- Eğitim
- 17.04.2025 16:48
Milli Eğitim Bakanlığı el yazısının kullanılmaya devam edilip edilmeyeceğine dair bir anket hazırlayarak öğretmenlere sordu. Öğretmenlerin bu konudaki görüşleri sendikalar tarafından cevaplandırıldı. Çıkan cevap ise kaldırılsın yönünde oldu
ONURHAN ALPAGUT
El yazısının faydalı olup olmadığı konusunda dünyada farklı tartışmalar sürerken Türkiyede bu yazı tipinin geleceği için Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) tarafından hazırlanan ankete eğitimcilerden destek geldi. Öğretmenlerin sözcüleri durumundaki sendikalar Türkiyedeki uygulamada yanlışlık ve eksiklikler bulunduğuna, doğru yazı yazmayan çocukların başarısız olduğuna işaret ederek, uygulamanın kaldırılmasını talep ediyorlar.
ÇOCUKLAR KENDİ YAZILARINI DAHİ OKUYAMIYOR!
Eğitim-İş İzmir 2 Nolu Şube Başkanı Prof.Dr. Ömer Lütfi Değirmenci el yazısının temel yazı olarak öğretilmesi ve kullanılmasının sakıncalarından bahsederek kaldırılmasından yana olduğunu belirtti. Değirmenci, Birçok yerden ve psikologlardan da edindiğimiz izlenim, bu uygulamanın doğru olmadığı yönünde. 4+4+4 ile okul yaşı öne çekildi. 6 yaşından itibaren isteye öğrenci başlayabiliyor okula. Bu yaşlarda çocukların zihinsel motor becerileri gelişmemiş durumda. Çocuğun kalemi tutması, kullanması bile zaman istiyor. Halbuki kitap harflerinde çocuklara harfleri öğretmek çok daha kolaydı. Bir kaç çizgiyle öğretebiliyordunuz. Şimdiyse çok daha karmaşık, çocuğun algılamasının çok üzerinde, hem öğrenmesini hem de yazmasını bekliyoruz. Bunun sonuçlarını görmek çok kolay; 3. sınıf hatta 5. sınıf öğrencilerinin defterlerinin alınıp bakıldığında bu uygulamanın ne kadar başarısız olduğu görülür. Bazı çocukların yazısını benim okumamı bırakın 2 gün sonra yazan çocuklara versek onlar bile kendi yazılarını okuyamayacak urumda olanlar var. Bunun yanında gazetelerimiz, yazılarımız bambaşka bir şekilde yazılıp, basılıyor. Çocuğun genel medya ortamından da uzaklaştırmış oluyoruz. Çocuklara el yazısını öğretiyoruz bu sefer kitap yazılarını okumakta zorlanıyor çocuklar. Hem el yazısından başarısız oluyoruz hem de basılı yayınları okumasında da başarısızlığa sevk etmiş oluyoruz. MEB bunun dönütlerini kolaylıkla alabilir. MEB bence bu uygulamayı kaldırıp eski yöntemle harfleri öğretip yazdırıp el yazısını da güzel yazma, konuşma gibi derslerin içinde vererek bu sorunu çözebilir dedi.
ANKET SONUÇLARI BUGÜNDEN BELLİ
Türk Eğitim-Sen İzmir 1 No'lu Şube Başkanı Merih Eyyup Demir ise, MEB'in son dönemlerdeki uygulamaları hep ben yaparsam olur anlayışıyla hareket edilmektedir. Bunun sonuçlarını da eğitimde her alanda olumsuz olarak görmekteyiz. Alanlardaki çalışan, görevle kişilerle görüşülmüyor. MEB yavaş yavaş geçmişte yaptığı hatalardan geri dönmeye çalışıyor. Eğitim camiasıyla bunları paylaşıyorsa bu ileriki dönemlerde olumlu adımlar atılacağını dair bir işaret olarak algılanabilir. Bu bizden memnuniyet duyarız. Biz 1. sınıftan itibaren el yazısını kullanılmasının sakıncalarını baştan beri söyledik. MEB bundan vazgeçecek. Bunun sonuçlarını ortaokullarda eğitim gören çocuklarda gördük. Yazıları okunmaz, anlaşılmaz durumda. Büyük bir ihtimalle anket sonuçları bugünden belli. Bitişik ve eğik yazıdan vazgeçilecek. Psikomotor hareketleri henüz oluşmamış bir çocuğun düz çizgileri bile zorlanırken, el ve eğik yazı yazdırılmaya zorlanmasını anlamlandırmak mümkün değil. Ben sınıf öğretmeniyim ben bu işi sınıfta yapıyorum. Çocukların bunu yapamayacağını daha önceden de dile getirmiştik zaten sonuçlarını da şimdi görüyoruz. Çocukların yazılarının ileriki dönemde de etkilendiğini görerek bunu terkedilmesinin zorunluluk olduğu bilinmesi zorunludur. Burada yapılması gereken daha önce yapılan 3. sınıftan itibaren güzel yazı çalışmaları dersi adı altında bu çalışmaların gerçekleştirilmesi diye konuştu.
GİRİŞİMİ DOĞRU BULUYORUM
Eğitim-Sen 1 Nolu Şube Başkanı Bahri Akkan, El yazısı uygulaması öğrencilerin yaşamında karşılaştıkları bir yazı türü değil. Bu anlamda öğrencilerin okuma güçlüğü çekmesine neden olan bir yazı türü. El yazısıyla okuma ve yazmayı öğrenen çocuklar daha sonra düz yazıyla yazılan kitaplarla karşılaştıkların da ciddi zorluklarla karşılaşmakta. Okumada hece sayısı bağlamında da normal yazı ile dakikada 100 hece okurken el yazısıyla öğrenen çocuklarda ise dakikada 80 heceye kadar düşebilmekte. Dolayısıyla şu an el yazısının kaldırılmasına yönelik bir girişimi doğru buluyorum. Eğitim açısından da doğru buluyorum dedi.