Tam tasdik yaptıran işletmelere müjde

İzmir Yeminli Mali Müşavirler Odası Başkanı Yaşar Zengin, tam tasdik hizmeti alan işletmelere vergide avantaj sağlayacak düzenlemeler yapılması konusunda Maliye Bakanlığı ile görüşmeler yaptıklarını çalışma tamamlandığında işletmelerin bu hizmete biraz daha ihtiyaç duyacaklarını söyledi

  • Oluşturulma Tarihi : 24.10.2022 04:53
  • Güncelleme Tarihi : 24.10.2022 04:53
  • Kaynak : HABER MERKEZİ
Tam tasdik yaptıran işletmelere müjde haberinin görseli

ÖZKAN PEKÇALIŞKAN - ÖZEL RÖPORTAJ

İzmir Yeminli Mali Müşavirler Odası’nın 25. Seçimli Olağan Genel Kurulu’nda Güven Grubu adına seçimi kazanan Güven Grubu Başkan Adayı Yaşar Zengin, Oda seçimlerinin ardından geçen 4 aylık süre sonunda ilk röportajını gazetemize verdi. İzmir Yeminli Mali Müşavirler Odası (YMMO) Başkanı Yaşar Zengin, görev süreleri boyunca tam tasdik hizmeti alan işletme sayısını yüzde 30 artıracaklarını ifade ederek, “Esas hedefimiz tam tasdik hizmeti alan işletmelere vergide avantaj sağlayacak düzenlemeler yapılması konusunda Maliye Bakanlığı ile görüşmelerimiz var. Tam tasdik hizmetini yaptıranlara risk analizinde risklerini azaltacak bir puanlama sistemi yapılması konusunda Gelir İdaresi Başkanlığının yaptığı bir çalışma var. O çalışma tamamlanmak üzere. O çalışma tamamlandığı zaman işletmeler tam tasdik hizmetine biraz daha ihtiyaç duyacaklar” dedi.

Öncelikle uzun bir koalisyon döneminin ardından seçimleri tek liste ile kazandınız ve parçalı yönetim dönemine son verdiniz. Seçim sürecini ve sonrasını nasıl değerlendiriyorsunuz?

Bizim daha önceki iki dönemde Oda’mızda parçalı yönetim dediğimiz ittifakla yönetim söz konusuydu. Son seçim döneminden sonra üç ayrı başkanla dönemi tamamladık. Haziran’dan bu yana 4 ay geçti. Normal koşullarda dönüşümlü başkanlık olmuş olsaydı benim burada 8 ayım kalmış olacaktı. Ben kendi özelimde baktığım zaman 4 ay geçti daha ancak odaya vakıf olabildik. Üyelerimize vakıf olabildik. Kalan 8 ayda ne kadar verimli olabilirim onun takdiri ortada zaten. Biz seçim sürecinde bu konu üzerine çok yoğunlaştık. Biz bu dönüşümlü başkanlık sistemini ortadan kaldıralım 3 yıl boyunca bir başkan liderliğinde yönetelim diye düşündük. Bizim seçim sürecimiz tamamen onun üzerine kuruldu ve cesurca bir iddiaydı. Kimse bu şekilde bir sonuç alınabileceğini beklemiyordu ancak biz o dönemde meslekle ilgili iyi projeler ürettik. O projelerimiz de üyelerimiz tarafından takdir gördü ve dolayısıyla seçimi kazandık. Seçimde çoğunluğu sağlamamıza rağmen Odamızı diğer listelerde seçilmiş yönetim kurulu üyesi arkadaşlarımızla birlikte yönetiyoruz. Bu konuda tam bir uzlaşma ile çalışıyoruz.

Oda seçimlerinden sonra ilk yaptığınız çalışmalar hakkında biraz bilgi verebilir misiniz?

Odamızda 5 kişilik bir yönetim kurulumuz var. İlk göreve başlar başlamaz görev dağılımı yaptıktan sonra odamızda daha önce mevcut olan komisyonlara ilave komisyonlar ekleyerek komisyonların oluşumunu, onların bir araya gelmesini, komisyon yönetiminin oluşumunu tamamladık. Komisyonlar vasıtasıyla büyün üyelerimizin komisyonlara katılmasını sağlamaya çalışıyoruz amacımız bu. Daha önceki dönemlerde komisyonlar vardı fakat sayısı çok azdı. Biz sayısını genişlettik. İstişare ile odamızı yönetmeye çalışacağız dedik ve onu fiilen uygulamaya çalışıyoruz.

KDV İADE KOMİSYONU KURULDU

Yeni dönemde kurduğunuz komisyonlarda sizce hangisi en gerekli olanıydı?

