Otomobil sporları hak ettiği yere ulaşıyor

Son yıllarda çeşitli illerde yapılan yarışların beklenenin üzerinde ilgi çektiğini söyleyen Türkiye Otomobil Sporları Federasyonu Başkanı Serkan Yazıcı, Türkiye’de otomobil sporlarının hak ettiği yere gelebilmesi için büyük bir sinerji ile çalıştıklarını söyledi


  • Oluşturulma Tarihi : 09.03.2016 08:31
  • Güncelleme Tarihi : 09.03.2016 08:31
  • Kaynak : HABER MERKEZİ
Otomobil sporları hak ettiği yere ulaşıyor

NİLGÜN TAZE

Türkiye Otomobil Sporları Federasyonu Başkanı Serkan Yazıcı eski bir ralli şampiyonu olmanın yanında bugüne kadar göreve gelmiş en genç başkan olma unvanını taşıyor. Mart ayının sonunda başlayacak ve büyük ilgi toplaması beklenen yarışmalar ise 8 ayrı branşta gerçekleşecek. Drift branşının ilk defa Türkiye şampiyonasına yükselmesi ise bu dala olan ilgiyi artırması bekleniyor.

TOSFED ne zaman kuruldu ve bugüne kadar geçirdiği süreci anlatır mısınız?

Türkiye Otomobil Sporları Federasyonu (TOSFED), T.C. Gençlik ve Spor Bakanlığı - Spor Genel Müdürlüğü (SGM) ve Uluslararası Otomobil Federasyonu (FIA) tarafından tanınan, Türkiye'de otomobil sporlarıyla ilgili yönetici konumunda bulunan resmi kurumdur. Türkiye’ de Otomobil Sporlarını yönetmek, denetlemek ve düzenlemek üzere bu Kurallar Kitabında yer alan yarışma genel kurallarını, ilgili sezonun başında yayınlar. Uluslararası Spor Yasası FIA tarafından hazırlanan, Uluslararası Motor Sporlarını yaymak ve geliştirmek, dünya standardını sağlamak, güvenlik, eşitlik ve otomobil sporlarının düzgün bir şekilde yönetilebilmesi için hazırlanmış yasadır. Uluslararası tüm yarışmalarda uygulanması gereklidir. TOSFED, Uluslararası spor yasasına dayanarak, Türkiye’ de ülkenin şartlarına bağlı olarak, ulusal kuralları koymak, uygulatmak ve denetlemekle görevlidir. Kurallar Kitabı ve Ek Kurallar kitaplarında aksi özel olarak belirtilmedikçe ve (FIA CSI) sınırlı kalmak şartı ile Uluslararası Spor Yasası ve bu yasanın hükümleri, tüm ulusal ve mahalli yarışmalarda geçerlidir.

TOSFED bu günlerde ne tür çalışmalar gerçekleştiriyor?

Başta rallide olmak üzere katılımcı, seyirci ve katılan basın mensubu sayısını arttırmak için projeler geliştiriyoruz. Avantaj Etabı isimli bir uygulamamıza ilk defa bu sene başlayacağız. Bu projede şehir merkezlerimizden otobüslerle seyircilerimizi taşıyarak meraklılarımızın yarış alanına ulaşmasını kolaylaştıracağız. Yarış alanlarımızda müzik yayını yaparak, yiyecek içecek dağıtımı yapacağız. Pist yarışlarındaki kategorilerde de daha cazip hale gelmesi için bazı değişiklikler yaptık. Tesisleşmeye çok büyük önem veriyoruz. Yeni bir ralli cros inşaatına başlandı ve Antalya’da da yeni bir pist inşaatı başlatılacak. Yeni yönetimin göreve gelmesinden bu yana üç ay gibi kısa bir zaman geçmesine rağmen çok ciddi bir efor ve vakit harcayarak otomobil sporlarının hak ettiği yere ulaşması için ciddi anlamda çaba sarf ediyor. Uluslararası tek bir organizasyonumuz var bu sene oda Avrupa ralli turnuvasına dahil olan Marmaris rallisi. Bu turnuvanın doğası gereği bu sporumuza uygun olması yarışları çok daha cazip hale getirecek. Bu organizasyon Marmaris Otomobil Sporları Festivali adı altında yapılacak. Branşların birleştirilmesi ile oluşturulacak sinerji sayesinde ciddi bir ivme kazanacağımıza inanıyoruz. 8 ayrı branşın Ekim ayının 3 haftası sonunda İstanbul’da final yarışlarının tamamı bir arada yapılacak. İyeni yönetimin ilk senesinde farkını uyguladığı misyonla farkını ciddi bir şekilde hissettireceğini umuyoruz.

