BTA’da şenlik var

18 yıldır seyircisine yüzlerce oyunla hizmet veren Bilimsel Tiyatro Atölyesi, 2017-2018 gösteri sezonunu Hayrettin Filiz’in yazıp yönettiği “Eşekler Anırırken Çocuklar Neden Güler?” adlı oyunla açarak, 275 günlük sezon koşusunu başlattı


  • Oluşturulma Tarihi : 27.10.2017 06:28
  • Güncelleme Tarihi : 27.10.2017 06:28
  • Kaynak : HABER MERKEZİ
BTA’da şenlik var

ONURHAN ALPAGUT / ÖZEL HABER

Bilimsel Tiyatro Atölyesi, başlattıkları 2017-2018 sezonunda en az 14 farklı oyun planladıklarını, oyunlarının tüketim toplumunun karşısında çaresiz bırakılan çocuklar için en azından taze bir fikir ve o küçük yüreklerine yeşil bir umut vermesini umduklarını ifade ettiler.

HERŞEY ÇOCUKLAR İÇİN

Yeni sezonla ilgili konuştuğumuz BTA’nın Kurucu-Yönetmeni Hayrettin Filiz, yeni sezonu değerlendirirken, “Çağımızın morali bozuk ve umutsuz çocukları için, asıl değiştirici gücün kendilerinde gizli olduğunu hatırlatan oyunlar üretmek istiyoruz. Buna zorunluyuz bence. Hem de hiç şikayet etmeden ve yorulmadan... Çünkü; sözü edilen çocuklar yarın bu ülkeyi ve hayatı yönetecek insanlardır. Bu bir ihtiyacın karşılığıdır. Yarın ‘o sancılı günlerde, benim geleceğim için ne yaptın?’ diye soracak olan çocuğa verecek bir yanıtımız olmalıdır. Bu uğurda hizmetten kaçanlar sanata ve yaşadığı topluma ihanet eden kalbi kurumuş insanlardır. Onlar sanatın cüceleri ve asıl hedefi şaşırtan işbirlikçilerdir bize kalırsa. Başka türlüsüne aklımız ermiyor bizim. Orman yanarken, sırtını dönüp ensesini ısıtanlarla aynı yolda nasıl yürürüz? Sanatın; hiç kuşkumuz yok ki, bir görevi vardır. İnsanlara başka türlü de olabileceğine dair umut ve heyecan vermek... Biz bu karanlıkta, ağzımızda umut şarkıları, elinden tutabileceğimiz bir tane daha çocuk düşüyle, kalbimizi onlara sahne yapmaya çabalıyoruz” ifadelerini kullandı.

YENİ OYUNLA SEZONU AÇTILAR

Bu sezonu Hayrettin Filiz’in yazıp yönettiği “Eşekler Anırırken Çocuklar Neden Güler?”adlı çocuk oyunuyla açan BTA; hemen ardından birçok oyun sergiledi. 14 Ekim 2017 günü “Al Yanaklı Gelinim Bal Dilli Kaynanam”, 20 Ekim 2017 günü “Pampala’da Savaş Hazırlıkları” adlı iki çocuk oyunuyla seyircisi önüne çıkan BTA, oyuncu çocuklarıyla umut verdi. Bu oyunun ardından, 27 Ekim 2017 Cuma günü başlayan ve ilk üç gösterisine şimdiden yer kalmayan ve Âşık Veysel’in hayatını anlattıkları yeni oyunları,“Kör Oldum Veysel Oldum”la seyirci önüne çıktılar. Önümüzdeki kasım ayında programlarına iki yeni gösteri daha eklediklerini ilan eden BTA’lılar, tamamı şiir repliklerden oluşmuş “Tahir ile Zühre” adlı oyunlarıyla çağın en büyük ihtiyacı olan “uğruna” imgesini hatırlatmak istediklerini söylediler.

SEYİRCİSİNİ BÜYÜLEDİ

“Eşekler Anırırken Çocuklar Neden Güler?” adlı çocuk oyunu, eğitim sorununa son derece ilginç bir açıdan yaklaşıyor. Oyunda öğrenci yaramazlıklarına karşı, ulusal eğitimi yönetenler öğretmenlere, istedikleri çocuğu bir eşyaya dönüştürme hakkı veriyor ve oyunun yaramazı Nohutcan, öğretmeni Şakşuka Hanım tarafından bir el arabasına dönüştürülüyor. Seyircinin kahkaha ve büyük bir dikkatle izlediği oyun, umulmadık ve ayna tutan finaliyle büyük beğeni kazandı. Hayrettin Filiz’in yazıp yönettiği oyun yaklaşık 45 dakika ve 17 BTA çocuğu tarafından yorumlanıyor.

KAYNANA-GELİN ÇATIŞMASI

“Al Yanaklı Gelinim Bal Dilli Kaynanam” da Hayrettin Filiz’in yazıp sahnelediği bir çocuk oyunu. Geleneksel gelin-kaynana çatışmasının özünün kurcalandığı oyun, hoş görünün ve yapıcı yaklaşımların neleri değiştirebileceğini göstermesi adına sıradan gibi görünse de; kaynanasını öldürmek üzere yola çıkan gelinin, önceleri bir savunma aracı olarak kuşandığı hoşgörünün çatışan kalplerdeki buzları nasıl eritip, sevginin gücünün her şeye yeteceğini gösteren bir finale doğru sürüklenmesiyle büyük bir gelenek hesaplaşması daveti yapıyor. Ayrıca oyunda çocuklar için bir korku figürü olan cin, dev, öcü, sihirbaz gibi kavramlara da sert ve alaycı bir gönderme yapılıyor. Aslolanın, beğenmediği ya da kabul etmediği şeyi değiştirmek isteğinin kişinin elinde olduğu ve bu uğurda mücadele edilmesi gerektiği  fikri yeşertiliyor. Oyun 50 dakika civarında sürüyor ve 7 BTA oyuncusu tarafından yorumlanıyor.

