2

Eğitimde Çağı Yakalamak


  • Oluşturulma Tarihi : 13.01.2016 09:18
  • Güncelleme Tarihi :

Ülkemizde son yıllarda eğitim alanında çok ciddi yatırımlar yapılmaktadır.

Karşılığı uzun vadede alınabilen eğitim alanındaki bu yatırımlar, insanımızın ve ülkemizin geleceği adına çok önemlidir.

Bu bağlamda son yıllarda yapılan en anlamlı çalışmalarından biri, 1968 müfredatında yapılan değişikliktir.

Çünkü 1960’lı yılların koşullarına ve gerçeklerine göre hazırlanmış olan, eğitimin merkezine öğrenci yerine öğretmeni alan ve dolayısıyla öğrenciyi pasif kılan 1968 müfredatı,  bilişim teknolojisinin zirveye çıktığı çağımızda, yeni kuşak için son derece anlamsız ve yetersiz kalmaktaydı.

Bu nedenle eski müfredat kaldırılıp yerine öğrenciyi merkeze alan, rehberlik, kariyer ve girişimciliği önceleyen, zengin etkinlikler içeren, eleştirel ve yaratıcı düşünmeyi sağlayan, ölçmede süreci değerlendiren, tematik yaklaşımı benimseyen, disiplinler arası uygulamaları ve teknolojik gelişimlere uyumu esas alan, öğrenciye düşünme, sorgulama ve üretme becerisi kazandırmayı ana hedef olarak gören yeni müfredat getirildi.

FATİH Projesi’nin hayata geçirilmesi ve zorunlu eğitimin 12 yıla çıkarılması, yukarıda sözü edilen müfredat değişikliğinin bir bakıma tamamlayıcısı ve sonucudur.

Uygulamaya geçirilen FATİH Projesinin beş yılda tamamlanması öngörülmektedir.

Bu süreç içinde, tüm eğitim kurumlarının Bilişim Teknolojileri (BT)  donanım ve yazılım altyapısının hazırlanması, e-içerik ihtiyacı, öğretmen kılavuz kitaplarının güncellenmesi, öğretmenler için hizmetiçi eğitimler ve bilinçli, güvenli, yönetilebilir BT ve internet kullanımı ihtiyaçlarının tamamlanması ve böylece eğitim ve öğretimde fırsat eşitliğinin sağlanması, BilişimTeknolojileri (BT) araçlarının öğrenme- öğretme sürecinde daha fazla duyu organına hitap edilecek şekilde etkin kullanılması ve bilgi toplumunun yaratılması hedeflenmektedir.  Bu çerçevede şu ana kadar birçok okulla çok fonksiyonlu yazıcı ve doküman kamera verilmiş ve bu okulların tüm dersliklerine etkileşimli tahta yerleştirilmesi ve internet ağ altyapısı kurulması işlemi tamamlanmış,  öğretmen ve öğrencilere de birer tablet bilgisayar temin edilmiştir. Kalan okullarda da eksiklerin tamamlanması için çalışmalar tüm hızıyla devem etmektedir.

Eğitimde FATİH Projesi; donanım ve yazılım altyapısının sağlanması, eğitsel e-içeriğin sağlanması ve yönetilmesi, öğretim programlarında etkin Bilişim Teknolojileri kullanımı, öğretmenlerin hizmetiçi eğitimi, bilinçli, güvenli, yönetilebilir ve ölçülebilir Bilişim Teknolojileri kullanımı olmak üzere beş ana bileşenden oluşmaktadır.

FATİH Projesi ile orta ve uzun vadede, bireylerin yaşam boyu öğrenim yaklaşımı ve e-öğrenme yoluyla kendilerini geliştirmeleri için uygun yapıların oluşumu ve e-içeriğin gelişti­rilmesi, ortaöğretimden mezun olan her öğrencinin temel bilgi ve iletişim teknolojileri kullanım yetkinliklerine sahip olması, internetin etkin kullanımı ile her  üç kişiden birisinin e-eğitim hizmetlerinden faydalanması, herkese bilgi ve iletişim teknolojilerini öğrenme ve kullanma fırsatının sunulması, her iki kişiden birinin internet kullanıcısı olması, internet, toplumun tüm kesimleri için güvenilir bir ortam haline getirilmesi hedeflenmektedir:

Eğitimde FATİH Projesini meydana getiren beş bileşenden biri de “Derslerde Bilişim Teknolojileri kullanımı için Öğretmenlere Hizmetiçi Eğitim” bileşenidir. Proje bileşeni kapsamında; tüm öğretmenlerin sınıflara sağlanan donanım altyapısını, eğitsel e-içerikleri ve BT’ye uyumlu hale getirilen öğretmen kılavuz kitaplarını etkin biçimde kullanma becerilerini geliştirmelerine yönelik yüz yüze ve uzaktan eğitim aracılığıyla hizmetiçi eğitim almaları öngörülmektedir.

Proje kapsamındaki eğitimlerin genel amacı; öğrencilere zengin bir eğitim öğretim ortamı sunmak, öğretmenlerin mesleki gelişimlerine katkı sağlamak ve ülkemizi eğitimde üst sıralara taşımak olarak belirlenmiştir.

FATİH projesinin önemli bileşenlerinden biri de, “Eğitim Bilişim Ağı (EBA)” adı verilen e-içerik bileşenidir. Eğitimin geleceğe açılan kapısı olan Eğitim Bilişim Ağı, Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü tarafından yürütülen çevrimiçi bir sosyal eğitim platformudur.

Bu platformun amacı; okulda, evde, kısacası ihtiyaç duyulan her yerde bilgi teknolojileri araçlarını kullanarak etkili materyal kullanımını destekleyip teknolojinin eğitime entegrasyonunu sağlamaktır.

Öğretmen ve öğrenciler başta olmak üzere eğitimin tüm paydaşları, söz konusu bileşenin kurumsal web adresi olan www.eba.gov.tr’den, sınıf seviyelerine uygun, güvenilir ve incelemelerden geçmiş e-içerikleri bulabilmektedirler.

Eğitimde Çağı Yakalamak
Abdulkadir Yıldız
Yazarımız Kim ?

Abdulkadir Yıldız