Kurumlar vergisi mükellefleri ile ticari, zirai ve mesleki kazançları nedeniyle gerçek usulde vergilendirilen gelir vergisi mükelleflerinin, ayrıca kolektif ve adi komandit şirketler gibi gerçek ve tüzel kişilerin 30 Kasım’a kadar elektronik tebligat (e-Tebligat) sistemine dahil olmaları gerekiyor.
Hazine ve Maliye Bakanlığı tarafından hazırlanan Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği, Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girdi.
Tebliğ kapsamında, daha önce bu alanda yapılan kanun değişikliği doğrultusunda e-Tebligat sistemine ilişkin usul ve esaslar yeniden düzenlendi. Düzenlemeyle sisteme dahil olması gereken mükellefler, başvuru süreleri ve sistemden çıkış koşulları belirlendi.
Bakanlıktan edinilen bilgilere göre, kurumlar vergisi mükellefleri, ticari, zirai ve mesleki kazançları nedeniyle gerçek usulde vergilendirilen gelir vergisi mükellefleri, kolektif ve adi komandit şirketler ile ÖTV Kanunu’nun (II) sayılı listesinde yer alan ve kayıt ve tescile tabi malların ilk iktisabında adına tescil yapılan gerçek ve tüzel kişiler ile tüzel kişiliği bulunmayan teşekküller, belirlenen şartlar ve süreler kapsamında e-Tebligat sistemine dahil olacak.
Buna göre, 1 Temmuz’dan önce ilgili kanun maddesi kapsamında e-Tebligat sistemine kayıt yaptıranlar, yeniden başvuru yapmalarına gerek kalmadan mevcut kullanıcı kodu ve şifreleriyle sistemi kullanmayı sürdürebilecek.
ELEKTRONİK TEBLİGATTA SON TARİH 30 KASIM
Sisteme katılması gereken mükellefler, başvurularını Dijital Vergi Dairesi üzerinden elektronik ortamda yapabilecek. Ayrıca durumlarına uygun olarak “Elektronik Tebligat Sistemine Dahil Olma Talep Bildirimi”ni doldurarak ilgili vergi dairesine de başvuruda bulunabilecekler.
11 Ekim’den önce e-Tebligat sistemine dahil olması gerektiği halde henüz kayıt yaptırmayan kurumlar vergisi mükellefleri, ticari, zirai ve mesleki kazançları nedeniyle gerçek usulde vergilendirilen gelir vergisi mükellefleri ile kolektif ve adi komandit şirketlerin, 30 Kasım’a kadar sisteme dahil olması gerekiyor.
Belirtilen tarihten sonra mükellefiyet kaydı açılan ve e-Tebligat sistemine dahil olması zorunlu olan mükelleflerin ise işe başlama tarihinden itibaren 15 gün içinde sisteme kayıt yaptırmaları gerekiyor.
ÖTV Kanunu kapsamındaki mallardan kayıt ve tescile tabi olanların ilk iktisabında adına tescil yapılacak kişilerin, kayıt veya tescil işlemleri tamamlanmadan önce e-Tebligat sistemine dahil olmaları zorunlu olacak.
E-TEBLİGATLAR 5’İNCİ GÜNÜN SONUNDA TEBLİĞ EDİLMİŞ SAYILACAK
Bu kapsamda tebliğ edilmesi gereken ve elektronik imzayla imzalanan belgeler, e-Tebligat sistemi üzerinden muhataplarına elektronik ortamda gönderilecek. Mükellefler, kendilerine iletilen tebligatlara Dijital Vergi Dairesi veya e-Devlet Kapısı aracılığıyla ulaşabilecek.
Elektronik imzalı tebligat belgeleri, sisteme ulaştığı tarihi takip eden 5’inci günün sonunda tebliğ edilmiş sayılacak. Mükellefler, kendilerine e-Tebligat gönderildiğine ilişkin kısa mesaj veya e-posta yoluyla bilgilendirilmek isteyebilecek. Ancak herhangi bir nedenle bu bilgilendirmenin yapılamaması, elektronik tebligatın geçerliliğini ve tebliğ süresini değiştirmeyecek.
Tebliğde, e-Tebligat sisteminden çıkış şartları da düzenlendi. Buna göre, tüzel kişilerin ilgili sicil kayıtlarının silinmesi, gerçek kişilerin hayatını kaybetmesi veya haklarında gaiplik kararı verilmesi gibi durumlarda e-Tebligat sisteminden çıkış işlemi gerçekleştirilecek.
Belirli şartları sağlayan zorunlu ve isteğe bağlı kullanıcılar, başvuruda bulunmaları halinde e-Tebligat sisteminden çıkabilecek. Ayrıca 65 yaşını doldurmuş kişiler de başvurmaları durumunda, sisteme dahil olmayı zorunlu kılan başka bir durumlarının bulunmaması şartıyla sistemden ayrılabilecek.
Tebliğ kapsamında, kısıtlılık, ceza infaz kurumuna girme veya askerlik hizmeti gibi nedenlerle e-Tebligat sistemini kullanma imkânı kalmayan kişiler için geçici çıkış hükümleri de düzenlendi.
E-TEBLİGATTA BİLDİRİM VE ŞİFRE GÜVENLİĞİNE DİKKAT
e-Tebligat sistemini kullanan mükelleflerin bildirimlerini zamanında, eksiksiz ve doğru şekilde yapmaları, bilgilerindeki değişiklikleri vergi dairesine bildirmeleri ve kendilerine verilen kullanıcı kodu ile şifreyi güvenli şekilde saklamaları gerekiyor.Kullanıcı bilgilerinin veya şifresinin üçüncü kişilerin eline geçtiğinin öğrenilmesi durumunda, ilgili vergi dairesine derhal bildirimde bulunulması gerekiyor. Belirlenen yükümlülüklere uymayanlar hakkında ise ilgili kanun kapsamında öngörülen cezalar uygulanacak.