SAVAŞA KARŞI BİR HALK, SAVAŞA ZORLANIYOR

“Pampala’da Savaş Hazırlıkları” BTA’nın, savaş karşıtı diğer bir çocuk oyunu. Pampala adasında yaşayan yerli halk , savaşı, işgali, silahı bilmeyen bir topluluktur. Günün birinde adaları, Gundog ve Swordket isimli iki kral tarafından aynı anda işgal edilir. İşgalin ne anlama geldiğini bilmeyen Pampalalılar bunun bir oyun olduğunu sanıp çok eğlenirler.Siperlere girmeye zorlanan ada halkı, siperde oynadıkları saklambaç oyunuyla ya da birbirlerine saplamaları istenerek ellerine verilen kılıçları uç uca ekleyerek, altından dans ederek geçip eğlendikleri oyunla işgalci kralları çıldırtırlar. Oyunun sonunda savaşın ölüm ve kazananı olmayan bir çirkinlik, barışınsa eğlence ve huzur olduğuna dair çocuksu bir şiirle seyirciye “sadece savaşa karşı olmak yetmez, bunun için bir şeyler yapılmalı” mesajı veriliyor. Oyunun selam konuşmasında oyunun yazarı Hayrettin Filiz’in;”Bu oyunu yazalı tam 16 sene olmuş. 16 sene sonra tek bir repliğini bile değiştirmeden oynayabildiğimiz için çok üzgünüz. Keşke birşeyler barıştan yana değişseydi.” sözleri büyük alkış aldı. Oyunda 12 BTA çocuğu görev yapıyor ve oyun 32 dakika.

AŞIK VEYSEL OYUNU ÖVGÜ ALDI

Hayrettin Filiz tarafından yazılan ve yönetilen “Kör Oldum Veysel Oldum” yetişkinler için hazırlanmış ve büyük halk ozanı Aşık Veysel’in çocukluğundan başlayıp, özellikle popüler olmayan yaşam ayrıntılarına ışık tutmasıyla dikkat çeken  ve şimdiden BTA seyirci klasikleri arasına girmeye aday bir oyun... Oyunda iki tane Veysel var. Biri şiirlerini neredeyse Veysel’in sesiyle okuyan ve inanılmaz benzerliğiyle ozanın yaşlı halini canlandıran BTA Oyuncusu Erdal Atıcı, diğeri çocuk ve genç Veysel’i canlandıran ödüllü genç oyuncu Ege Akgün. Yaklaşık 2,5 saat süren oyun boyunca gözleri plastik makyajla kapalı bir halde sahne alan her iki oyuncu da seyirciden büyük övgüler aldılar. Oyunda aynı zamanda yönetmen yardımcılığı görevini de üstlenen Eda Tutuk, geçtiğimiz yıl yaş gurubunda en iyi oyuncu ödülüyle taltif edilmiş genç bir yetenek.Veysel’in ikinci eşi Gülüzar’ı canlandıran Tutuk, BTA’nın ‘kaynağından tiyatro insanı yetiştirme’ ilkesine çok yakın bir disiplinle çalışan ve her BTA oyununda gördüğümüz yüzüyle, gelecekte adından çokça söz ettirecek gibi duruyor. Veysel’in annesi rolündeki Gülşen Candadurucu, Veysel’in ilk eşi Esma rolünde görev yapan Ebru Kandemirci, Veysel’in babası Karacahmet rolünde İrfan Kadiroğlu, Zebun Hüseyin rolünde göz dolduran Yağız Madencioğlu, oyunu Antik Yunan oyunları tadında sunan Ritüel Kadınları’nın yükselen kızları; İlksen Erol, Ekinsu Kadiroğlu, Doğa Baran, Mutlu Aksaya, Dalyan Devin Balgasun’dan başka, Emre Tekin, Rıdvan Akgün  ve Yiğit Turcan, Veysel’e can katan diğer oyuncular... Yaşadığı ülkenin öz değerlerine sahip çıkmayı aşağılama sayan, bunu yerine özenti bir boşlukta halk müziği dinleyenleri kınayan bir kayıp kuşağı suçlamak yerine, onlara kendi değerlerimizi anlatmayı ve karanlığın elinden bir çocuğu çekip almayı erdem sayan BTA, “Kör Oldum Veysel Oldum” oyunuyla değerlerimize sahip çıkmanın ve öz kültürümüzü bilmeden evrensel kültüre ulaşamayacağımızın altını çiziyor.

Oyunlar ve tarihleri

3 Kasım (Cuma) Eşekler Anırırken Çocuklar Neden Güler?

4 Kasım (Cumartesi)  Pampala’da Savaş Hazırlıkları

5 Kasım (Pazar) Kör Oldum Veysel Oldum

10 Kasım (Cuma) Kör Oldum Veysel Oldum

11 Kasım (Cumartesi)  Al Yanaklı Gelinim Bal Dilli Kaynanam

*14 Kasım (Salı)  Hayrettin Filiz’den Orhan Veli Sunumu (67.Ölüm Yıldönümü)

17 Kasım (Cuma)  Tahir İle Zühre (İlk gösterim)

18 Kasım (Cumartesi)  Eşekler Anırırken Çocuklar Neden Güler?

19 Kasım (Pazar)  Kör Oldum Veysel Oldum

24 Kasım (Cuma)  Al Yanaklı Gelinim Bal Dilli Kaynanam

25 Kasım (Cumartesi)  Tahir ile Zühre

26 Kasım (Pazar)  Pampala’da Savaş Hazırlıkları

Haber Merkezi