Yıldırım: İzmir üs olacak

İzmir’in lojistik üs olmasına ilişkin “Modern İpek Yolu’nda Stratejik Üs: İzmir” konferansına katılan Binali Yıldırım İzmir’in yeni lojistik çalışmalarda itici güç olduğunu söyledi. Yıldırım, “İzmir ‘Türkiye’nin kalkınması için yarışabileceği tek il var İstanbul. İzmir kalkınmada İstanbul’un itici gücü olacaktır. Anadolu üretecek, İzmir ve İstanbul’da bunu Avrupa’ya sevk edecek” dedi


  • Oluşturulma Tarihi : 22.10.2015 08:32
  • Güncelleme Tarihi : 22.10.2015 08:32
  • Kaynak : HABER MERKEZİ
Yıldırım: İzmir üs olacak

ÖZKAN PEKÇALIŞKAN

Hazar Strateji Enstitüsü tarafından Türkiye’nin lojistik konumunda İzmir’in öneminin anlatıldığı, “Modern İpek Yolu’nda Stratejik Üs: İzmir” Konferansı Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme eski Bakanı Binali Yıldırım’ın katılımı ile gerçekleştirildi. İzmir Wyndham Otel’de, gazeteci Hakan Çelik moderatörlüğünde gerçekleştirilen konferansa Binali Yıldırım’ın yanı sıra konuşmacı olarak, SOCAR Türkiye Başkanı Kenan Yavuz, Hazar Strateji Enstitüsü Genel Sekreteri Haldun Yavaş, TRACECA Azerbaycan ulusal sekreteri Akif Mustafayev, Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı eski müsteşar yardımcısı Suat Hayri Aka katıldı. Toplantıda tarihi İpek Yolu üzerinde önemli bir noktada bulunan İzmir’in Hazar ülkeleriyle gerçekleştirilen yatırım ortaklıkları ile yeniden canlandırılma noktasındaki önemi tartışıldı. Yeniden eski ticari önemini kazanacak İpek Yolu’nun Asya ile Avrupa arasındaki lojistik bağlantısında İzmir’in üs olarak konumlandırılmasına ilişkin çalışmalar masaya yatırıldı.   

“İZMİR İLE ASYA ARASINDA BAĞLANTI KURULMALI”

Hazar Strateji Enstitüsü Genel Sekreteri Haldun Yavaş, Hazar bölgesinde yürütülen uzun süreli çalışmalara dair bilgi aktardı. Yeni dünya ekonomisinde merkezin Asya’ya kaydığını ifade eden Yavaş, gelişmeler doğrultusunda Türkiye’nin doğru yerde olduğu takdirde ekonomide ciddi büyüme sağlanabileceğini, İzmir’in bu noktada önemli bir üs olduğunu ifade ederek, “Hazar Strateji Enstitüsü olarak Hazar Transit Koridoru üzerinde bu ülkelere giderek çalışmalar yaptık. Türkiye, Gürcistan, Azerbaycan ve Hazar ülkeleri üzerinde önemli çalışmalar yürüttük.   Yaklaşık 10 ay önce başlattığımız çalışmalar sonunda Hazar Transit koridoru üzerindeki ulaştırma sorunları nelerdir? Yürütülen stratejik çalışmalar nelerdir? Ulaştırma konusunda bu ülkelerin stratejilerini geleceklerini gözlemledik. Bu gözlemlere göre bir; dünyanın ağırlık merkezi Asya’ya doğru kaymaktadır. İki; Türkiye’nin içerisinde olduğu ülkeler lojistik merkezi olabilmek için çalışmalarını sürdürüyorlar. Üç; Hazar Denizi hızla bir otogara dönüşüyor. Buradaki mevcut ülkeler Hazar Denizi üzerinde limanlar hazırlanıyor. Dört;  Hazar ülkeleri aralarındaki mevzuata dair sorunları ortadan kaldırmak için koordinasyon içinde çalışıyorlar. Bu noktada Türkiye’nin gelişmelerin içinde yer alması lazım. İzmir’in Asya ile aralarındaki bağlantının sağlanması lazım” şeklinde konuştu.

“21. YÜZYIL TÜRK YÜZYILI OLMALI”

Toplantıda İpek Yolu’nun yeniden canlandırılmasında İzmir’in önemli yere sahip olduğunu söyleyen SOCAR Türkiye Başkanı Kenan Yavuz, “Osmanlıda çöküş döneminde bize ipek yolunun kontrolünün kaybedilmesi bize gösterildi. Şimdi de ipek yolunun bizim üzerimizden canlanmasıyla yükselişimiz başlayacak. Türkiye son dönemde önemli bir altyapı devrimi gerçekleştirdi. Bu altyapı ile birlikte İzmir önemli lojistik merkezleri haline geldi.  Bakü -  İstanbul -  İzmir otobanının ilavesiyle İzmir tarihi İpek Yolu’nun tekrar üssü haline geliyor. Türkiye Azerbaycan stratejik ortaklığı ile büyük bir yatırım portföyü yapıyoruz. Türkiye’nin en önemli rafineri yatırımları şu an Aliağa’da gerçekleşiyor.  Önümüzdeki 21. yüzyılın bir Türk yüzyılı olması için hepimizin çalışması gerektiğine inanıyorum” diye konuştu.

