Sayfa Yükleniyor...
Dünyada ve ülkemizde gelişen ve büyüyen dijital pazarlama üzerine, bu alanda 3 yıldır faaliyet yürüten Emin Sözüer gelişen teknolojiyle beraber pazarlamadaki gelişmeleri konuştuk
TANER UYANIKER- Günümüzde teknoloji hayatımızın her alanını girmiş durumda. Telefonlarımızı yaşam ünitesi gibi yanımızdan ayırmadığımız bu çağda internetin gücünü hepimiz tahmin edebiliriz. Saatlerimizi harcadığımız ve çoğu işimizi gerçekleştirdiğimiz sanal dünyada dijital pazarlama gün geçtikçe büyüyen bir alan. Bunun yanında teknolojiyle yoğrulan çoğu genç bu sanal dünyada oluşan istihdam alanlarına kayıyor ve buradan geçimini sağlıyor. 3 yıldır Arama Motoru Optimizasyonu (SEO) ve dijital pazarlamada aktif olarak çalışan Emin Sözüer ile bu sektörün içine girerek oradaki dünyayı gün yüzüne çıkardık.
DİJİTAL ALANA HER YIL 750 MİLYON!
Kısaca dijital pazarlama nedir ve ülkemizde dijital pazarlama sektörü ne durumda?
Dijital pazarlama televizyon, radyo, dergi gibi geleneksel olarak tabir edilen reklam mecralarından uzaklaşmak demektir. Ürün ya da hizmet sunan firmaların enteraktif dediğimiz internet ve mobile yönelik hizmet veya ürünlerini tanıtıcı stratejiler belirlemeleri ve uygulamaları anlamına geliyor.
Dijital pazarlamanın ülkemizdeki durumundan bahsedecek olursak, IAB Türkiyenin açıkladığı rakamlara göre dijital alandaki çalışmalara yapılan yatırımların tutarı 750 milyon liradan fazla. Önümüzdeki 10 sene içerisinde de bu rakamın ikiye katlanacağını söylemek mümkündür. Her firma dijital pazarlama departmanı bünyesinde bulunduruyor. Bazı firmalar ise profesyonel dijital pazarlama ajanslarıyla çalışıyorlar. Firmalar marka bilinirliliği, kurumsal iletişim, yeniden pazarlama, müşteri, rakip ve satış analizlerinin önemini kavradıkça dijital pazarlama sektörünün yükselişi hızla devam edecek diyebiliriz.
Dijital pazarlama hangi konulara odaklanıyor?
Dijital pazarlama işi herkese çok karmaşık geliyor ama aslında oldukça zevkli ve anlaşılır bir yanı var. Zaten bunu fark ettiğinizde çalışmak daha anlamlı bir hale geliyor. Dijital pazarlama geniş bir yelpazeyi ifade etse de, 4 konuya indirgenmesi ve anlaşılmasını sağlamak için basitleştirilmesi mümkündür. Söz konusu 4 odak noktanın birincisi elde etmek, ikincisi kazanmak, üçüncüsü ölçmek ve iyileştirmek, dördüncüsü ise sahip olmak ve büyütmektir.
Kavramları biraz daha açabilir miyiz?
Dijital pazarlama için elde etmek birinci ve en önemli aşamalardan birisi. Ne kadar güzel bir ürününüz veya sunduğunuz bir hizmet olsa da, müşteriye ulaşamadığınız sürece onun kadri kıymeti nötrdür. Bu anlamda elde etmek ürün veya hizmetinizin potansiyel müşteriye ulaştırılmasını sağlayan bir kurgudur. Bu odak nokta içerisinde arama motorlarının organik sonuçlarında yükselmek için gereken arama motoru optimizasyonu, arama motoru reklamları, e-mail pazarlama, içerik ve mobil pazarlama, sosyal medya pazarlama, satış ortaklığı, reklam ortaklığı gibi dijital pazarlama strateji tercihlerini oluşturan bir eylemsel faaliyet alanı var.
Kazanmak elde etmek için uyguladığımız yöntemlerden sonra sitemize gelen kullanıcıyı veya potansiyel müşteriye ürün veya hizmeti satıp satamadığımızla ilgili durumdur. Her site için kazanmak farklı bir mana ifade edebilir. Bir haber sitesi için kazanmaktan kasıt, siteye gelen kullanıcının kaç tane haber okuduğu, sitede ne kadar süre kaldığı veya haber bültenine kayıt olup olmadığıdır. Müşteri veya kullanıcının kazanılabilmesi için iyi içeriklerin olması, site tasarımın kaliteli olması, site kullanılabilirliğinin kolay olması, e-ticaret siteleri için ödeme seçeneklerinin çoğaltılması, site içerisindeki aramanın geliştirilmesi gibi çalışmalar olabilir.
Ölçmek ve optimize etmek ise, dijital pazarlama çalışmalarını başarıya götürecek önemli kısımlardan birisi. Müşterilerin neden kazanılmadığını anlamak, değerlendirme yapmak ve yeniden gerekli olan iyileştirmelerin yapılmasını sağlamak, dijital pazarlamanın önemli bir kısmını ifade ediyor.
