2

Sarhoş kimsenin yaptığı yemin geçerli olur mu?


  • Oluşturulma Tarihi : 06.05.2016 08:10
  • Güncelleme Tarihi :

Sarhoşluk verici bir maddeyi kullanan kimse o anda aklı başından gitmişse ve ne dediğini bilmeyecek derecede aklı başında değilse, sarhoşluğu geçtiğinde ne dediğini hatırlamıyorsa bu kimsenin yemini yemin kabul edilmez. Yeminin de itibar edilmez.

Ancak maddeyi kullanmakla beraber aklı başında ise ve ne dediğini gayet iyi biliyor ve hatırlıyorsa bu kimsenin ettiği yemin sayılır. Bu yemini de bozarsa yemin kefareti gerekir.

Ölü kefenlendikten sonra yüzünü açıp bakmak caiz midir?

Cenaze yıkanıp kefenlendikten sonra yüzünün açılarak yakınlarına veya dostlarına son kez gösterme de ya da onu öpmelerinde bir sakınca yoktur.  Nitekim Hz. Peygamber’in oğlu İbrahim vefat ettiğinde böyle yaptığı bilinmektedir.

Aynı şekilde Hz. Peygamber Efendimiz vefat ettiğinde Hz. Ebû Bekir’in de onun yüzünden örtüyü kaldırdığı, sonra da üzerine kapanıp, iki kaşının arasını hürmetle öptüğü ve ağlamağa başladığı hadis kaynaklarında nakledilmektedir (Ebû Dâvud, Cenaiz, 3163).

Ancak ölü kadın ise, kadın cenazenin yüzüne mahremi olan erkeklerle, kadınların bakmaları caizdir. Fakat mahremi olmayan erkeklerin herhangi bir zaruret bulunmadıkça kadın cenazenin yüzünü açıp bakmaları mekruh görülmüştür.

Öğle ya da ikindi namazlarında Fatiha’yı sesli okumak namaza zarar verir mi?

Kişinin namaz kılarken sessiz okunması gereken yerde sesli okuyorsa namazı bozulmaz. Ancak Hanefi mezhebine göre vacibi terk ettiğinden dolayı sehiv secdesi yapması gerekir. İmam gündüz kıldırdığı namazları sessiz kıldırması ve gece kılınan namazları da sesli kıldırması vaciptir. Fakat burada vacibin terkinden dolayı ise sehiv secdesi gerekir.

Sessiz okunacak yerde sesli okumaktan dolayı sehiv secdesini gerektiren miktar ise namazın farz olan kıraati kadardır.

Formaliteden yapılan boşama geçerli olur mu?

Evlilik gibi, yuva kurmanın ve neslin devamını sağlayan kutsal bir akdin basit çıkarlara alet edilmesi dinen doğru olmayan bir davranıştır.

Maddî bir menfaat elde etmek için veya Avrupa’nın bir ülkesinde oturma izni almak için ya da işçi olabilmek için anlaşmalı olarak mahkemeye başvurup formaliteden hanımı boşamak dinen geçerli olan bir boşamadır. Zira Hz. Peygamber: “üç şeyin şakası da geçerlidir. Ciddisi de geçerlidir. Bunlar da nikah, boşama ve imandan çıkmadır.”

Dolayısıyla boşanmanın formalitesi, oyunu olmaz. Kişi kendi isteği ile mahkemeye başvurmakta ve hâkimden kendilerini boşamasını istemektedir. Durum bu olunca mahkeme bu eşleri boşadığında boşama meydana gelir. Buna göre evlilik ciddi bir müessesedir ve bu müesseseyi her daim muhafaza etmek gerekir. Bu tarz şeyler nikaha zarar verir, nikahın düşmesine sebep olur.

Kaza namazlarına başlamada hangi yaş ölçü alınmalı?

Bir insana namazın farz olması rüşde ermesiyle başlar. Bunun ölçüsü ise erkeklerin ihtilam, kadınların ise aybaşı dediğimiz hayz hallerinin başlamasıdır.Buna göre İslam'a geç uyanmış ve hayatının belli bir döneminde namaz kılmayan insanların kaza namazlarında rüşde erme tarihini baz almaları gerekir.

Günün Ayeti

Siz bir şeyden hoşlanmazsınız ama Allah sizin hoşlanmadığınız o şeyde birçok hayır yaratmış olabilir.

Günün Hadisi

“Daha vakti var, ilerde yaparım” demek, şeytanın mü’minlerin kalplerine bıraktığı bir vesvesedir.

Günün Sözü

Menfaat bittiğinde ihanet başlar.

Günün Duası

Allah’ım ülkemizi ve milletimizi her türlü tehlike ve zararlardan muhafaza eyle.

Bunları biliyor muyuz?

Kavli Sünnet nedir?

Hz. Peygamberin dinî konulardaki sözlerini ifade eden bir kavramdır.

Günün Nüktesi

Mürşidi Olmayan

Cüneyd-i Bağdadi Hazretlerinin müridlerinden birisi kendi kendine:

— Ben artık kemale erdim, bir mürşidin himayesine ihtiyacım yoktur, diye düşünüyor ve sohbeti terk ederek kendi halvetinde kalıyordu. Bu derviş bir gün seher vakti uyurken bir rüya gördü. Rüyasında kendisini gayet güzel bağlar ve bahçeler içinde buldu. Etraftan akan ırmaklar ve kendisine her hizmeti gören hizmetçiler vardı. İstediği leziz yemeklerden yedi ve gönlünce eğlendi.

Uyandığı zaman gayet sürür duyuyordu. Bu rüyasını diğer müridlere anlattı. Müritler de gelip Şeyh Cüneyd-i Bağdadî Hazretlerine anlattılar. Hazreti Şeyh onun halvetine gelip halini şöyle bir seyredince, baktı ki, gurur ve kibir dimağına işlemiş, şeytanın tamamen esiri olmuş, nefs-i emmare tam hakim halde.

— Bu gece seni Cennete götürecekler. Cennete girince üç defa «La havle velâ kuvvete illa billahil aliyyil aziym» de, dedi.

Gece müridi rüyasında Cennete götürdüler. Şeyhin sözü aklına gelip üç kere okudu. O anda gördüklerini hep unutup kendisini bir çöplükte buldu. Etrafına baktı ki, çöplük ve pislik içinde kalmış. Hata ettiğini anladı. Çok göz yaşı döktü. Şeyhin huzuruna varıp ayaklarına sarıldı, kusurunun bağışlanmasını diledi. Hazreti Şeyh de onun kusurunu affedip müridleri arasındaki yerini almasını sağladı. Hazreti Cüneyd bu hadise üzerine şöyle söyledi:

 — Her müride bir mürşid gerek, aksi takdirde şeytan-ı aleyhilâ'ne gelir ona mürşid olur.

Sarhoş kimsenin yaptığı yemin geçerli olur mu?
Doç. Dr. Zeki Uyanık
Yazarımız Kim ?

Doç. Dr. Zeki Uyanık