İzmir nitelikli 5 milyon turist hedefliyor

Ege Turistik İşletmeler ve Konaklamalar Birliği (ETİK) Genel Kurulu’nda konuşan Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet İşler, İzmir’e 10-15 milyon turist gelmese de, iyi bir tanıtımla 5 milyon nitelikli turist gelmesini hedeflediklerini dile getirdi


  • Oluşturulma Tarihi : 14.05.2024 21:09
  • Güncelleme Tarihi : 14.05.2024 18:09
  • Kaynak : Arun Acumsal
İzmir nitelikli 5 milyon turist hedefliyor

KEMAL ÖZKURT - Ege Turistik İşletmeler ve Konaklamalar Birliği (ETİK) 22. Olağan Genel Kurul Toplantısı İzmir Valisi Dr. Süleyman Elban katılımıyla İbis Styles Otel toplantı salonunda gerçekleşti. Toplantıya ETİK Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet İşler’in yanı sıra SKAL İzmir Yönetim Kurulu Başkanı Güner Güney, ÇESTOP Yönetim Kurulu Başkanı Yakup Demir ve Toplantıya İzmir BTK Başkan Yardımcısı Sevgi Can katılım gösterdi. Toplantıda konuşan İşler, 10 yıl içerisinde turizm sektörünün dünyada 16 trilyon dolarlık katma değer yaratacağını vurgulayarak, İzmir’e yeterli tanıtımla çok yüksek rakamlar olmasa da 5 milyon nitelikli turist gelmesini hedeflediklerini söyledi.

Sektör rakamları hakkında değerlendirmelerde bulunan İşler, “Dünya Seyahat ve Turizm Konseyi’nin 2024’de sektörümüz için mükemmel geçeceği ve 11 trilyon dolara ulaşması bekleniyor. Küresel Turizm kuruluşunun 2024 ekonomik etki araştırmasına göreyse bir önce ki yıla göre 770 milyar dolara katkıda bulunarak her 10 doların bir dolarını biz turizmcilerin dünya ekonomisine katma değer yaratacağını söylüyor. Öyle yabana atılır bir sektör değiliz. Sektör ayrıca işgücünü 24,4 milyon dolar daha arttırarak toplam iş sayısını dünya çapında 330 milyona çıkardı. Uluslararası harcamalarda ise yüzde 33 artarak 1,63 milyar dolara yaklaşan bir harcama kapasitesi olan bir sektör olduk. Yurt içindeki harcamalar ise yüzde 18 daha fazla artırarak 5 trilyon dolara ulaştı. 2034 yılında sektörümüz küresel ekonomiye 16 trilyon dolarlık şaşırtıcı bir rakam da katma değer yaratacak ve ekonomik manzaranın yüzde 11’ini bu salonu dolduran biz turizmcilerin bir payı olacaktır. İş gücünün de yaklaşık yüzde 12’sini biz vermiş olacağız” dedi.

GELECEĞİN TURİZMİNE HAZIRLANMALIYIZ

Geleceğin turizmine hazırlanarak yeni kuşaklara hitap etmeleri gerektiğini söyleyen İşler, “Geleceğin turizmine hazırlanmamız lazım.  Özellikle bizim jenerasyonun turizm anlayışı artık yavaş yavaş eskimeye başladı. Yeni kuşak dediğimiz Z ve alfa kuşağının beklentisine doğru bizim eğilmemiz gerekiyor.  Bildiğiniz gibi turizmde ciddi bir dijitalleşmeye gidiyoruz ama bu dijitalleşmede yetmiyor. Endüstri 4.0 dediğimiz sanayi sektöründe de olan bu uygulamaları bizim kendi sektörümüzde de aktarmamız gerekiyor. Ve en önemlisi ise her şey dahilin yaratmış olduğu bizim için ciddi bir potansiyel getiren bu konseptin de daha az israf ve daha az tüketimle yoluna devam etmesi lazım. Açık büfedeki tüketimler gerçekten bugün dünyanın gıda krizinin gıda maliyetlerini çok arttığı yerde oldukça çarpıcı rakamlara da maliyetleri oluşuyor. Biz Ege olarak bu konuda da direndik ve direnmeye devam edeceğiz” diye belirtti.