Otomobil sporlarına duyulan ilgi diğer dünya ülkeleri ile kıyaslandığında Türkiye’de nasıl?

Büyükşehirlerde organizasyonun içeriği her ne olursa olsun yaşam şartlarının gün geçtikçe ağırlaşmasından olsa gerek insanlar bazı etkinliklere beklenen ilgiyi gösteremiyorlar. Karadeniz’de Trabzon’un göbeğinde on binlerce insan bir araya gelebildi. Samsun’da yapılan ralli yarışmalarını binlerce kişi izledi. En canlı örneğimiz ise geçen yıl Çanakkale’de yaptığımız ralli organizasyonunun yer ve göğü inletecek bir coşkuyla gerçekleşmesiydi. Her yer insan doluydu ve medyanın ilgisi inanılmaz derecede yoğun oldu. Gittiğimiz coğrafyaya ve kültüre göre bu sporumuza olan ilginin değiştiğini görüyoruz. organizasyonlarımızın daha güçlü hale gelmesi için kulüplerimizindi profesyonelleşerek daha etkin hale gelmesi gerekiyor. Önümüzdeki yıl şampiyonlarımızın bir çoğunu büyükşehirler yerine Anadolu’nun hiç yarış gitmemiş ya da çeşitli illerinde gerçekleştireceğiz. Kaynaşlı, Marmaris, Muğla yarışmalarımız için çok uygun ilçeler.

TOSFED katılımcılarına ne tür eğitimler veriyor?

Büyükşehirlerde eğitim veren yerlerimiz var ancak otomobil sporlarında belirli bir eğitim almak şart değil. Ancak bir işin sağlıklı ve güvenli yapılabilmesi için en doğrusu o sporun eğitimini almaktır. Bizimde tavsiyemiz mutlaka özel de olsa bu eğitimi veren kurumlardan eğitim almaları. Tıpkı atletizmde olduğu gibi motor sporlarında da farklı branşlar var. Bizim 8 ayrı branşımız bulunuyor. farklı formatlarla ekip halinde yapılan Trial,  4*4 ciplerle yapılan ralli yarışları, asfalt pistlerde formula tarzında yarışlar, tırmanmayı içeren maratona yönelik ralliler var. Toprak parkurda yapılan ralli croslar, küçük araçlarla pistte yapılan cartingler var. Kişi bir eğitim aldığı takdirde hangi branşa yatkın olduğuna daha iyi karar verecektir. Bu anlamda baktığımızda meraklılarımızın bu eğitimlere katılmasını tavsiye ediyoruz. Ancak lisans alabilmek için herhangi bir eğitim almalarına gerek yok. Tosfed’in eğitim vermek gibi bir misyonu yok bu eğitimler İzmir ve İstanbul’da bulunan özel eğitim yerlerinden alınabilir. Sahada görev yapan kişilere biz gözetmen diyoruz. Yeni gözetmenler kazanabilmek için mart ayı içerisinde 11 ayrı bölgede eğitim seminerlerimiz başladı.

Nasıl lisans alabilirim?

