- Bilim ve Teknoloji
- 27.08.2025 17:19
TÜİK 2025 verilerine göre Türkiye’de internet kullanımı yüzde 90,9’a ulaştı! E-Devlet, e-ticaret ve sosyal medyada çarpıcı yükseliş dikkat çekiyor.
Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), “Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması-2025” sonuçlarını kamuoyuna duyurdu. Araştırma, Türkiye’de dijitalleşmenin hızla ilerlediğini ve internet kullanımının her geçen yıl daha da yaygınlaştığını gözler önüne seriyor.
Araştırmaya göre, 16-74 yaş grubundaki bireylerin internet kullanım oranı bu yıl yüzde 90,9’a ulaştı. Geçen yıl bu oran yüzde 88,8 seviyesindeydi. Yaş grubuna göre cinsiyet dağılımında ise erkeklerde internet kullanım oranı yüzde 93,6, kadınlarda ise yüzde 88,2 olarak kaydedildi. Uzmanlar, bu yükselişi dijital hizmetlere erişimin kolaylaşması ve sosyal medya kullanımının artmasıyla ilişkilendiriyor.
Son bir yıl içerisinde resmi makamların internet sitelerini ve uygulamalarını aktif olarak kullanan bireylerin oranı yüzde 76,1 olarak belirlendi. Bu oran erkeklerde yüzde 82,8, kadınlarda ise yüzde 69,5 olarak ölçüldü. Yaş gruplarına göre bakıldığında, e-Devlet hizmetlerinden en fazla 25-34 yaş arasındaki bireyler yararlanıyor; oran yüzde 92,8 ile zirvede yer alıyor. 65-74 yaş grubunda ise kullanım yüzde 29,6’ya düşüyor.
Bireylerin e-Devlet kullanım amaçları arasında, yüzde 68,5 ile resmi makamlar tarafından saklanan kişisel verilere erişim ilk sırayı aldı. Bunu, yüzde 53,6 ile randevu veya rezervasyon işlemleri ve yüzde 46,4 ile kamu kurumlarından bilgi edinme takip ediyor.
İnternet üzerinden mal veya hizmet satın alma oranı da geçen yıla göre yükseldi. 2024’te yüzde 51,7 olan e-ticaret oranı, 2025’te yüzde 55,7’ye çıktı. Erkeklerin yüzde 59,1’i, kadınların ise yüzde 52,3’ü internet üzerinden alışveriş yaptı. Bireylerin yüzde 42,3’ü yılın ilk üç ayında çevrim içi alışveriş gerçekleştirdi.
Ancak alışverişlerde sorunlar da yaşanmaya devam ediyor. Son 3 ay içinde e-ticaret yapanların yüzde 29’u, teslimatın gecikmesi veya yanlış/hasarlı ürün temini gibi sorunlarla karşılaştı. Bu sorunların yüzde 12,7’si gecikmiş teslimattan, yüzde 11,8’i ise yanlış veya hasarlı ürün tesliminden kaynaklandı.
Dijital araçlar üzerinden eğitim, mesleki veya kişisel öğrenim faaliyeti gerçekleştirenlerin oranı, geçen yıla göre 3,9 puan artışla yüzde 17,7 oldu. Erkeklerin yüzde 17,5’i, kadınların ise yüzde 18’i bu tür faaliyetlerde bulundu.
Bireylerin sosyal medya kullanım alışkanlıkları da araştırmada öne çıktı. WhatsApp yüzde 88,6 kullanım oranıyla liderliği alırken, YouTube yüzde 72,9 ve Instagram yüzde 68,1 ile takip ediyor. Erkek kullanıcılar arasında WhatsApp kullanım oranı yüzde 91,3, YouTube yüzde 75,7, Instagram yüzde 68,7 iken; kadınlarda sırasıyla yüzde 85,9, 70,1 ve 67,4 olarak kaydedildi.
Özel amaçlarla çevrim içi hizmetlere erişim için elektronik kimlik kullanan bireylerin oranı ise yüzde 15,6 oldu. Bu oran erkeklerde yüzde 18, kadınlarda yüzde 13,3 olarak ölçüldü.
TÜİK’in 2025 araştırması, Türkiye’de dijitalleşmenin hızla ilerlediğini ve internetin günlük hayatın ayrılmaz bir parçası haline geldiğini ortaya koyuyor. Uzmanlar, özellikle e-Devlet ve e-ticaret alanlarındaki artışın, önümüzdeki yıllarda daha da yükselmesini bekliyor.
Kaynak : HABER MERKEZİ