Sayfa Yükleniyor...
“Hayat bisiklete binmek gibidir. Dengede kalmak için, hareket etmeye devam etmen gerekir” Albert Einstein
Bisiklet çevreci ulaşım aracıdır. Düzenli bisiklet sürmenin insan sağlığına birçok faydası var; kalp sağlığını iyileştirir, kasları güçlendirir, eklem ağrılarını azaltır, kanserle savaşır, stresi azaltır, kilo vermenize yardımcı olur, uyku kalitesini iyileştirir, kas fonksiyonları dengeli çalışır ve vücut dengenizi korursunuz. Sadece fiziksel değil ruhsal olarak da bisiklet insan sağlığına faydalıdır. Pedal çevirdikçe mutluluk hormonu salgılarsınız, stres ve sıkıntı azalır. Bisiklet, doğa dostudur. Bisiklet sosyal hayatın bir parçası olan kültürdür. Bisiklet özgürlüktür, bir yere bağlı kalmazsınız. İki tekerle mutluluğu tatmak, yeni yerler keşfetmek, gitmek istediğiniz yere ulaşabilmek ve pedal çevirdikçe özgürleşmektir. Bisiklet tutkudur, mutluluktur. Bisiklet çevreci, sürdürülebilir, az masrafı olan spor, ulaşım ve eğlence aracıdır. Bisiklet çocuk, yaşlı herkesin kullanabildiği, her kuşak tercih edilen bir araçtır. Bisiklet tutkusu çocuklukta başlayıp hayatımızın sonuna kadar devam eder. İş, okul, seyahat, ulaşım, spor amaçlı hayatımızın vazgeçilmez tutkusu olur.
Bisikletli ulaşım denildiği zaman Hollanda’nın başkenti Amsterdam, birçok kişinin aklına gelen şehir olur. Dünyanın en gelişmiş bisiklet ağı yoluna sahip. Şehir tam bir bisiklet dostu. Şehir içi ulaşımda yüzde 39’a ulaşan bisiklet, Amsterdam’da günlük yaşamın bir parçası haline gelmiş. Şehirde bin 120 bisiklet otoparkı bulunuyor. Bir şehrin bisiklet dostu olabilmesi için o şehrin yaşayanların farkındalığından ve sorumluluğundan anlaşılır. Bizim ülkemizde bisiklet sürerken hep endişe ve tedirgin halindeyiz. Acaba araba üstüme doğru sürüyor mu? Yolun en sağından emniyet şeridini kullanmanıza rağmen bisikletlilere saygı duyulmuyor. (Karayolları Trafik kanunu madde 66) “Bisiklet yolunun olmadığı tüm cadde ve sokaklarda bisiklet, yolun sağ şeridini kullanma hakkına sahiptir.” Bisikletlilerin trafikte hakları var! Kamyon şoförlerinin dengesiz sürüşleri bisikletçileri rahatsız ediyor. Trafikte Bisiklet kullanan kadınlara hiç saygı duyulmuyor, çeşitli tehdit ve tacizlere maruz kalabiliyorlar. Türkiye’de bisiklet kullananlar ulaşımda sürekli büyük sıkıntı ve sorun yaşamaktadır, arabalar ve kamyonlar kuralları ihlal ederek bisikletlilerin üstüne gelmektedir. Ülkemizde maalesef bisiklet kazalarını, bisiklet ölüm haberlerini hep görmekteyiz. En son İzmir’in Menemen İlçesi’nde antrenman yaparken kamyon çarpması sonucu hayatını kaybeden Karşıyaka Belediyesi Gençlik ve Spor Kulübü Bisiklet takımı sporcularından Zeynep Aslanı kaybettik. Zeynep Aslan’ın ölümünden sonra sosyal medyada ve sokaklarda “Bisikletime çarparsan ölürüm’’ adlı protesto gerçekleşti. Kullanıcılar #Bisikletimeçarparsanölürüm# etiketiyle sosyal medyada kampanya düzenleyerek, araç sürücülerine, bisikletlilere karşı dikkatli olmaları çağrısında bulundu. Protestoya çok sayıda sporcu, bisikletçi, oyuncu ve sanatçı destek verdi.
İzmir’de bisikletçiler, sosyal medya üzerinden organize olarak, pazar günü Bostanlı Atatürk Anıtı’nın önünde “ Zeynep Aslan’ı” anmak için toplandı. Yoğun katılımın olduğu yaklaşık 230 kişi bisikletiyle anmaya katıldı. Bostanlı Atatürk Anıtı’nın önünden bisikletlerle hareket edilerek Zeynep Aslan’ın vefat ettiği yere kadar bisiklet sürüldü. İzmirli Bisikletçiler Zeynep Aslan’ın vefat ettiği yere karanfil bırakarak andı. Bisikletçiler yaşanan üzücü olayı protesto ederek tepkilerini dile getirdi. Gerekli tedbirlerin alınmadığını, bazı ihmallerin olduğunu ve araba kullananların bisikletlilerin trafikte haklarını yok saydıklarını ifade ettiler. Aynı zamanda yerel yönetimlerin “ulaşım amaçlı” bisiklet yollarının yapılması gerektiğini ve bisiklet ulaşım altyapısının geliştirilmesi gerektiğini söylediler. Anma gününde bir bisiklet tutkunu, “İnsanların kullanabileceği, metro, tramvay ve otobüs hatlarına entegre edilmiş sahilden içerilere doğru giren güvenli-ayrılmış bisiklet yollarına ihtiyacımız var’’ dedi. İzmir’de her gün düzenli bisiklet kullanan çok sayıda insan var. Pandemi sonrası da bisiklet kullananların sayısı arttı. Bisikletli ulaşım en ‘güvenli’ ve en ‘temiz’ ulaşım aracı. Bu nedenden dolayı yeni bisiklet yollarına, yeni bisiklet politikalarına ihtiyaç var.