Federasyondan lisans almak isteyen sporcular öncelikle lisans almak istedikleri branşı belirleyerek lisans prosedürü için ilk adımı atacaktır. Tabii ki lisanslı sporcu olabilmek için ilk şart araç kullanmaya engel bir sağlık probleminin olmamasıdır. Lisans almak için aşağıda belirtilen 'Lisans için gerekli evraklar' bölümündeki evrakların tamamlanması gerekmektedir. Nüfus cüzdanı fotokopisi, ehliyet fotokopisi, sağlık raporu, 1 adet fotoğraf lisans alabilmek için yeterlidir. Lisans İşlemleri 2014 tarihinden bu yana online olarak da yapılabilmektedir. Karting sürücüleri ve Klasik Otomobil branşındaki ikinci sürücü için ehliyet şartı aranmaz. 45 yaş ve üzerindeki sürücülerin, klasik otomobil branşı hariç, sağlık raporuna ilave olarak, EKG kontrolünde stres testi yapılması gereklidir. Lisanslar sürücü ve yarışmacı olarak ikiye ayrılmaktadır. Sürücü lisansları bireysel olarak yapılır. Yarışmacı lisansları ise bireysel veya tüzel kişilik olarak alınabilmektedir. Tüzel kişilik lisansları Ralli, Historic Rally, Pist, Tırmanma, Rallikros, Drift, Offroad ve Trial branşlarında takım adına alınır. Lisanslar mahalli, ulusal ve uluslararası olmak üzere üç farklı kategoride sezonluk olarak Federasyondan alınabilmektedir.  Federasyondan alınan lisanslar 1 yıl süre ile geçerli olup her sene yeniden çıkartılması gerekir.

Lisans alabilme şartları nelerdir?

Lisans başvurusu yapılmış ve kartı basılmış olan sporcularımızdan, ileriki yıllarda sadece sağlık raporu ve lisans tescil bedelinin ödendiğine dair belge istenir. Önceki senelerde uygulanan A B C lisans tipi uygulaması 2014 yılı itibari ile kaldırılmıştır. Tüm yarışmalarda, sporcular ve yarışmacılar lisanslarını üstlerinde taşımak zorundadır ve görevliler tarafından istendiğinde veya idari kontrollerde lisansların ibrazı zorunludur. Başvurular online olarak yapılabilmektedir. Online lisans adresindeki gerekli alanlar eksiksiz doldurulmalı ve kuralların kabul edildiğine dair imza yerine geçen onay kutucuğunun işaretlenmesi gerekmektedir. Internet üzerinden kayıt sırasında dijital olarak vesikalık fotoğraflarınız, sağlık raporunuz, banka havale dekontunuz sisteme yüklenebilmektedir. Ayrıca ödemelerinizi kredi kartı ile yapabilmektesiniz. Tüm işlemleri tamamlayarak kredi kartı ile ödemesini tamamlayan sporcularımız geçici lisans belgesini ve geçerli lisans numarasını bastırabilmektedir. Bu geçici lisans belgesinin yazıcıdan çıktısını almanız halinde sağlık raporunuz ile birlikte idari kontrolde gösterildiğinde yarışlara katılmanız mümkün olacaktır. 7 gün içinde asıl lisans kartınız adresinize postalanacaktır. Yabancı uyruklu sporcular, vatandaşı oldukları ülkenin ASN' si tarafından lisansları olmadıklarına veya ilgili sezonun lisanslarını iade ettiklerine dair belge getirdikleri takdirde TOSFED' den lisans alabilirler. 

SERKAN YAZICI KİMDİR?

1971 yılında Bursa’da doğan Serkan Yazıcı, lise eğitimini Amerika’da tamamladıktan sonra üniversite eğitimine Bursa’da devam etti. 1989 yılında başladığı otomobil sporları kariyeri boyunca 4 kez Türkiye Ralli Şampiyonluğunu kazandı ve 2000 yılında Dünya Ralli Şampiyonası’nda ülkemizi temsil etti. 2011 yılında aktif sporculuk hayatına ara veren Serkan Yazıcı, 5 Aralık 2015 tarihinde gerçekleştirilen Olağanüstü Genel Kurul ardından TOSFED Başkanlığına seçildi. Halen ülkemizde yaz ve kış turizminde önemli yatırımlar gerçekleştirmiş Yazıcı Turizm Grubu Yönetim Kurulu Başkanlığı görevini yürüten ve aynı zamanda da Moldova Bursa Fahri Konsolosu olan Yazıcı, evli ve 1 erkek çocuk babasıdır.