“TÜRKİYE LOJİSTİK MERKEZDİR”

Türkiye’nin lojistik önemini anlatan Yıldırım, “Tarihi İpek Yolu’nun tarihi insanlık tarihi kadar eski. Geçmişten günümüze baktığımızda insanların hareketi bazen Batı’dan Doğu’ya; bazen Doğu’dan Batı’ya olmuş. Hareket nereden olursa olsun kullanılan yollar hiç değişmiyor. Biz Türkiye dünyanın merkezinde diyoruz.  Dünyanın merkezinde olmak demek ne kadar etki alanının olduğuna bakmak demektir. Türkiye bir lojistik merkezdir. Bu stratejik konumu diğer ülkelere nasıl hissettirdiğiniz önemlidir. Bunu nasıl sağlayacağız? Artık eski dönemlerdeki kervanlarla aylarca yıllarca seyahatler yok. Küresel rekabet var; zaman ekonomisi var. O nedenle modern ipek yolu kavramının ele alınması lazım.  Bizim dünyanın en büyük havalimanını İstanbul’a yapma kararı arkasında ‘En büyüğünü biz yapalım’ gururu, payesi yok. Dünya gerçeklerini görerek bu kararı aldık. En uygun aktarma merkezi olarak İstanbul gözüküyor. Bunu test de ettik. Biz göreve başladığımızda İstanbul havalimanından transit yolcu sayısı 1 milyonun altındaydı. Şimdi 20 milyona yaklaştık. Büyük İstanbul Havalimanı’ndan sonra bu sayı çok daha artacak” dedi.

“YÜZDÜK YÜZDÜK KUYRUĞUNA GELDİK”

Bakü – Kars – Tiflis arası doğrudan demiryolu ulaşımı projesinin henüz tamamlanmamış olmasına ilişkin konuşan Yıldırım, “Biz 2004’te bu projeye girdiğimizde ‘sen boyundan büyük işlere kalkışıyorsun, bu projeye büyükler izin vermez’ dediler. Ve hakikaten kolay olmadı. Gürcistan’da 4 bakan gitti. 4 yıl görüşmelerimiz sürdü. Sonunda projeye başladık. İşi yüzdük yüzdük kuyruğuna getirdik. Bitecek. Önümüzdeki sene trenler oradan yürüyecek” şeklinde konuştu.

“AZERBAYCAN’A YAPILAN BİZE YAPILMIŞ SAYILIR”

Yıldırım, Türkiye ile Azerbaycan arasındaki ilişkilerden bahsederek, “Bu Türkiye ile Azerbaycan’ın kısa vadeli çıkar ilişkileri ile değil uzun vadeli ve bölge barışını hedefleyen bir işbirliği içinde olduğunu kaydeden Yıldırım, “Bunu yaparken hiç kimse bizden bölgede sömürge heveslileri, işgal heveslilerine müsamaha göstermemizi beklemesin. Biz bu bağlamda Ermenistan’ın yaptıklarını asla ve asla, gerek Türkiye üzerindeki tezviratları, gerekse Azerbaycan-Karabağ bölgesindeki işgallerini kabul etmeyiz. Azerbaycan’ı rahatsız eden her şey bizim canımızı sıkar. Bizim politikamız budur. Sizin için iyi olan neyse bizim için de iyi olan odur. Stratejik ortaklık lafla olmaz uygulamayla olur. Bazı ortaklarımız lafta söylüyor. Lafı bırakalım kardeşim icraata bakalım. Mesela bakalım Star Rafinerisi. Özellikle de teşekkür ediyorum, bu yatırımı İzmir’de yaptıkları için. İzmir enerji ve ihracat üssü haline de geliyor” ifadelerini kullandı.

“İZMİR, KALKINMADA İTİCİ GÜÇ OLACAK”

Yıldırım, İzmir’in lojistik yatırımları hakkında bilgi verdi. Yıldırım, yatırımların devam etmesi için istikrarın sağlanması gerektiğine vurgu yaparak, “İzmir, İstanbul ile kıyaslandığında küresel ticaret açısından etki alanı daha fazla. İzmir‘in Türkiye’nin kalkınması için yarışabileceği tek il var İstanbul. İzmir kalkınmada İstanbul’un itici gücü olacaktır. Anadolu üretecek, İzmir ve İstanbul’da bunu Avrupa’ya sevk edecek.  Limanlarımızı tamamladığımız zaman Türkiye kapasitesinin çok daha fazla bir kapasiteye ulaşacağız. Demiryolu ulaşımında önemli adımlar atıyoruz. Çin ile önemli bir anlaşmanın eşiğindeyiz. Türkiye’de 10 büyük demiryolu projesinin gerçekleştirilmesini sağlayacağız. Bu yatırımları gerçekleştirdiğimizde Doğu ile Batı arasındaki engeller kalkmış oluyor” ifadelerini kullandı.

 

Haber Merkezi