- Bilim ve Teknoloji
- 05.10.2025 15:05
Havalimanlarında hız, güvenlik ve konforu artırmak amacıyla geliştirilen akıllı teknolojiler, hem işletmecilere operasyonel kolaylık sağlıyor hem de yolculara zaman kazandırıyor. Bu alandaki çözümler, havacılık sektöründe verimliliği ve sürdürülebilirliği destekleyen önemli bir dönüşüm yaratıyor.
Türk teknoloji şirketi EMSE Mühendislik AŞ tarafından Quavis markasıyla geliştirilen self servis sistemler, havalimanları ve hava yolu şirketlerinin operasyonlarını kolaylaştırmak için tasarlandı. Bu sistemler, işletmelerin yükünü hafifletmenin yanı sıra yolculara da daha hızlı ve konforlu hizmet sunuyor.
Son dönemde yapılan analizler, akıllı sistemlerin havacılık operasyonlarında sağladığı hız ve güvenlik avantajlarını gözler önüne seriyor. Quavis tarafından geliştirilen self servis check-in, bagaj teslim ve biyometrik doğrulama sistemleri, hava yolu operasyonlarında yüzde 25 ila 40 arasında zaman tasarrufu sağlıyor.
Check-in işlemlerinde ise self servis sistemlerin, operasyonları yüzde 50’ye kadar hızlandırdığı tespit edildi. Bu sistemler sayesinde yolcular işlemlerini daha kısa sürede tamamlayabiliyor, bu da terminaldeki yoğunluğun önlenmesine yardımcı oluyor.
Terminal check-in alanlarında self servis teknolojilerin kullanımı, yüzde 30 ila 50 arasında verimlilik artışı sağlıyor. Özellikle yoğun saatlerde bu sistemler, check-in alanında oluşabilecek trafik ve tıkanıklıkları azaltarak yaklaşık yüzde 20-30 oranında kapasite artışı oluşturuyor.
Self servis teknolojiler, sadece zaman değil maliyet açısından da önemli avantajlar sunuyor. Yapılan yatırımlar genellikle bir yıl içerisinde kendini amorti edebiliyor. Kullanılan cihaz sayısı ve yazılıma eklenen özelliklerle bu süre daha da kısaltılabiliyor.
Ayrıca, self servis sistemler sayesinde hava yolları ek yan gelir elde etme imkânına kavuşuyor. Örneğin, 200 kişilik bir uçuşta yolcu başına 2,5 ila 5 dolar arasında maliyet avantajı sağlanabiliyor. Bu da toplamda ciddi bir tasarruf anlamına geliyor.
Yapılan analizlere göre Y ve Z kuşağı yolcularının yüzde 80’inden fazlası self servis sistemlerden memnuniyet duyuyor. Bu memnuniyet, havayolu şirketlerinin müşteri deneyimini iyileştirme hedeflerine de katkı sunuyor.
Aynı zamanda bu sistemlerin uzun ömürlü, dayanıklı ve düşük maliyetli yapıları, sürdürülebilirlik hedefleri doğrultusunda önemli bir çözüm sunuyor. Hem Türkiye’de hem de küresel ölçekte sürdürülebilir havalimanı operasyonlarına katkı sağlayan sistemler, sektörün çevresel etkilerini azaltmaya yardımcı oluyor.
Quavis’in yazılımından endüstriyel tasarımına kadar tamamen yerli mühendislik ekibi tarafından geliştirilen bu çözümler, işletmelerin özel ihtiyaçlarına birebir yanıt verebilecek şekilde özelleştirilebiliyor. Bu da sektöre özgün ve etkili teknolojik çözümler sunulmasını mümkün kılıyor.
Kaynak : AA