Sayfa Yükleniyor...
Ülkemizde, mevzuattaki gereksiz ayrıntılar, muğlak ifadeler, çağın gerçeklerine ve terminolojisine uygun olmayan hükümler birçok kurum ve kişi tarafından zaman zaman dile getirilmektedir.
Milli Eğitim Bakanlığı, işte bu durumu düzeltmek, diğer bir ifadeyle mevzuat hükümlerini sadeleştirilip güncellemek için önemli çalışmalara imza atmaktadır.
Bu kapsamda geçen yıl, ortaöğretim kurumlarının eğitim, öğretim, yönetim ve işleyişe ilgili iş ve işlemlerini düzenleyen 11 Yönetmelik ve 4 Yönergede yer alan mevzuat hükümleri sadeleştirilip güncellenmiş ve Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği adı altında yayımlanmıştı.
Böylece lise eğitiminin kuralları adeta yeniden yazılmıştı.
Dolayısıyla sözü edilen yönetmeliğin yayımlanmasıyla birlikte:
Ortaöğretim Kurumları Ödül ve Disiplin Yönetmeliği,
Ortaöğretim Kurumları Sınıf Geçme ve Sınav Yönetmeliği,
Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği, Meslekî ve Teknik Eğitim Yönetmeliği,
İmam-Hatip Liseleri Yönetmeliği,
Fen Liseleri Yönetmeliği,
Sosyal Bilimler Liseleri Yönetmeliği,
Anadolu Liseleri Yönetmeliği,
Anadolu Öğretmen Liseleri Yönetmeliği,
Güzel Sanatlar ve Spor Liseleri Yönetmeliği,
Ortaokul ve Ortaöğretim Kurumlarındaki Öğrencilerin Ders Dışı Eğitim ve Öğretim Faaliyetleri Hakkında Yönetmelik,
Ortaöğretim Kurumları Öğrenci Nakil ve Geçiş Yönergesi,
Anadolu Öğretmen Liseleri Öğrencilerinin Uygulamaları İzleme Etkinlikleri Yönergesi, Sağlık Meslek Lisesi Öğrencilerinin Mesleki Eğitim Uygulamalarına İlişkin Yönergesi ile Meslekî ve Teknik Eğitim Okul ve Kurumlarında Tam Gün Tam Yıl Eğitim Uygulamasına İlişkin Yönerge yürürlükten kaldırılmıştı.
Bakanlık, mevzuat hükümleri sadeleştirilip güncelleme işlemleri kapsamında, Okul Öncesi Eğitim Kurumları ile İlköğretim Kurumları Yönetmeliklerini yürürlükten kaldırarak yerine Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretim Kurumları Yönetmeliğini yürürlüğe koymuş ve böylece okul öncesi, ilkokul ve ortaokulların görev ve işleyişlerinde de tek bir yönetmelikle yeni bir düzenlemeye gitmiştir.
Eğitim ile ilgili her düzenleme ve yenilik; öğretmen, veli, veya öğrenci olarak hemen hemen herkesi yakından ilgilendirmektedir.
Bu nedenle bugün ve bundan sonraki birkaç yazımızda; okul öncesi, ilkokul ve ortaokulların görev ve işleyişlerine ilişkin yapılan yeni düzenlemenin getirdikleri üzerinde durmaya çalışacağız.
Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretim Kurumlarının İşleyişi:
Okul öncesi eğitim ve ilköğretim kurumlarında ders yılı süresinin 180 iş gününden az olmaması esastır.
Ders yılı, yarıyıl ve yaz tatilinin başlama ve bitiş tarihleri, Bakanlıkça her yıl düzenlenen çalışma takviminde belirtilir.
Bu tarihler göz önünde bulundurularak hazırlanan il çalışma takvimi, il millî eğitim müdürlüklerinin önerisi ve valilik onayı ile yürürlüğe girer.
