Sayfa Yükleniyor...
“Müzikte Mozart, şiirde Rimbaud ne ise Maradona da futbol için aynısıdır.” (Eric Cantona) Diego Armando Maradona’nın ölümünden sonra dünya spor medyası, haberi manşet olarak verirken “Tanrı öldü!” , “En güzel futbol oynayan asi ve dahi”, “Daima en büyüğü” diye manşet attılar. İngiliz basınında ise Maradona’nın 1986 Dünya Kupası’nda İngiltere’ye elle attığı gole “ Hilekâr”, başlığıyla gönderme yaptı. “ Efsane” ya da “ mit” kelimesini düşündüğümüzde aklımıza başarılar, kahramanlıklar, abartılı olaylar ve tanrılar gelebilir. Diego; saha içindeki yetenekleri, becerileri, tekniği ve oyun zekâsı ile futbolun efsanesi olurken, saha dışında yaşadıklarıyla bazı kesimler için anti kahraman olarak ilan edilmişti. Maradona, yetenekli ayaklarım kadar, lanet olasıca bağımlılıklarım da var diyerek kendi özeleştirisini verebilen bir kişiliğe sahipti. Maradona, Dünyanın Gelmiş geçmiş en iyi oyuncularından biri. Futbolun efsanesi, Napoli’nin Tanrısı, çocukların ve gençlerin kahramanı, bir sihirbaz, milyonların kalbine taht kurmuş Diego Armando Maradona. İsmini tarihe altın harflerle yazdıran Maradona, 20. Yüzyılın efsanesi, 21. Yüzyılın futbolunu da aydınlatan isim. Estetik ve şiirsel oyunu ile Dünyanın 10 numarası, 10’dan başkası yok.
MARADONA BELGESELİ
2019 yapımı olan Diego Maradona Belgeseli, izleyiciye daha önce hiç görülmemiş çocukluğundan son günlerine kadar arşiv görüntülerini sunuyor. Asif Kapadia tarafından yönetilen belgesel film, dünyaca ünlü futbolcunun özel yaşamını ve 1980’li yıllarda Napoli ile kariyerinin zirvesine ulaştığı dönemleri aktarıyor. Napoli günleri, İtalyan Mafyası ile olan ilişkisi ve zor günlerini anlatan belgesel, yoğun bir arşiv çalışmasından 500 saati aşkın görüntüden oluşuyor. Belgesel Maradona’nın yanı sıra Napoli’nin portesini de çiziyor. İtalya’da 80’li yıllarda ki kuzey ve güney çatışmalarını, sosyo-kültürel farklılıkları, ötekileşmiş ve hakir görülen Napoli’ye tanıklık ediyoruz. Mafya, Futbol, uyuşturucu üçgeninde Maradona ve Camorra Mafya bağlantılarını izliyoruz. Belgesel sinemada; görsel ve estetik olan daha önemlidir. Belgesel, görsel bir dil ile yazılmalıdır, izleyicide bir şeylerin canlanması için. Bu belgeselde arşiv ve belgelerin anlatım değeri görsellik ile iyi kullanılmış. The Last Dance (Michael Jordan) belgeseli de aynı şekilde derin bir arşiv çalışmasıyla ortaya çıkmıştı. Belgesel, dünya prömiyerini yaptığı 72. Cannes film festivali ile beğeniyle karşılandı. Maradona belgeseli, en iyi spor belgeselleri arasında yer alıyor. Buenos Aires de Kenar mahallede, Yoksulluk içinde büyüyen, fakir bir ailenin çocuğu olan Maradona için ‘futbol’ sınıf atlama aracıydı. Futbolu hep tutkuyla oynadı. Futbola 11 yaşında Argentinus Juniors takımı ile başladı. Belgeselde çok özel görüntüleri olan Maradona’nın ilk lig maçına 15 yaşında çıktığı ve ilk milli maçına 16 yaşında sahaya çıkan bıçkın bir Maradona izliyoruz. Kısa Boylu olduğu için hayatı boyunca fiziksel avantajı olmadı. Ama şurası açık ki: Beyin gücü, kas gücünden daha önemliydi. Futbol akıl ve zeka oyunudur. Futbol zekası; yaratıcılık, koordinasyon ve beyin ile adalenin birlikte uyumudur. 1984 yılında San Paolo stadyumuna ayak bastığında binlerce insan tarafından coşkuyla karşılamıştı, adeta tapıyorlardı. O dönem İtalya Seri A Ligi Dünyanın en sert ve en iyi liglerinden biriydi. Maradona öfkeli, kızgın ve mücadeleci ruhuyla kısa sürede İtalyan futboluna adapte olabilmeyi başardı. Maradona belgeseli; Napoli’de şampiyonluğu yaşatan, kitleleri peşinden sürükleyen, kahraman Maradona’yı, İtalya’da onun yakın çevresinde ’ki insanların verdikleri röportajlar ile gizli olayların perde arkası aralanıyor.
Uruguaylı yazar Eduorda Galeano’nun Gölgede ve Güneşte Futbol ’unun Maradona’sında:”Napoli, Maradona sayesinde açık tenli kuzeylileri hezimete uğratmıştı. Artık bir kupadan öbürüne koşan Napoli, İtalya’nın ve Avrupa’nın sahalarından başı dik olarak ayrılıyor ve rakiplerine atılan her gol mevcut düzene karşı yapılmış bir başkaldırı, tarihten alınmış bir öç yerine geçiyordu.” diye anlatır.
Maradona, Futbolu hep keyif alarak oynadı. “Sahadayken hayat uzaklaşıp gider, sorunlar gider. Her şey kaybolur.”