OTOMOBİL SPORLARININ TARİHÇESİ

Kendisinden hem daha hızlı hem de daha uzun mesafeler koşabilen "at"ı evcilleştirerek yarıştıran insanoğlu, otomobilin icadıyla artık kendisine yeni ve çok daha güçlü bir "at" bulmuştu. İnsan beynindeki "gelişme" arzusu nasıl "otomobili" yarattı ise, otomobille beraber "yarışma" arzusu da kendiliğinden gelişti. Dünya'daki ilk resmi otomobil yarışı, 22 Temmuz 1894'te düzenlenmiş ve Paris-Roven arasında 50 km'lik bir mesafeyi kapsayan bu yarışta 19 otomobil mücadele etmişti. Yarışı Le Petit Journal Gazetesi organize etmiş ve sporcular saatte 18 km/h gibi baş döndürücü bir sürat ortalamasıyla yarışmışlardı. İlerleyen yıllarda otomobil sporlarında farklı branşlar gelişmiş ve ilk pist yarışı 1898'de Periqueeux'te düzenlenmiştir. Kısa adı FIA olan Uluslararası Otomobil Federasyonu'nun 1904 yılında kurulmasıyla otomobil sporlarının gelişimi daha da hızlanarak devam etmiştir. Merkezi Paris'te bulunan FIA, aralarında Türkiye'nin de bulunduğu 90'ın üzerinde ülkenin 100'den fazla otomobil kulübü ve birliklerini bünyesinde toplamakta ve 50 milyonun üzerinde sürücüyü temsil etmektedir.

ZENGİN ÇOCUK EĞLENCESİ

Ülkemizde yerleşen yanlış bir kanaat olan "Zengin Çocuklarının Eğlencesi" sendromuna kapılan TTOK yüzünden sporcular duruma müdahale ederek sporu federe ettiler ve 1991 yılında TTOK Spor Komitesi kapatılarak Türkiye Otomobil Sporları Federasyonu kurulmuştur. Daha sonra 1995 yılında motosiklet branşı da federasyona bağlanarak Federasyonun adı, Türkiye Otomobil ve Motor Sporları olarak değiştirilmiştir. Federasyon çatısı altındaki yeni oluşumunun ardından motor sporları önemli bir gelişme kaydederken, kulüplerin sayısında da önemli artış gözlenmiştir. Bugün TOMSFED'e bağlı İstanbul, Bursa, Ankara, İzmir, Antalya, Eskişehir, Gaziantep, Bodrum, Kocaeli, Samsun, Tekirdağ, Muğla ve Şanlıurfa illerinde 18 kulüp faaliyet göstermektedir. Tüm bu gelişmeler sayesinde, ülkemizin dünyaya tanıtılmasında etkin ve önemli bir strateji olan motor sporlarında yeni bir dönem başlayacak. Türkiye; bugün artık FIA tarafından Avrupa Ralli Şampiyonası'na dahil "en iyi ralli" olarak değerlendirilen Fiat Rally ve 2003 yılında Dünya Ralli Şampiyonası'na dahil olan Rally Of Turkey gibi iki önemli ralli organizasyonu, Ford, Renault, Fiat , Opel, Citroen ve Hyundai gibi otomotiv devlerinin Dünya standartlarındaki araçlardan oluşan yarış takımları ve Dünya ralli parkurlarında bayrağımızı gururla dalgalandıran başarılı pilotları ile Dünya platformunda motor sporlarında söz sahibi bir ülke olmaya hazır

Haber Merkezi