoruz. Böylece daha adaletli bir sistem geliştirilmiş olur. Hem kurye hem de firma kazanır. İş verimliliği artar” diye belirtti.

 

Haber Merkezi