2

BAŞARIYI ETKİLEYEN ÖĞELER


  • Oluşturulma Tarihi : 14.10.2015 07:50
  • Güncelleme Tarihi :

Önceki yazımızda, başarıyı yakalamak için takip edilmesi gereken yol üzerinde durmuş veetkili ders çalışma öğelerini sıralamıştık.

Bugünkü yazımızda ise, sözü edilen öğeleri açıklamaya çalışacağız.

Hedefin Belirlenmesi:

Her çalışmanın belli bir hedefi olmalıdır. Hedefe ulaşmanın yolu, doğru belirlenmiş amaçtan geçmektedir

Bunun için öğrenci başarılı olup istediği okullardan birine yerleşmek istiyorsa öncelikle kendisine bir hedef belirlemelidir. 

Öncelikle hedef belirlenirken göz önünde bulundurulması, dikkate alınması gereken noktalar bilinmelidir.

Hedef belirleme niyetindeki kişi bu işi yaparken gerçekçi olmalı, ulaşabileceği hedefler belirlenmelidir.

Yani kişi kendini tanımalıdır.

İlgilerini belirlemeli, becerilerini göz önüne almalı, gücünün yetebileceğini istemelidir. Zira kişi kendini tanır, ilgilerini bilirse hedefe ulaşma adına göstereceği çabalarda başarıya ulaştıkça kendine olan güveni artacak; kendisine saygı duyacak; mutluğa ulaşacak ve böylece de başarıyı yakalayacaktır.

Zamanın Planlanması:

İnsanlar bedensel, zihinsel ve duygusal yapıları itibariyle birbirlerinden farklı yaratılmışlardır.

Dolayısıyla bir kişinin hemen öğrendiği bir konuyu, bir başka kişi daha uzun bir zamanda öğrenebilir.

Bu nedenle bir ders ya da konu için ayrılacak süre, kişilerin özelliklerine göre belirlenmelidir.

Çalışma Planının Yapılması:

Planlı çalışma; konuya "nasıl", "ne zaman" ve "nerede" çalışacağı sorularına cevap vermek demektir.

Her televizyon kanalının nasıl bir yayın akışı varsa, her öğrencinin çalışma akış planı olmalıdır. Çalışma planında; okulda geçen saatler, ders çalışma, eğlenme, dinlenme, ev işlerine yardım ve uyku saatleri gibi durumların ayrıntılı bir şekilde gösterilmiş olmalıdır.

Gerekli durumlarda çalışma çizelgesinde gerekli değişiklikler yapılabilir.
Verimi Azaltan Etkenlerin Ortadan Kaldırılması:

Verimi düşüren birçok etken vardır.

Belli başlıları arasında; yorgunluk, uykusuzluk, ağrı, korku, öfke, endişe, telaş, açlık, aşırı tokluk, ailevi sorunlar, fiziki şartlar, araç ve gereç noksanlığı gibi unsurlar sayılabilir.  

Bu etkenler, elverdiğince giderilmeli veya kabul edilebilir duruma getirilmelidir.

Uygun Bir Çalışma Ortamının Belirlenmesi: 

Nasıl ki herhangi bir maçın hazırlıkları için, maçın yapılacağı ortama benzer bir ortam aranıyorsa, derse hazırlık da dersin işlendiği ortama benzer yerlerde yapılmalıdır.

Bu nedenle çalışma yerinin tertipli, sade ve sakin olmasına; ayrıca ısı ve ışık gibi fiziksel sorunların çözümlenmesine özen gösterilmelidir. 

Dikkatin Diri Tutulması:

Dikkatin diri tutulması için,  monotonluktan uzak durmak ve konuya odaklanmak gerekir.

Gürültüsüz ortamda ve sandalyede oturarak çalışmak, çalışma masasında gereksiz şeyleri bulundurmamak, işleri sıraya koymak, her seferinde sadece bir işle meşgul olmak dikkatin dağılmasını önleyici yöntemler olarak sıralanabilir.

Okula Hazırlıklı Gelinmesi:

Okula hazırlıklı gelmek, hem derslerin işlenişine katılmak için gerekli güveni kazandırır, hem de öğretmenin anlattıklarının daha kolay anlaşılmasını sağlar.

Bu nedenle okula gelinmeden önce, o gün işlenecek konular mutlak gözden geçirilmelidirler.

Öğretmenlerin en çok sevdiği öğrenciler,  derse hazırlıklı gelen, soru soran ve derse katılanlar olduğu unutulmamalıdır.

Notların Tutulması:

Notların, tekniğine uygun tutulmasına özen gösterilmelidir.

Aksi takdirde yarardan çok zarar verebilir.

Not tutarken; anlatılanların öğretmenin ağzından çıktığı gibi değil, anlaşıldığı gibi yazılmasına; öğretmenin anlattığı konunun ana fikri ve anlamları kavranıncaya kadar beklenilmesine; önce müsvedde yapma, sonra temize çekme yoluna gidilmesine dikkat edilmelidir

Araç - Gereç ve Kaynaklardan Etkin Yararlanılması:

Bazen bir resim, bin kelimeden daha fazla şey anlatır.

Onun için bir konunun öğrenilmesinde çizelge, grafik, harita, resim ve filmlerin özel bir önemi vardır.

Bunlar konunun kavranmasını kolaylaştırmaktadır.

Anlamlı Okumaya Yer Verilmesi:

Öğrenmenin en temel yolu anlamlı okumadır.

Anlamlı okuma becerisi,  bol bol okuma çalışmaları yapılarak kazanılır.
Belli Aralıklarla Tekrarlar Yapılması:

Öğrenilenlerin zamanla unutulması son derece normaldir.

Unutmayı önlemek için öğrenilen bilgileri tekrar etmek ve yeri geldikçe kullanmak gerekir.

BAŞARIYI ETKİLEYEN ÖĞELER
Abdulkadir Yıldız
Yazarımız Kim ?

Abdulkadir Yıldız