27 Haziran 2026, Cumartesi 12:45
36°C İzmir

Hürmüz Boğazı'nda gerilim tırmanıyor: ABD ve İran arasında ateşkes krizi

Hürmüz Boğazı'nda bir kargo gemisine yapılan müdahaleyle başlayan gerilim, ABD ve İran arasında doğrudan askeri çatışmaya dönüştü. ABD'nin İran'ın güneyindeki Sirik kentini füzelerle vurmasının ardından, İran Devrim Muhafızları Ordusu bölgedeki ABD üslerini hedef aldığını duyurdu. İki ülke yönetiminden de ateşkesin ihlal edildiğine yönelik sert açıklamalar geldi

  • Oluşturulma:
  • Kaynak: AA
Hürmüz Boğazı'nda gerilim tırmanıyor: ABD ve İran arasında ateşkes krizi haberinin görseli
4 dk okuma süresi

Gerilim, İran Silahlı Kuvvetleri’nin Hürmüz Boğazı’ndan izinsiz geçmeye çalıştığını iddia ettiği bazı gemilere Sirik kentinden uyarı ateşi açmasıyla başladı. ABD Merkez Kuvvetler Komutanlığı (CENTCOM) ise bu hamleye misilleme olarak, Hürmüz Boğazı'ndan geçen bir ticari kargo gemisine düzenlenen saldırıya yanıt gerekçesiyle İran kıyılarını hava saldırısıyla vurduğunu açıkladı. İran devlet televizyonu, ABD saldırısında Sirik kentindeki Taheruyi İskelesi'nin ve bir iletişim kulesi yakınının iki füzeyle hedef alındığını bildirdi.

İRAN BASININDA AÇIKLAMA BİLMECESİ

Saldırının hemen ardından İran medyasında ciddi bir dezenformasyon ve kafa karışıklığı yaşandı. İlk saatlerde Devrim Muhafızları Ordusu’na dayandırılarak yapılan açıklamada, ABD saldırısının bertaraf edildiği ve "seçilen zaman ve yerde karşılık verileceği" iddia edildi. Ancak kısa süre sonra İran'ın Fars Haber Ajansı, Devrim Muhafızları Sözcülüğü'ne dayandırdığı haberle bu açıklamayı kesin bir dille yalanladı. Yalanlamanın ardından resmi açıklamayı paylaşan birçok uluslararası haber ajansı geçtikleri bültenleri yayından kaldırmak zorunda kaldı.

- REKLAM -

MECLİS KOMİSYONU BAŞKANI AZİZİ: TRUMP ATEŞKESE BAĞLI OLMADIĞINI GÖSTERDİ

Saldırıya resmi olarak tepki gösteren İran Meclisi Ulusal Güvenlik ve Dış Politika Komisyonu Başkanı İbrahim Azizi, ABD Başkanı Donald Trump'ı hedef aldı. Müzakerelerin ortasında İran'a yeniden saldırıldığını belirten Azizi, başarısız olarak nitelendirdiği Trump yönetiminin müzakere ilkelerine veya ateşkese bağlılığı olmadığını gösterdiğini ifade etti. Azizi, bu pervasız ateşkes ihlalinin ABD için pişmanlığa yol açacağını savundu.

İRAN’DAN MİSİLLEME: ABD ÜSLERİNİ VURDUK

Yalanlama krizinin ardından İran Devrim Muhafızları Ordusu Deniz Kuvvetleri yazılı bir açıklama yaparak ABD'ye resmen karşılık verildiğini duyurdu. ABD ordusunun bölgedeki konuşlanma noktalarının vurulduğunu belirten Devrim Muhafızları, ABD'nin koridor güvenliğini bahane ederek Lübnan'da İsrail'in yaptığı gibi ateşkesi ihlal ettiğini öne sürdü.

Açıklamada ayrıca, iki ülke arasında varılan Mutabakat Zaptı'nın 5. maddesine göre Hürmüz Boğazı'ndaki trafiği kontrol etme yetkisinin İran'da olduğu, ABD'nin ise çeşitli tarafları kışkırtarak bu maddeyi çiğnemeye çalıştığı iddia edildi. Gerilimin süreceği sinyalini veren ordu, saldırıların tekrarlanması halinde cevabın çok daha kapsamlı olacağını vurguladı.

ABD BAŞKAN YARDIMCISI VANCE: ANLAŞMAZLIK VARSA TELEFON AÇABİLİRLERDİ

ABD kanadından yükselen en net tepki ise Başkan Yardımcısı JD Vance'ten geldi. CENTCOM'un hava saldırısı açıklamasını alıntılayarak bir mesaj paylaşan Vance, İran'ın bir ateşkes anlaşması imzaladığını ve ABD'nin buna uyduğunu hatırlattı. Mutabakat zaptının uygulanması konusunda bir fikir ayrılığı varsa İranlı yetkililerin şiddete başvurmak yerine telefon açabileceğini belirten Vance, her koşulda şiddete, şiddetle karşılık verileceğinin altını çizdi.

- REKLAM -

Kaynak: AA

0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu siz yapın!

Bir Yorum Bırakın

E-posta adresiniz yayımlanmayacaktır. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir.