Sayfa Yükleniyor...
Konusu insan, malzemesi insan, işçisi insan, işleneni insan, işleyeni insan olan Öğretmenlik Mesleği, tarih boyunca önemini koruyan ender mesleklerden biri olmuştur.
Öğrenciyi merkeze alan, rehberlik, kariyer ve girişimciliği vurgulayan, zengin etkinlikler içeren, eleştirel ve yaratıcı düşündürmeyi sağlayan, ölçmede süreci değerlendiren, tematik yaklaşımı benimseyen, disiplinler arası uygulamaları ve teknolojik gelişimlere uyumu esas alan, öğrenciye düşünme, sorgulama ve üretme becerisi kazandırmayı ana hedef olarak gören yeni müfredat ile birlikte öğretmenliğin önemi daha da artmıştır.
Milli Eğitim Bakanlığı, yeni eğitim anlayışının gereği olarak okullarda rehberlik servislerini her bakımdan güçlendirmeye büyük özen göstermektedir.
Okulöncesinden liseye kadar hemen hemen her okulda rehberlik servisinin kurulmasını ve bu servislerde rehber öğretmen görevlendirmesini ciddi anlamda önemsemektedir. Bunun yanında sayısı 230ün üzerine çıkarılan Rehberlik ve Araştırma Merkezlerini de (RAM) hem insan kaynağı, hem de fonksiyon olarak güçlendirmeye çalışmaktadır.
Evet yakın bir zamana kadar sadece belli başlı okullarda bulunan Rehberlik Servisleri, bugün hemen hemen her eğitim kurumunda bulunmakta ve önemli görevler yapmaktadırlar.
Rehberlik, öğrencilerin kendilerini gerçekleştirmelerine, eğitim sürecinden yetenek ve özelliklerine göre en üst düzeyde yararlanmalarına ve gizilgüçlerini en uygun şekilde kullanmalarına ve geliştirmelerine büyük katkı sunmaktadır.
Ancak bu gerçeğe rağmen, hala bu servislerin çalışma sistemi, ilkeleri ve yaptığı işler hakkında birçok eğitim paydaşının yeterince bilgi sahibi olmadığı gerçeği ile karşı karşıyayız.
Bu nedenle bugünkü yazımızda, söz konusu servislerin kuruluşu, görevleri ve işleyişine ilişkin esaslar ile bu kurumlarda çalışan personelin görevleri üzerinde durmaya çalışacağız.
Eğitim kurumlarında bulunan rehberlik servislerinin kuruluşu, görevleri ve işleyişine ilişkin esaslar ile bu kurumlarda çalışan personelin görevleri, Millî Eğitim Bakanlığınca belirlenmiştir.
Rehberlik hizmetleri, eğitim kurumlarının eğitim-öğretim etkinlikleri bütünlüğü içinde tüm öğrencilere açık; insana saygıyı; eğitim paydaşlarıyla iş birliğini; bireysel farklılıklara saygıyı; bilimselliği; esas alan bir anlayış içinde yürütülmektedir.
Rehberlik Servislerinde, öğrencilere genel itibariyle Eğitsel Rehberlik, Mesleki Rehberlik ve Bireysel Rehberlik hizmetleri verilmektedir.
Buna göre:
Her öğrenciye, kendine özgü yetenek, ilgi, meslekî değer, başarı ve motivasyonu oranında eğitim-öğretim uygulamalarıyla uyum sağlaması, özelliklerine ve gelişimine uygun programlara yönelmesi için gerekli hizmetler Eğitsel Rehberlik kapsamında;
Her öğrenciye; meslekî tercih yapması, kendine uygun mesleğe yönelmesi, iş yaşamına ve mesleğe hazırlanması için gerekli rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri Meslekî Rehberlik kapsamında;
Her öğrencinin bireysel ve sosyal gelişimini desteklemek, duygusal sorunlarında yardımcı olmak üzere gerekli rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri ise Bireysel Rehberlik kapsamında sunulmaktadır.