2

ÖZEL ÖĞRETİM KURUMLARI STANDARTLAR YÖNERGESİ


  • Oluşturulma Tarihi : 09.09.2015 07:23
  • Güncelleme Tarihi :

Milli Eğitim Bakanlığı, Anayasa Mahkemesi’nin dershanelere ilişkin iptal kararları doğrultusunda 08 Ağustos 2015 tarihinde, Özel Öğretim Kurumları Yönetmeliği’nde değişiklikler yapmıştı. Bakanlık, söz konusu Yönetmeliğe bağlı olarak 18 Ağustos 2015 tarihinde de, Özel Öğretim Kurumları Standartlar Yönergesinde değişiklikler yapmıştır. İşte bugünkü yazımızda Özel Öğretim Kurumları Standartlar Yönergesinde yapılan değişiklikler hakkında bilgiler sunacağız.

Kurum olarak kullanılmak istenen binalarda yapılan incelemelerde; kurumun türü ve seviyesi, kaç öğrenci/katılımcı/kursiyerin eğitim öğretim görebileceğine ilişkin kontenjan tespiti yapılır. Aynı binada birden fazla okul açılmak istenmesi hâlinde her okul için ayrı ayrı dosya hazırlanır. Kurum binasının dış cephesi ile bahçesinin renkli fotoğrafları CD ortamında oluşturularak inceleme raporu dosyasına eklenir.

Kurumlar, yerleşim planına göre kurumdaki derslik, oda ve diğer bölümleri düzenler. (2) Yerleşim planlarında; binanın arsaya yerleşiminde, her katın ayrı ayrı odalarının krokilerine, oyun bahçesi ile diğer yerlere, oda ve koridorların ölçülerine yer verilir. Yerleşim planlarında belirtilen bölümler, amaçları dışında kullanılamaz. Dersliklerde, yerleşim planında belirtilen kontenjandan fazla öğrenci bulundurulamaz.

Kurumların derslik, uygulama atölyesi ve ders yapılan diğer bölümlerinde var olan pencerelerin binanın dış cephesinde bulunması ve doğal havalandırmayı sağlaması gerekir. Derslik, uygulama atölyesi ve ders yapılan diğer bölümdeki toplam pencere alanı, o bölümün taban alanının % 10’undan az olamaz. Yeterli aydınlatma ve merkezi havalandırma sistemi bulunan okullarda teknolojileri dersliği, bilişim teknolojileri ve yazılım dersliği, müzik dersliği, görsel sanatlar dersliği, teknoloji ve tasarım dersliği, drama dersliği, laboratuvar,  uygulama atölyesi, kapalı spor salonu ve beden eğitimi salonlarında pencere şartı aranmaz.

Anaokulları ve okulların ana sınıfı dersliklerinde bir öğrenci için ayrılan kullanım alanı 1,5 m² den; İlkokul, ortaokul ve ortaöğretim okullarının dersliklerinde bir öğrenci için ayrılan kullanım alanı 1,2 m² den az olamaz.

Kurslarda ve hizmet içi eğitim merkezindeki uygulama dersliklerinde her kursiyer için kullanım alanı; Konfeksiyon, fotoğrafçılık, yüz, vücut, estetik ve bakım, kuaförlük, modelistlik, stilistlik, bilgisayar ve benzeri uygulama dersliklerinde her kursiyer/katılımcı için 2 m²’den;  Bale kursları, desinatörlük, teknik resim, iç mimari ve benzeri uygulama dersliklerinde her kursiyer/katılımcı için 3 m²’den az olamaz. Okullar dışındaki diğer kurumlarda bir öğrenci için ayrılan kullanım alanı teorik derslikleri ile bilim dersliklerinde 1,2 m² den, öğrenci etüt eğitim merkezlerinin uygulama dersliklerinde ise 1,5 m² den az olamaz.

Kurumlarda derslik ve diğer ders yapılan bölümlerden kontenjanı 20’ye kadar olan dersliklerin kapı genişliği en az 80 cm, kontenjanı 20 ve 20’den fazla olan dersliklerin kapı genişliği ise en az 90 cm olmalıdır. Derslik kapılarının genişliği 140 cm’den fazla olursa kapılar çift kanatlı yapılır. Kapıların genişliği, kapı kasasının içten içe ölçülmesiyle belirlenir. Derslik kapıları koridora doğru açılmalıdır. Derslik kapılarının dışa açılmaması hâlinde, duvara paralel olarak açılır şekilde sürgülü veya akordiyon kapı yapılabilir. Okul öncesi eğitim kurumlarının derslik kapıları ile özel eğitim okulu bünyesindeki özel eğitim ve rehabilitasyon birimi ve özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinin bireysel eğitim odalarının kapısı içeri doğru da açılabilir. Kurumların derslik kapılarına eşik yapılmaz. Eşik yapılması zorunlu hâllerde engellilerin hareketini, yangın çıkışlarını ve benzeri eylemleri engellemeyecek önlemler alınır. Genişliği 3,5 m den az olan ve çift taraflı derslik bulunan koridorlarda derslik kapıları karşılıklı bulunmamalıdır.

Okullar dışındaki kurum binalarının merdiven genişliği, binaya verilen toplam kontenjan dikkate alınarak öğrencilerin aynı anda güvenli ve rahatlıkla inip çıkabilecekleri genişlikte olmalıdır.

Yangın merdiveni, yürüyen merdiven ve genişliği 1 m den az olan merdivenler hariç olmak üzere merdiven genişliği hesabında okulda bulunan merdivenlerin toplam genişliği dikkate alınır. Kurumların bulunduğu binanın bahçe ve bina girişinde merdiven bulunması hâlinde bedensel engelli bireyler için rampa, dikey engelli lifti veya güvenlik tedbirleri alınmış benzeri erişim imkânları bulunur. Engelli rampalarının eğimleri yürürlükteki mevzuata uygun olmak şartıyla en fazla % 6 olmalıdır. Özel eğitim okulu ile özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde merdiven, rampa başlangıcı ve gerek görülen diğer alanlara yönlendirici ve uyarıcı işaretler zemine yapıştırılır. 

Kurumda derslik ve ders yapılan bölümlerin tavan yüksekliği taban ile tavan arasındaki mesafe ölçülerek belirlenir. Tavan yüksekliğinin 3 m’den az olmaması esastır.

Okul binalarının koridor genişlikleri; a) Koridorun tek tarafına iki veya ikiden az derslik kapısı açılıyorsa 1,5 m’den, b) Koridorun tek tarafına açılan derslik kapısı sayısı ikiden fazla ise 2 m’den, c) Koridorun her iki tarafına derslik kapısı açılması durumunda 2,5 m’den az olamaz.

Okullarda su kesintisi durumunda kullanılmak üzere paslanmaz çelikten yapılmış, kişi başı en az 5 litre hacminde binanın tesisatına bağlı modüler su deposu veya tankı bulundurulur.

ÖZEL ÖĞRETİM KURUMLARI STANDARTLAR YÖNERGESİ
Abdulkadir Yıldız
Yazarımız Kim ?

Abdulkadir Yıldız