Kurduğumuz komisyonların tamamı ihtiyaçtan kaynaklanıyor. Bizim mevzuatımızın karmaşık bir yapısı var. Bu işin en başındaki insanlar meslek grubu olarak bizler bile takip etmekte zorlanıyoruz. Anlık takip anlamında bunu söylüyorum. Mesela Mevzuat Takip Etme Komisyonunu kurduk. Yeni bir mevzuat çıktığı zaman onu hızlı bir şekilde üyelerimize duyurusunun yapılması, bazı gri alanların netleştirilmesi anlamında o komisyonumuz önemli bir komisyon zaten daha önceden de vardı. Bizim yaptığımız işlerden bir tanesi KDV iadeleri. Vergi dairesindeki uygulamalar olsun bizim meslektaşlarımızdaki çalışma tarzı olsun, süreç uzuyor. Biz bu süreci kısaltmak için KDV İade Komisyonu kurduk. Daha önce bu komisyon İzmir’de olmayan bir komisyondu. Bu komisyon vasıtasıyla biz geçen gün vergi dairesi başkanlığında, vergi dairesi başkanı, grup müdürleri, vergi dairesi müdürlerinin katıldığı verimli bir toplantı yaptık. Orada sorunlarımızı görüştük. Amacımız hem bizden kaynaklanan vergi dairesi gereksiz işlerle uğraşmasın, vergi dairesine eksiksiz rapor verdiğimizde vergi dairesi bir an önce işletmelerin KDV iadesini yerine getirsin. Bu komisyonumuz önemli bir komisyon.

TAM TASDİK HİZMETİNİ DUYURACAĞIZ

Yeminli Mali Müşavirlerin yaptıkları iş konusunda biraz daha detaylı bilgi verebilir misiniz? En önemli konu olarak gördüğünüz tam tasdik hizmetinde ne durumdasınız?

Yeminli Mali Müşavirlerin esas faaliyet konularından bir tanesi tam tasdik hizmetidir. Tam tasdik hizmeti dediğimiz konu da şöyle; Türkiye’de 35 bin işletme tam tasdik hizmeti alıyor. Yani yılın başında yeminli mali müşavir ile sözleşme yaparak kendilerini vergi açısından denetlettiriyor. Yani vergi risklerini minimize etmeye çalışıyor. Bu 35 bin işletme Türkiye koşullarında az bunun daha fazla olması 100 binleri geçmesi lazım. Neden az? Kendi özelimde söyleyeyim ve bütün arkadaşlarımız da aynı görüşte; işletmeler kendilerini denetlettirdikleri zaman kendilerini daha güvende hissediyorlar. Yatırım kararı alırken daha rahat karar alabiliyorlar. İşlemleri daha sağlıklı yürüyor, vergi mevzuatına ve kurallarına daha uygun bir şekilde yürüyor. Bu anlamda bunun faydası çok ama iş dünyası, işletmelerin büyük kısmı özellikle yeminli mali müşavirlerden hizmet almamış işletmeler bu müessesenin faydasını bilmiyor. Bizim amacımız bu dönemde yeminli mali müşavirlerin tam tasdik hizmetlerini geniş toplum kesimlerine duyurmak, ilan etmek ve içeriğini anlatmaktır.

Tam tasdik hizmetinin işletmelere ve kamu kurumlarına faydası nedir?

İşletmeler tam tasdik hizmeti alarak aslında vergide bir kurumsallaşma sağlıyor. Vergi sistemini oturtuyoruz, mükelleflerin vergi ile uyumunu sağlıyoruz. O işletmelerde çalışan muhasebe personelinin eğitimini yapıyoruz. O anlamda kamusal bir yönü de var. Tam tasdik hizmeti size de katkısı var neden? İşletmeler daha doğru vergi ödeyerek hazinenin vergi yani gelir ihtiyacını karşılamış oluyor. Dolayısıyla hazinede gelir olunca gereksiz yere vergi artışları olmaz. O açıdan tam tasdik komisyonu kurduk ve o komisyon vasıtasıyla bunları topluma ve iş dünyasına anlatmaya çalışacağız. Bu da daha önce İzmir’de olmayan bir komisyondu. Bizim şimdiye kadar meslektaşlarımızdan bazıları iş dünyasında itibar sahibi insanlar. Kamuda üst düzey görevler almış, bakan yardımcılığı, genel müdürlük yapmış ama bizim meslekten çıkan meslektaşlarımız, üstatlarımız ve odamızı daha önce yöneten başkanlarımız ile yüksek istişare kurulu kurduk. Bu da yeni bir kurum. Bu kurul vasıtasıyla bizler yönetim kurulunda karar alırken onların o deneyim ve tecrübelerinden yararlanmak istiyoruz. Bence en etkili komisyonumuz da Yüksek İstişare Kurulu’muz olacak gibi görünüyor.

YÜZDE 30 ARTIRMAYI DÜŞÜNÜYORUZ

Tam tasdik hizmetinin artırılması konusunda kafanızda bir hedef oluşturdunuz mu?

