Umutsuzluğun gölgesinde… Büyüyünce ne olmak istiyorsun?

Derin Yoksulluk Ağı’nın yapmış olduğu yeni bir rapora göre on iki yıl içerisinde çocuklardaki umutsuzluk giderek artıyor


  • Oluşturulma Tarihi : 13.01.2024 11:00
  • Güncelleme Tarihi : 13.01.2024 08:00
  • Kaynak : SULTAN GÜMÜŞ KAYA
Umutsuzluğun gölgesinde… Büyüyünce ne olmak istiyorsun?

Derin yoksulluğun sürdürülemez koşullarını görünür kılmak ve yoksulluğu bir insan hakları ihlali olarak tartışmak için çalışmalar yürüten Derin Yoksulluk Ağı, Aralık 2023’te yaptığı saha çalışmasındaki gözlemlere ilişkin raporunu yayımladı. Rapor; hedefler, yetkileri olsa, okul yemekleri ve öneriler bölümlerinden oluşuyor. Derin Yoksulluk Ağı raporda, mahalledeki çocukların “büyüyünce ne olmak istiyorsun” sorusuna verdiği cevapların sınırlılığına dikkat çekiyor.

Rapora göre; çocuklar ağırlıklı olarak oğlan çocuklar, polis, kız çocuklar ise hemşire olmak istiyor.

yoksulluk

ÇOCUKLAR NE İSTİYOR?

Son iki yıl içerisinde çocuklardaki umutsuzluğun giderek arttığı belirtilen raporda, 7. Sınıf öğrencisi N.’nin kendilerine “Ağabey not alsan da anlatsan da ne değişecek” dediğine vurgu yapılıyor. Raporda yer alan, ziyaret edilen okullarda ortaokul çağındaki oğlan çocukları ile yapılan sohbet formatındaki görüşmelerde verilen bazı cevaplar şu şekilde:

“20 okul-park, 2 tane anasınıfı yapardım”

“Voleybol ‘potası!’, basket potası, 4 okul yapardım ve Filistin’e yardım ederdim”

“Futbol sahası, ev yaptırırdım. İhtiyaç sahiplerine para verirdim”

“Ödevleri kaldırırdım. Tesla dağıtırdım. Fakirlere ev yaptırırdım.”

“10 cami, Kuran kursu açardık. Romanlarda başlık parasını kaldırırdık.”

RAPORDA YER ALAN DİĞER DETAYLAR

Öte yandan, 20 Kasım Dünya Çocuk Hakları Günü’nde, Türkiye’nin ücretsiz okul yemekleri çalışmalarını canlandırmak adına Okul Yemekleri Koalisyonu’na girmesinin gerekliliğinden yola çıkarak Koalisyon’u tanıtan bir Bilgi Not yayımlayan Derin Yoksulluk Ağı’nın raporunda bu konudaki gözlemleri de yer alıyor.

Raporda; görüşme yapılan 4. ve 2. sınıfa giden E. ve Y. kardeşlerin öğünleri için “4 zeytin 1 küçük peynir 1 simit” dediği, öğretmen N. de düzenli beslenme verilmesi halinde devamsızlığın azalacağına inandığı ama böyle bir sistemin çok büyük bir altyapı gerektirdiği yer alıyor.

SONUÇ?

Derin Yoksulluk Ağı’nın önerileri: Dezavantajlı grupların çocuklarının meslek seçiminde ufuklarını açmaya yönelik meslek danışmanlık programları oluşturulmalıdır. Bu programlar, çocukların ilgi alanlarına uygun kariyer seçenekleri konusunda rehberlik sağlamalıdır. Kamu ve özel sektör iş birliğiyle okullarda spor ve kültürel faaliyetlere yönelik destek programları geliştirilmelidir. Bu programlar, çocuklara geniş bir yelpazedeki faaliyetlere katılma fırsatı sunmalıdır. Çocuk Hakları ve Temel Beslenme: Okullarda ücretsiz beslenme programları, önce özellikle dezavantajlı gruplardan gelen çocukları kapsayacak şekilde genişletilmeli, sonra da ülke çapında uygulamaya konulmalıdır.

SULTAN GÜMÜŞ KAYA

Yazarımız Kim ?

SULTAN GÜMÜŞ KAYA