Sahip olmak ve büyütmek dijital pazarlama çalışmalarının meyvesinin yendiği kısımdır. Eğer müşterilerinizi sadakatle kendinize bağlarsanız, alternatifiniz olmaz ve büyürsünüz. Bunun için iyi bir müşteri temsilcisine sahip olmanız, hızlı hizmet vermeniz, iyi fiyat ortaya koymanız, müşteri analizleri yapmanız gibi birçok konuya eğilmeniz gerekebilir.
SOSYAL MEDYADA OLMAYAN ŞİRKET ZARAR EDER
Bir firma için dijital pazarlama neden önemlidir?
Bir firma için kazanmak temel ihtiyaçtır. Dijital pazarlama da firmaların kazanmasını sağlıyor. Bugün birçok KOBİlerin işlerini internete taşımaları için teşviklerden yararlanmaları, kazanma ihtiyaçlarının bir gereği. Dijitalde olmayan bir şirket, uzun vadede birçok zarara uğrar. Müşterilerle dijitalde iletişim kurmanın kolaylığını avantaja çevirebilmek gerekir. Marka bilinirliliğinin sağlanması, müşteri sadakati çalışmalarının yapılması, ürün ya da hizmetin müşteriye hızlı bir şekilde ulaştırılması, ölçümlerin ve değerlendirmelerin yapılarak daha isabetli satış ve pazarlama stratejilerinin belirlenmesi gibi dijital pazarlamanın sunduğu faydaları, her firma kendisi için avantaja dönüştürebilmeli.
Dijital medya uzmanı ne bilmelidir?
Öncelikle şunu ifade edeyim. Dijital pazarlamada dijital kelimesinin geçmesinden midir nedir, dijital pazarlama uzmanlarında görsel içerik düzenleme programlarını hakim olması gerektiğini ifade eden iş ilanları var. Böyle bir durum asla söz konusu değil. Dijital pazarlama uzmanı arama motoru reklamları verebilecek, yönetebilecek bilgiye sahip olmalıdır. Arama motoru algoritma değişimlerini takip etmeleri ve etkilerinin neler olacağını anlayabilmelidir. İçerik, e-mail, sosyal medya pazarlama çalışmalarının doğru sonuçlar verecek şekilde kurgusunu yapabilmelidir.
Bu işe genelde kimler yöneliyor?
Dijital pazarlama işine yönelenleri gençler olduğunu söyleyebiliriz. Özellikle iletişim çağında doğan ve dijital nesil dediğimiz kişiler dijital pazarlamayı daha da benimseyebiliyor. Genç kişilerin dijitale olan merakı ve sürekli dijitalle meşgul olmaları, dijital pazarlamaya yönelmelerini sağlayan etmenlerden birisi. Firmalarda dijital pazarlama departmanlarında geç kişiliklere yer veriyorlar. Bunların deneyimli ve tecrübeli olması, dijital ortamda markanın stratejilerini belirleyebilecek ve uygulayabilecek yeterlilikte olmalarına dikkat ediliyor. Üst idarelere yapılan çalışmalar hakkında sunum yapabilecek ve sonuçları net şekilde ortaya koyabilecek genç ve aktif kişileri tercih ediyorlar. Dijitalle ilgilenmeyen birisi için dijital pazarlamaya sıfırdan başlamak ve bu konuda bir şeyler öğrenmek zor olabilir. Ancak mümkün değildir demiyorum. Bu işi öğrenmesi için birçok genç arkadaşıma tavsiyelerde bulundum ama kendileri bu işi öğrenemeyeceklerini düşünüp ilgilenmediler.
Genç olmakta dijitali öğrenmek için yeterli olmuyor. Kişi kendisini bu alanda iyi hissetmeli ve yapabileceğine inanmalı. Birde bu sektörün geleceği hakkında iyimser olmalı. Kendisinin de dijital pazarlama alanındaki gelişmelerden faydalanabileceğini ve bu sektöre yöneldiğinde iyi bir hayat kurabileceğine inanması lazım. Bazıları internet aleminden çok uzak kaldıkları ve bu alanla ilişkisi sadece sosyal medyaya girip çıkmak olduğu için bunu göremiyorlar.
KURS ŞART
Nasıl dijital pazarlama uzmanı olunur?
Dijital pazarlama uzmanı olmak için iyi bir okuma ve öğrenme sürecini başlatmak gerekir. Benim tavsiyem bu işi yapacak olan kişiler kursa gitsinler. Eğer gerçekten zaman kaybetmeden bu işi öğrenmek ve üzerine gelişiminizi devam ettirmek istiyorsanız, dijital medya uzmanlığı sertifikası veren kurslara gidilebilir. Kursta öğrenilenlerin tecrübe edilmesi çok önemli. Mikro satış siteleri veya bloglar kurarak öğrendiklerinizi tecrübe etmeniz lazım. Böylece daha iyi bir uzman olabilirsiniz. Bunun yanında Google sınavları var. Bunlara girilerek bilgi ve deneyimlerinizi Google gibi bir markanın tescillemesini sağlamış olursunuz. Google Partner üzerinden Google Adwords sınavlarına girilebilir.
