2

RAM’ları tanıyalım


  • Oluşturulma Tarihi : 13.05.2015 08:05
  • Güncelleme Tarihi :

RAM, her il merkezi ile nüfus ve hizmet gereklerine göre belli ilçelerde Milli Eğitim Bakanlığı’nca açılan resmi eğitim kurumlarından olan ‘Rehberlik ve Araştırma Merkezi’nin kısa adıdır.

Son yıllarda önemli mesafe alınsa da, Rehberlik ve Araştırma Merkezlerinin verdikleri hizmetler açısından yeterince tanınmadığı kanaatindeyim.

Bu nedenle bugünkü yazımızda Rehberlik ve Araştırma Merkezlerini ve bu merkezlerde ücretsiz olarak sunulan hizmetlere yer vermeye çalışacağım.

Rehberlik ve Araştırma Merkezlerinin temel iki fonksiyonu vardır.

Bunlar, eğitim öğretim kurumlarındaki rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinin etkin ve verimli bir şekilde yürütülmesine ilişkin çalışmalar yapmak ile; özel eğitim gerektiren bireyleri tanılamada belirtildiği şekilde incelemek, tanılamak, yerleştirilebilecekleri en uygun eğitim ortamını önermek ve bu bireylere yönelik rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini yürütmek şeklinde ifade edilmiştir.

Rehberlik ve Araştırma Merkezlerinde, bölüm başkanının sorumluluğunda merkezin çalışma alanının kapsamına göre yeterli sayıda psikolojik danışman, çeşitli branşlarda özel eğitimci, psikolog, psikometrisi, eğitim programcısı, sosyal çalışmacı ile çocuk gelişimi ve eğitimcisi görev yaparlar.

Rehberlik ve Araştırma Merkezlerindeki görev ve hizmetler, Merkez Müdürüne bağlı rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri bölümü ile özel eğitim hizmetleri bölümü aracılığıyla yerine getirilmektedir.

Rehberlik ve Araştırma Merkezlerinde bulunan Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri Bölümü:

Eğitim-öğretim kurumlarının “rehberlik hizmetleri çerçeve programı”nı hazırlar.

Eğitim kurumlarından gönderilen veya bireysel olarak merkeze başvuran bireylere gerekli psikolojik yardım hizmetini verir.

Çevrenin gereksinimlerini belirler, hizmetleri geliştirmek, niteliği ve verimi artırmak için araştırmalar yapar, bunların sonuçlarından yararlanır, yetkili ve ilgililere iletir.

Eğitim-öğretim kurumlarındaki rehberlik ve psikolojik danışma servislerini program dahilinde ziyaret eder, yürüttüğü hizmetlerle ilgili konularda servis elemanlarına ve okul yönetimlerine rehberlikte bulunur.

Öğrencilerin yönelebilecekleri üst öğrenim kurumları, iş alanları ve mesleklere ilişkin bilgileri kapsayacak ve onların çeşitli alanlardaki gelişimlerini destekleyecek yayınlar hazırlar ve eğitim-öğretim kurumlarına ulaştırır.

Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri servisleri elemanlarıyla gerekli durum ve ilgili konularda toplantılar düzenler, toplantı sonunda belirlenen hususlarla ilgili gerekli önlemleri alır ve sonuçlarını izler.

Bölümün hizmetleriyle ilgili bilimsel gelişmeleri izler ve uygulamalarda bunlardan yararlanır.

Üniversiteler ve ilgili kuruluşlarla iş birliği yapar.

Öğrencilerin zihinsel, psikolojik ve sosyal bakımlardan dengeli ve sağlıklı bir şekilde kapasitelerini geliştirmeleri, yapıcı ve yaratıcı olmaları, özelliklerini tanımaları ve değerlendirmeleri ile bu yönde meslekî ve eğitsel rehberlikte bulunulmaları için grup rehberlik etkinliklerine yönelik programları hazırlar ve uygulanmasında okullara gerekli yardımlarda bulunur.

Yardım talebinde bulunanlara çeşitli psikolojik, sosyal ve diğer ilgili bilgileri sağlar.

Hizmetlerde kullanılacak psikolojik ölçme araçları ile diğer araç ve tekniklerin tespiti, çoğaltımı, sağlanması, geliştirilmesi ve servislere dağıtımı için il düzeyinde yapılabilecek çalışmaları plânlar, yürütür ve sonuçlandırır.

Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri servis elemanları, okul yöneticileri, sınıf öğretmenleri için psikolojik danışma ve rehberlik hizmetleri alanındaki görevleri ile ilgili uygulamalara ilişkin bilgi ve becerilerini artırıcı konferans, panel gibi toplantılarla çeşitli hizmet içi eğitim etkinlikleri düzenler.

Yönlendirmeye ilişkin rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini plânlar ve yürütülmesi için gerekli eş güdümü sağlar.

Rehberlik ve Araştırma Merkezlerinde bulunan Özel Eğitim Hizmetleri Bölümü ise:

Aile, okul, sağlık kuruluşları, adlî ve diğer kurumlardan; zihin, duygu ve sosyal yönden uyumsuzluk, gelişimdeki gerilik, öğrenme güçlüğü ve okul başarısızlığı, çeşitli bedensel engeller gibi nedenlerle gönderilen danışanları kabul eder, onlara dosya açar ve gerekli hizmeti verir.

Özel eğitim gerektiren bireylerin tespiti amacıyla yapılacak taramalarda yer alır.

Özel eğitim gerektiren çocukların tanılanması sürecinde gerekli her türlü hizmeti verir.

Özel eğitimde, ailelere yönelik çeşitli bilgilendirme ile rehberlik program ve çalışmalarını ilgili birim ve kurumların iş birliğiyle plânlar, uygular, değerlendirir ve izler.

Merkezin görev bölgesinde özel eğitim gerektiren öğrencilerin üst öğrenim kurumları ve mesleğe yönelmeleri konusunda gerekli çalışmaları ve eş güdümü sağlar.

Özel eğitim gerektiren çocukların gelişimlerini destekleyici nitelikte bireysel veya grupla çeşitli özel eğitim uygulamaları yapar.

Özel eğitim kurumlan ile kaynaştırma programı uygulayan okulların rehberlik ve psikolojik danışma servislerince, engelli öğrencilere yönelik verilen rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerine ilişkin program ve çalışmaları inceler, izler ve değerlendirir.

Özel eğitim kurumları ve kaynaştırma programı uygulayan okulların personeline yönelik olarak onların bilgi ve becerilerini artırıcı konferans, panel gibi toplantılar ile çeşitli hizmet içi eğitim etkinlikleri düzenler.

Bölümün görevlerine ilişkin konularda çevrenin gereksinimlerini belirler, hizmetleri geliştirir, niteliği ve verimi artırmak için araştırmalar yapar ve bunların sonuçlarından yararlanır.

Bölüm etkinliklerinde kullanılacak psikolojik ölçme araçları ile diğer araç ve tekniklerin belirlenmesi, sağlanması ve geliştirilmesi için il içinde yapılabilecek çalışmaları plânlar, yürütür ve sonuçlandırır.

Özel eğitim gerektiren öğrencilerin kendilerine, ailelerine ve eğitim kurumlarına yönelik, onların gelişmelerini destekleyecek yayınlar hazırlar ve ilgililere ulaştırır.

Bölüm hizmetleriyle ilgili bilimsel gelişmeleri izler ve bunlardan uygulamalarda yararlanır.

 

RAM’ları tanıyalım
Abdulkadir Yıldız
Yazarımız Kim ?

Abdulkadir Yıldız