Bu konuda çok iddialıyız. Bu iş dünyasının aslında ihtiyaç duyduğu bir hizmet. Bu kesinlikle bu şekilde ama iş dünyasının bundan yeteri kadar bilgisi ve haberi yok. Bizim tam tasdik ile ilgili hedefimiz şu; İzmir bölgesinde Oda olarak faaliyet alanımızı da kapsayan Ege Bölgesi’nde 2022 yılı için 2 bin 800 civarında Tam Tasdik Hizmeti var. Biz bunu seçim öncesi hedeflerimiz arasında koymuştuk. Biz bunu en az her yıl yüzde 10 artırarak üç yılın sonunda yüzde 30 civarında artırmayı hedefliyoruz. Ama esas hedefimiz Tam Tasdik Hizmeti alan işletmelere vergide avantaj sağlayacak düzenlemeler yapılması konusunda Maliye Bakanlığı ile görüşmelerimiz var. Örneğin tam tasdik hizmetini yaptıranlara risk analizinde risklerini azaltacak bir puanlama sistemi yapılması konusunda Gelir İdaresi Başkanlığının yaptığı bir çalışma var. O çalışma tamamlanmak üzere. O çalışma tamamlandığı zaman işletmeler tam tasdik hizmetine biraz daha ihtiyaç duyacaklar. Şu anda beyannameler, faturalar elektronik kesiliyor. Bütün işlemler konusunda Maliye Bakanlığının bilgi işlem merkezinde veriler var. Banka bilgileri de dahil. Gelir İdaresi Başkanlığının üst düzey yöneticilerinin verdiği bilgiye göre 800’ün üzerinde parametreden risk analizi yapılıyor. O risk analizinde bir puanlama yöntemi geliştirmişler. Puanlama yapılarak incelenecek mükellefler belirleniyor. Bu doğrultuda Maliye Bakanlığının çalışmaları var.

İzmir iş dünyasıyla ve diğer Oda’larla nasıl çalışacaksınız ne tür iş birlikleri yapacaksınız?

Seçim sürecinde vaatlerimizden bir tanesi de ve mesleğimizi iş dünyasına tanıtmaktı. Ben İZSİAD yönetim kurulu üyesiydim şu anda Danışma Kurulu üyesiyim. O grupta yer alan iş insanlarının tamamı ile yakından diyalogum var. Onlarla her sohbet ettiğimiz esnada önceden şimdi de mesleğin öneminin anlatmaya çalışıyorum. Ama kurumsal olarak anlatmamız gerekiyor. Onun için de artık ekim ayından itibaren toplantı panel ve eğitimlerle biz bu iş dünyası ile İZTO EBSO gibi odalarla ve ESİAD, İZSİAD gibi derneklerin üyeleriyle bir araya gelmeye çalışacağız. Onlarla o konuda talebimiz ve beklentimiz var. Her yerde yeminli mali müşavirleri anlatıyoruz. 3 yıl sonra herhalde İzmir iş dünyası yeminli mali müşavir mesleğini tanımış olacak.

Enflasyon muhasebesi konusunda şirketlerin talepleri var, siz bu konu hakkında neler düşünüyorsunuz?

Enflasyon muhasebesi ile ilgili iki şart vardı. Bir içinde olunan yılda enflasyonun yüzde 10’u aşması bir de son üç yılın enflasyon oranının yüzde yüzü aşması şartları vardı. Bu şartlar 2004 yılından beri ilk defa 2021 yılında gerçekleşti. Aslında normalde 2021 yılında işletmelerin hesaplarının enflasyon tutarına tabi tutulması gerekiyordu. Ama hükümet bir karar aldı ve bunu 2023 yılının sonuna erteledi. 2023 yılının sonunda enflasyon şartları oluşsa da oluşmasa da enflasyon düzeltmesi ya da muhasebesi uygulanacak. Yani önümüzdeki sene bu sistem uygulanacak. Ama bunun yerine hükümet geçici düzenleme yaptı. Yeniden değerleme uygulaması vardı. 2018’de yapıldı o vergi ödemeyi gerektiren bir yapı olduğu için çok rağbet görmedi. Sonra 2021 yılında tekrar bir düzenleme yapıldı. Vergi oranını biraz düşürdüler. Önceki yüzde 5’di sonra yüzde 2’ye düşürüldü. Bir miktar rağbet gördü. Şu anda da yeniden değerleme uygulaması var. Ama yine vergiye tabi. Değerleme yaptığınız zaman değerleme artışı üzerinden yüzde 2 vergi ödemek gerekiyor. İşletmelerden çok acil ihtiyacı olmayanlar öz sermayesi yeterli olanlar enflasyon düzeltmesini bekliyor. Ama öz sermayesinde sıkıntı yaşayan işletmeler yeniden değerleme yaparak geçici de olsa o vergiyi ödeyerek bilançolarını düzeltmeye çalışıyorlar.