UCUZ ÜLKE KONUMUNU KAYBETTİK

Artan girdi maliyetleri sebebiyle Türkiye’nin turizm anlamında ucuz ülke olmaktan çıktığını vurgulayan İşler, Sektörün en önemli sorunlarından biri de iş gücü ve ara elaman bulamamak. Bu sadece bizim sektörümüzde değil birçok sektörde var. 3 tane girdimiz var bunlar ham madde iş gücü ve enerji. Bu da maalesef dünyada çok pahalı olduğu için bizde de pahalı. Türkiye ucuz ülke avantajını maalesef bu enflasyonist ortamdan dolayı kaybetti” şeklinde konuştu.

KISA, ORTA VE UZUN TANITIM STRATEJİLERİ

İzmir’de kısa, orta ve uzun vadeli bir tanıtım stratejisine ihtiyacı olduğuna dikkat çeken İşler, “10 – 15 milyon turist hedefimiz yok. İzmir’e 5 milyon nitelikli kaliteli turist gelsin.  İzmir bu değerlerini ucuza satmasın, nitelikli turiste hitap etsin. Bu da bizim aynı zamanda kendi içimizdeki birbirimizle rekabet etmemizi engelleyeceği gibi pazar çeşitlerimize arttıracaktır. Öte yandan sayın Aziz Kocaoğlu dönemindeki gibi ‘İzmir’e doyamazsın’ sloganı gibi iç pazardan şehrimizin pay alacağı tanıtımlara ihtiyacımız var” diye konuştu.

İZMİR’İ DOĞRU PAZARLAMAMIZ GEREKİYOR

İzmir’in doğru pazarlanmadığı için geride kaldığını söyleyen Vali Elban, “Bu kadar tarihi zenginliğine doğal güzelliğine inanılmaz gastronomisi ve çok özel insan yapısına ve yaşam tarzına rağmen niye çok turist alamıyoruz o gerçekten ilginç. Niye alamadığımızla ilgili herhalde ciddi çalışma da yapmamız gerekiyor.  Bireysel olarak çok güzel işletmelerimiz var belli turizmi noktalarımız çok ön plana çıkıyor ama Antalya dediğimizde il olarak Antalya’nın hepsi ön planda. Biz 40 - 50 yıl öncesine kadar turizmi çok bilen turizmle çok gelir elde eden bir ülke değildik. Sektöre çok hızlı girdik bu işin içerisine hakikaten çok güzel işler de yaptık. Madem kendi yaptığımızı beğenmez hale geldik o zaman biz iyi yapılanlarla devam edelim beğenmediğimiz kısmı burada terk edelim şehre 5 milyon turist hedefi  çok gerçekçi. Ama gerçekçi ve doğru hedefin gelen turistin niteliği ve bıraktıklarıyla da orantılı olması lazım. Yani ben Efes’e gelen turistin bizim ilimiz açısından hiçbir kıymeti harbiyesi olmadığını düşünüyorum. Çünkü ilimizde çok bir şey katmıyor. İzmir markasını tarihiyle, doğasıyla gastronomisi ile deniziyle ve diğer tüm alanlarıyla doğru pazarlamak gerekiyor” dedi.

ÇEŞME’DE PAHALI ALGISINI YIKMALIYIZ

İzmir turizminin hak ettiği yerde olmadığına dikkat çeken Çeşme Turistik Otelciler Birliği (ÇEŞTOB) Yönetim Kurulu Başkanı Yakup Demir, "İzmir hedeflediği ve beklediği turizm destinasyonu olma hedeflerine ulaşamadığı için İzmir için üzülüyorum. Öte yandan Çeşmeli turizmciler olarak çok çalışıyoruz. Çeşme'nin pahalı olduğu algısını yıkmak için elimizden geleni yapıyoruz, yapmaya devam edeceğiz. Çeşme, pahalı değil. Değerlerine göre standrat fiyatların olduğu bir destinasyon" dedi.

Arun Acumsal

Arun Acumsal
Yazarımız Kim ?

Arun Acumsal