Sayfa Yükleniyor...
Yılbaşı için çam ağacı satmak caiz mi?
Öncelikle şunu bilmemiz gerekir ki yılbaşını gayr-i meşru bir şekilde kutlayıp ibadetten uzaklaşıp harama sebebiyet vermek İslamın öngördüğü ve razı olduğu bir davranış değildir.
İslam değil bir yılın sonunda hayat muhasebesini yapmayı her gün, her saat, hatta her an kişinin kendini hesaba çekmesini istemektedir. Dolayısıyla böyle bir günde gayr-i meşru bir şekilde eğlenip tapınılacağına, bir yılın iyi ve kötü davranışlar açısından muhasebe edip hayatımızın geri kalanını ona göre düzenlememiz gerekir.
Bunun yanın da yeni bir yıla girerken geçmiş yılların bir şükran ifadesi olarak Allaha yalvarıp ibadet etmemiz ve yeni yılın bizim için hayırlı geçmesi adına iyi dilek ve temennilerde bulunmak yerinde bir davranış olur.
Ayrıca bu gece de gayr-i meşru davranışlardan uzak durmamız gerektiği gibi israfa sebebiyet verecek fuzuli yeme ve içmeden ve doğaya zarar verecek fiillerden de kaçınmamız gerekir.
Bu perspektif ten baktığımızda yılbaşı eğlencesi için kesilen çam ağaçları hem doğaya zarar, hem de israf ve boşa bir kesim olduğu için ayrıca uygun olmayacak bir işte kullanılacak olduğundan dinen uygun değildir. Buna göre yılbaşı eğlencesi için çam ağacı kesmek ya da satmak dinen uygun değildir. Her Müslümanın bu yanlış davranıştan uzak durması gerekir.
Piyango bileti almak caiz mi?
Kumar oynamak dinimizce, Ey iman edenler içki, kumar, fal okları şans oyunları şeytanın pis işlerindendir ayetine binaen haram kılınmıştır.
Piyango bileti almak da bir şans ve oyunu ve kumarın bir çeşidi olduğundan, piyango bileti alıp oynamak haramdır. Bu yolla kazanılan para da haram işlenerek kazanıldığından gayr-i meşru bir para olur.
Promosyon olarak verilen çekiliş kuponlarının milli piyangodan bir farkı var mı?
Marketin veya başka bir ticarethanenin müşterilerini arttırmak için müşterileri arasında kur'a çekerek veya belli bir miktarda alım yapanları, işverenleri tespit ve tercih ederek hediyeler vermesinde bir sakınca yoktur.
Ancak Piyango ve benzerleri şans oyunları böyle değildir. Piyango idaresi başka bir iş yaparak ve o işten kazandığının bir kısmını ayırarak müşterilerine dağıtmıyor. Yani hibe etmiyor bilet alanların paralarını topluyor, çekiliş yaparak (bir nevi kur'a çekerek) onların bir kısmına veriyor, kendisi de büyük bir pay alıyor.
Bilet alanlar verdikleri para karşılığında bir mal veya hizmet almıyorlar, parayı idareye veya bileti kazananlara da bağışlamıyorlar; bilet alanın amacı az verip çok kazanmaktır. Kazanma yolu da kumardır; yani birçok kişinin parasını bir araya getirip, her biri büyük pay kendinin olsun diye beklerken içlerinden birkaçına (kurayı, çekilişi kazananlara) vermekten ibarettir. Üç beş kişinin ortaya birer milyon lira koyup zar atarak, kâğıt çekerek, atlar koşturarak... Hangisininki kazanırsa parayı alması ile piyango vb. arasında bir fark yoktur. Dükkandan, marketten alış veriş yapan verdiği paranın karşılığı olan mal veya hizmeti almaktadır, market sahibinin verdiği armağan ise onun kendi kazancından ayırıp verdiği bir bağıştır. Kumar oynayan bu para karşılığında idareden bir mal almaz, toplanan paradan kazanmak ister; kazandığı da diğer bilet alanların, kazanmak isteyenlerin, çekilişe katılanların paralardır.
İdarenin dince kumar sayılan bu işlemden kazandığı paranın bir kısmını veya tamamını hayır ve hasenata harcaması yapılan şeyi meşrulaştırmaz, helal hale getirmez. Haram sayılan yoldan kazanılan diğer paralar da böyledir; onları iyi yerlerde harcamak yapılan işi meşrulaştırmaz; mesela elde etme yolu hırsızlık ise bunu hırsızlık olmaktan çıkarmaz, hükmünü değiştirmez.
Günün Ayeti
Ey iman edenler kendinizi ve ehlinizi yakıtı insanlar ve taşlar olan cehennem ateşinden koruyun.
Günün Hadisi
Akıllı adam nefsini hesaba çeker ve ölümden sonraki hayat için iyi amel işler, aciz adam nefsini hevesine uydurur sonra Allah'tan mağfiret temenni eder.
Günün Duası
Allahım ülkemizin ve milletimizin ihtiyacı olan huzuru, rahmeti ve yağmuru bizden esirgeme
Günün Sözü
Bizi zengin yapan kazandıklarımız değil, muhafaza ettiklerimizdir.
Francis Bacon
Bunları biliyor muyuz?
Vacip nedir?
Yapılması kesin ve bağlayıcı bir şekilde istenen fiildir. Talebin kesin ve bağlayıcı oluşu, talep sigasının kendisinden anlaşılabileceği gibi, bir fiilin terk edilmesi halinde ağır ceza terettüp edeceğinin bildirilmesinden de anlaşılabilir.
Günün Nüktesi
İnsanları bir kenara itemeyiz...
İmam-ı Azam Hazretlerinin genç bir komşusu vardı. Her gece evine içkili gelir, çıkardığı gürültü ile imamı çok rahatsız ederdi.
İmam, gençten hiç şikayetçi olmaz, komşusunun haline tahammül ederdi. Bir gün başkalarının şikayetinden olsa gerek genci hapse attılar. Ertesi gece gencin sesini duymayan Ebu Hanife şaşırdı ve,
- Genç komşumuzun sesleri niçin kulağımıza gelmiyor? diye sordu.
-Efendim, o sarhoşu vali hapse attırdı, dediler. Ertesi sabah doğruca valinin konağına gitti. Talebeleri, hocamız herhalde valiye teşekkür edecek, diye düşünüyordu. Vali, onu görür görmez ayağa fırladı, hürmet etti ve;
- Ya imam! Teşriflerinizin sebebini lütfen söyler misiniz? dedi. O da, komşusu olan gencin serbest bırakılmasını rica etti. Vali,
- Efendim, böyle ehemmiyetsiz bir mesele için niye zahmet ettiniz? Haber gönderseydiniz emriniz derhal yerine getirilirdi. cevabını verdi. Delikanlı serbest bırakıldı. İmamla karşılaştıklarında oldukça mahcuptu. Kendisini bizzat çok rahatsız etmişti. Ebu Hanife, Bak biz seni unutmuyoruz. sözleriyle iltifat buyurdu. Genç kısa zaman sonra tövbe etti ve İmamın talebeleri arasına katıldı.