Sayfa Yükleniyor...
İzmirin lojistik üs olmasına ilişkin Modern İpek Yolunda Stratejik Üs: İzmir konferansına katılan Binali Yıldırım İzmirin yeni lojistik çalışmalarda itici güç olduğunu söyledi. Yıldırım, İzmir Türkiyenin kalkınması için yarışabileceği tek il var İstanbul. İzmir kalkınmada İstanbulun itici gücü olacaktır. Anadolu üretecek, İzmir ve İstanbulda bunu Avrupaya sevk edecek dedi
ÖZKAN PEKÇALIŞKAN
Hazar Strateji Enstitüsü tarafından Türkiyenin lojistik konumunda İzmirin öneminin anlatıldığı, Modern İpek Yolunda Stratejik Üs: İzmir Konferansı Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme eski Bakanı Binali Yıldırımın katılımı ile gerçekleştirildi. İzmir Wyndham Otelde, gazeteci Hakan Çelik moderatörlüğünde gerçekleştirilen konferansa Binali Yıldırımın yanı sıra konuşmacı olarak, SOCAR Türkiye Başkanı Kenan Yavuz, Hazar Strateji Enstitüsü Genel Sekreteri Haldun Yavaş, TRACECA Azerbaycan ulusal sekreteri Akif Mustafayev, Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı eski müsteşar yardımcısı Suat Hayri Aka katıldı. Toplantıda tarihi İpek Yolu üzerinde önemli bir noktada bulunan İzmirin Hazar ülkeleriyle gerçekleştirilen yatırım ortaklıkları ile yeniden canlandırılma noktasındaki önemi tartışıldı. Yeniden eski ticari önemini kazanacak İpek Yolunun Asya ile Avrupa arasındaki lojistik bağlantısında İzmirin üs olarak konumlandırılmasına ilişkin çalışmalar masaya yatırıldı.
İZMİR İLE ASYA ARASINDA BAĞLANTI KURULMALI
Hazar Strateji Enstitüsü Genel Sekreteri Haldun Yavaş, Hazar bölgesinde yürütülen uzun süreli çalışmalara dair bilgi aktardı. Yeni dünya ekonomisinde merkezin Asyaya kaydığını ifade eden Yavaş, gelişmeler doğrultusunda Türkiyenin doğru yerde olduğu takdirde ekonomide ciddi büyüme sağlanabileceğini, İzmirin bu noktada önemli bir üs olduğunu ifade ederek, Hazar Strateji Enstitüsü olarak Hazar Transit Koridoru üzerinde bu ülkelere giderek çalışmalar yaptık. Türkiye, Gürcistan, Azerbaycan ve Hazar ülkeleri üzerinde önemli çalışmalar yürüttük. Yaklaşık 10 ay önce başlattığımız çalışmalar sonunda Hazar Transit koridoru üzerindeki ulaştırma sorunları nelerdir? Yürütülen stratejik çalışmalar nelerdir? Ulaştırma konusunda bu ülkelerin stratejilerini geleceklerini gözlemledik. Bu gözlemlere göre bir; dünyanın ağırlık merkezi Asyaya doğru kaymaktadır. İki; Türkiyenin içerisinde olduğu ülkeler lojistik merkezi olabilmek için çalışmalarını sürdürüyorlar. Üç; Hazar Denizi hızla bir otogara dönüşüyor. Buradaki mevcut ülkeler Hazar Denizi üzerinde limanlar hazırlanıyor. Dört; Hazar ülkeleri aralarındaki mevzuata dair sorunları ortadan kaldırmak için koordinasyon içinde çalışıyorlar. Bu noktada Türkiyenin gelişmelerin içinde yer alması lazım. İzmirin Asya ile aralarındaki bağlantının sağlanması lazım şeklinde konuştu.
21. YÜZYIL TÜRK YÜZYILI OLMALI
Toplantıda İpek Yolunun yeniden canlandırılmasında İzmirin önemli yere sahip olduğunu söyleyen SOCAR Türkiye Başkanı Kenan Yavuz, Osmanlıda çöküş döneminde bize ipek yolunun kontrolünün kaybedilmesi bize gösterildi. Şimdi de ipek yolunun bizim üzerimizden canlanmasıyla yükselişimiz başlayacak. Türkiye son dönemde önemli bir altyapı devrimi gerçekleştirdi. Bu altyapı ile birlikte İzmir önemli lojistik merkezleri haline geldi. Bakü - İstanbul - İzmir otobanının ilavesiyle İzmir tarihi İpek Yolunun tekrar üssü haline geliyor. Türkiye Azerbaycan stratejik ortaklığı ile büyük bir yatırım portföyü yapıyoruz. Türkiyenin en önemli rafineri yatırımları şu an Aliağada gerçekleşiyor. Önümüzdeki 21. yüzyılın bir Türk yüzyılı olması için hepimizin çalışması gerektiğine inanıyorum diye konuştu.