Ders yılı süresi, derslerin başladığı günden kesildiği güne kadar okulun açık bulunduğu günler ile öğrencilerin törenlere katıldıkları resmî tatil günleri sayılarak hesaplanır.
Resmî tatil günleri ile her ne sebeple olursa olsun okulun açık bulunmadığı günler göz önünde bulundurulmaz.
Normal öğretim yapılan okullarda sabah ve öğleden sonrası yarımşar gün, ikili öğretim yapılan okullarda bu süreler tam gün sayılır.
Haftalık ders programı, öğretim yılı başında ve gerekli hâllerde ders yılı içinde okul yönetimince hazırlanır.
Bu programda yönetici ve öğretmenlerin okutacakları derslerin gün ve saatlere göre öğretmenlerin mazeretleri de dikkate alınarak dengeli olarak dağılımı yapılır ve ilgililere imza karşılığı duyurulur.
Etkinlik, Ders, Etüt ve Dinlenme Süreleri:
Okul öncesi eğitim kurumlarında; günde ellişer dakikalık aralıksız 6 etkinlik saati süre ile ikili eğitim yapılır.
Ancak, ana sınıflarında kayıt alanındaki tüm çocukların kayıtlarının yapılmasına rağmen, ikili eğitim için grup oluşturacak sayıda çocuk bulunamadığı takdirde okulun öğretim şekline uygun olarak normal eğitim de yapılabilir.
Bir gruptaki çocuk sayısının 10dan az, 20den fazla olmaması esastır.
Çocuk sayısı fazla olduğu takdirde ikinci grup oluşturulur.
Ancak, her bir grubun azami çocuk sayısı dolmadan yeni grup oluşturulamaz.
Tek ana sınıfı ve uygulama sınıflarında ise sınıf kapasitesi dikkate alınarak çocuk sayısı 25e kadar çıkarılabilir.
Eğitim ve öğretim yılı içinde çocuk sayısı 10un altına düşen gruplar öncelikli olarak diğer gruplarla birleştirilir.
Bunun mümkün olmaması durumunda bu gruplar eğitim ve öğretim yılı sonuna kadar eğitimine devam eder.
Okul öncesi eğitimi yaygınlaştırmak ve geliştirmek, çalışan anne ve babanın taleplerini karşılamak için belirtilen sayıda her yaş grubundan başvurunun olması hâlinde; okul müdürlüğünce Okul Öncesi Eğitim Programı doğrultusunda, çocuklar için önem ve öncelik arz eden konuları kapsayan ve valiliklerce onaylanacak program çerçevesinde iki ayı geçmemek üzere yaz aylarında da eğitim yapılabilir.
Yaz aylarında yapılan eğitimde, okul öncesi eğitimden yararlanamayan ve gelecek eğitim ve öğretim yılında ilkokula başlayacak çocuklara öncelik tanınır.
Yaz eğitimine katılmış olmaları, bu çocuklara yeni eğitim ve öğretim yılı için kayıtta öncelik hakkı sağlamaz.
İlköğretim kurumlarında; Bir ders saati süresi 40 dakikadır.
Okul yönetimince teneffüsler için en az 10 dakika ayrılır.
Normal öğretim yapılan okullarda yemek ve dinlenme için en az 40, en çok 90 dakika süre verilir.
Bu süre okul yönetimince okul çevresinin şartlarına göre düzenlenir, il/ilçe millî eğitim müdürlüğüne bilgi verilir.
İkili öğretim yapılan ilköğretim kurumlarında sabahçı ve öğlenci grup öğrencilerinin çıkış ve girişleri arasında en fazla 30 dakikalık süre ayrılır.
Yatılı bölge ortaokullarında etüt için her gün iki ders saati süre ayrılır.
Ortaokul ve imam-hatip ortaokullarında dersler, öğretmenler kurulu kararı ile blok olarak da yapılabilir.
Ancak her blok ders, iki ders saati süresini aşamaz.