Bu sınava girmek ücretsiz. İstediğiniz zaman girebilirsiniz. Google Partnere kayıt olunması yeterli. Burada gerekli açıklamalar ve sınavlar için gerekli olan çalışma materyalleri mevcut. Google Adwords sınavından başka Googlenin analiz ve ölçüm sınavı olan Google Analytics IQ sınavı da var. Buna girerek ikinci bir sertifikaya sahip olunması dijital pazarlama uzmanlığınızı sağlam temeller üzerine kurmuş olmanız anlamına gelir. Sınavlardan 100 üzerinden 80 alınması gerekiyor.
Bu işe yönelecek gençlere tavsiyeleriniz neler olur?
Kendilerini bu alanda ispatlamak isteyenlerin iyi bir tecrübeye ihtiyacı var. Bu tecrübeyi kendi kurduğunuz siteler üzerinde de kazanmanız mümkündür. Yapacağınız birkaç site projesinin internet aleminde iyi bir konumda olması, iyi bir deneyiminizin olduğuna işaret eder. Bu türden bir çalışma içerisine girmeden, yani kendinizi ispat edeceğiniz birkaç siteyi dijital pazarlama çalışmanızla yükseltmeden oldum veya piştim demeyin. Aynı zamanda sürekli güncellenen bir sektör dijital pazarlama. Bu nedenle yeni bilgilerin takip edilmesi ve öğrenilmesi gerekir. Rakip analizi bu anlamda oldukça önemlidir. Rakibin neler yaptığını ve ne gibi değişik slogan, banner ve kampanyalarla müşterilere ulaşmaya çalıştığını bilmeniz gerekir. Sektörde en iyi dijital pazarlama kampanyalarını görmeniz ve en iyisini siz hazırlayana o kadar çalışmanız gerekebilir.
Sadece temel dijital pazarlama bilgilerine sahip olarak, bu sektörde başarılı olunmaz. Yeni bir strateji ve yeni bir başarı ortaya koymak lazımdır. Bilmek her zaman yetmiyor. Bildiğini uygulamak ve başarılı olmak bu sektörün tek gerçeğidir. Neyin başarıya götüreceği ise önceki çalışmalarınızdan elde ettiğiniz kanaatler sayesinde olacak. Mikro siteler üzerinde sürekli deneme ve yanılma yöntemiyle çalışmalar yapmak daha sağlam stratejileri müşterilerinize sunmanızı sağlayabilir.
Kutu kutu kutu
Yükselen Bir Trend Dijital Pazarlama
Mobil teknolojilerin gelişmeye başlamasıyla beraber internet erişim ve kullanım oranları da hızlı bir şekilde artıyor. İnternetin her haneye, hatta akıllı telefonlar sayesinde her cebe girmiş olması iletişim ve bilgi edinme alışkanlıklarımızı değiştirdi. Çoğalan mobil cihazlar, sınırsız ve güvenli internet kullanımı, forumlar, bloglar, e-ticaret siteleri ve sosyal medya kanalları günlük yaşam akışı içerisinde mutlaka takip ettiğimiz alışveriş, bilgi ve iletişim kaynakları olmaya başladı. İnternetle insan hayatında yaşanan değişimler, firmalarında pazarlama organizasyonlarında değişimlerin yaşanmasına neden oldu. Bugün birçok firma, dijital pazarlama yatırımlarına önem vererek internet üzerinden potansiyel müşterilerine ulaşmaya çalışıyor.
Emin Sözüer kimdir?
2013 senesinden beri dijital pazarlama üzerine kendimi geliştiriyorum. Özelikle içerik pazarlama ve arama motoru optimizasyonu konularına eğiliyorum. 2013 senesinden bugüne kadar birçok firmaya içerik ürettim. SEO ve rakip analizleri yaptım. E-mail pazarlama stratejileri sundum. Bu sektör dinamik bir sektörü ifade ettiğinden bugün öğrenilen yarın çok çabuk bir şekilde anlamını yitirebiliyor. Bu nedenle sürekli okumak ve anlamak durumundasınız. İşin en güzel tarafının da bu olduğunu söyleyebilirim.
SEO Nedir?
SEO İngilizce olarak Search Engine Optimization yani Arama Motoru Optimizasyonu kelimelerinin baş harflerinden oluşur. Arama Motorlarında sitelerin veya sayfaların üst sıralara çıkarılmasına yönelik yapılan çalışmaları kapsar.
SEOnun temel amacı, açılımı itibariyle Arama Motoru Optimizasyonu yani Arama Motorlarında üst sıralarda listelenmektir. Bu amaç da, sitelerde yer alan bilgi, hizmet veya satışların daha fazla ilgili kitleye ulaştırılmasını sağlamaktır.
SEO, sitelerin doğal yollarla ulaşamayacakları web popülerliğine, doğal görünen yöntemler kullanarak ulaşma sanatıdır. Bu web popülerliği, beraberinde Google sıralama artışını da getirmektedir.
Haber Merkezi