TÜRKİYE LOJİSTİK MERKEZDİR
Türkiyenin lojistik önemini anlatan Yıldırım, Tarihi İpek Yolunun tarihi insanlık tarihi kadar eski. Geçmişten günümüze baktığımızda insanların hareketi bazen Batıdan Doğuya; bazen Doğudan Batıya olmuş. Hareket nereden olursa olsun kullanılan yollar hiç değişmiyor. Biz Türkiye dünyanın merkezinde diyoruz. Dünyanın merkezinde olmak demek ne kadar etki alanının olduğuna bakmak demektir. Türkiye bir lojistik merkezdir. Bu stratejik konumu diğer ülkelere nasıl hissettirdiğiniz önemlidir. Bunu nasıl sağlayacağız? Artık eski dönemlerdeki kervanlarla aylarca yıllarca seyahatler yok. Küresel rekabet var; zaman ekonomisi var. O nedenle modern ipek yolu kavramının ele alınması lazım. Bizim dünyanın en büyük havalimanını İstanbula yapma kararı arkasında En büyüğünü biz yapalım gururu, payesi yok. Dünya gerçeklerini görerek bu kararı aldık. En uygun aktarma merkezi olarak İstanbul gözüküyor. Bunu test de ettik. Biz göreve başladığımızda İstanbul havalimanından transit yolcu sayısı 1 milyonun altındaydı. Şimdi 20 milyona yaklaştık. Büyük İstanbul Havalimanından sonra bu sayı çok daha artacak dedi.
YÜZDÜK YÜZDÜK KUYRUĞUNA GELDİK
Bakü Kars Tiflis arası doğrudan demiryolu ulaşımı projesinin henüz tamamlanmamış olmasına ilişkin konuşan Yıldırım, Biz 2004te bu projeye girdiğimizde sen boyundan büyük işlere kalkışıyorsun, bu projeye büyükler izin vermez dediler. Ve hakikaten kolay olmadı. Gürcistanda 4 bakan gitti. 4 yıl görüşmelerimiz sürdü. Sonunda projeye başladık. İşi yüzdük yüzdük kuyruğuna getirdik. Bitecek. Önümüzdeki sene trenler oradan yürüyecek şeklinde konuştu.
AZERBAYCANA YAPILAN BİZE YAPILMIŞ SAYILIR
Yıldırım, Türkiye ile Azerbaycan arasındaki ilişkilerden bahsederek, Bu Türkiye ile Azerbaycanın kısa vadeli çıkar ilişkileri ile değil uzun vadeli ve bölge barışını hedefleyen bir işbirliği içinde olduğunu kaydeden Yıldırım, Bunu yaparken hiç kimse bizden bölgede sömürge heveslileri, işgal heveslilerine müsamaha göstermemizi beklemesin. Biz bu bağlamda Ermenistanın yaptıklarını asla ve asla, gerek Türkiye üzerindeki tezviratları, gerekse Azerbaycan-Karabağ bölgesindeki işgallerini kabul etmeyiz. Azerbaycanı rahatsız eden her şey bizim canımızı sıkar. Bizim politikamız budur. Sizin için iyi olan neyse bizim için de iyi olan odur. Stratejik ortaklık lafla olmaz uygulamayla olur. Bazı ortaklarımız lafta söylüyor. Lafı bırakalım kardeşim icraata bakalım. Mesela bakalım Star Rafinerisi. Özellikle de teşekkür ediyorum, bu yatırımı İzmirde yaptıkları için. İzmir enerji ve ihracat üssü haline de geliyor ifadelerini kullandı.
İZMİR, KALKINMADA İTİCİ GÜÇ OLACAK
Yıldırım, İzmirin lojistik yatırımları hakkında bilgi verdi. Yıldırım, yatırımların devam etmesi için istikrarın sağlanması gerektiğine vurgu yaparak, İzmir, İstanbul ile kıyaslandığında küresel ticaret açısından etki alanı daha fazla. İzmirin Türkiyenin kalkınması için yarışabileceği tek il var İstanbul. İzmir kalkınmada İstanbulun itici gücü olacaktır. Anadolu üretecek, İzmir ve İstanbulda bunu Avrupaya sevk edecek. Limanlarımızı tamamladığımız zaman Türkiye kapasitesinin çok daha fazla bir kapasiteye ulaşacağız. Demiryolu ulaşımında önemli adımlar atıyoruz. Çin ile önemli bir anlaşmanın eşiğindeyiz. Türkiyede 10 büyük demiryolu projesinin gerçekleştirilmesini sağlayacağız. Bu yatırımları gerçekleştirdiğimizde Doğu ile Batı arasındaki engeller kalkmış oluyor ifadelerini kullandı.
Haber Merkezi