Ege İhracatçı Birlikleri'nin (EİB) mayıs ayı ihracat verileri, küresel pazarlardaki dengelerin değişmeye başladığını ortaya koydu. Toplam ihracat iş günü kayıpları nedeniyle yüzde 5 gerilerken, ABD ve İtalya pazarlarında kaydedilen güçlü artışlar dikkat çekti. ABD ilk kez Almanya'yı geride bırakarak EİB'nin en fazla ihracat yaptığı ülke olurken, İtalya da ikinci sıraya yükselerek uzun yıllardır süren ihracat sıralamasını değiştirdi.
Milli ve dini bayramlar nedeniyle iş günü sayısının azalmasına bağlı olarak mayıs ayında Ege İhracatçı Birlikleri'nin (EİB) toplam ihracatı yüzde 5 gerilerken, Amerika Birleşik Devletleri ve İtalya pazarlarında elde edilen güçlü performans dikkat çekti. ABD'ye yapılan ihracat yüzde9, İtalya'ya yapılan ihracat ise yüzde 42 artış gösterdi.
ABD ihracatta zirveye yerleşti
Mayıs ayında EİB'nin ABD'ye gerçekleştirdiği ihracat50 milyon dolardan79 milyon dolara yükseldi. Bu performansla ABD, uzun yıllardır ilk sırada yer alan Almanya'yı geride bırakarak Egeli ihracatçıların en fazla ihracat yaptığı ülke oldu.
İtalya da mayıs ayında önemli bir yükseliş yakaladı. İhracat yüzde 42 artarak 98 milyon dolardan39 milyon dolara çıktı ve İtalya en çok ihracat yapılan ikinci ülke konumuna yükseldi.
Almanya üçüncü sıraya geriledi
Mayıs ayında Almanya'ya yapılan ihracat yüzde7 azalarak52 milyon dolardan25,6 milyon dolara düştü. Böylece Almanya, EİB'nin aylık ihracat sıralamasında uzun yılların ardından ilk kez üçüncü sıraya geriledi. Buna karşın ocak-mayıs döneminde 730 milyon dolarlık ihracatla liderliğini korudu.
Aynı dönemde ABD'ye yapılan ihracat 686 milyon dolara ulaşırken, İtalya'ya ihracat yüzde 29 artışla 598 milyon dolara yükseldi.
İlk0 pazarda büyüme sürdü
Mayıs ayında EİB'nin en fazla ihracat yaptığı ülkeler arasında İngiltere, İspanya, Hollanda, Fransa, Çin Halk Cumhuriyeti, Rusya Federasyonu ve Yunanistan da yer aldı.
İngiltere'ye ihracat yüzde 20 artışla 97 milyon dolara, İspanya'ya ihracat yüzde4 artışla 87,3 milyon dolara yükseldi. Hollanda'ya ihracat 64,5 milyon dolar olurken, Çin pazarına ihracat yüzde 9 artışla 49 milyon dolara ulaştı.
Kimyevi ürünler öne çıktı
Mayıs ayında hem ABD hem de İtalya pazarlarında en fazla ihracat yapılan sektör kimyevi maddeler ve mamulleri oldu.
ABD'ye kimyevi ürün ihracatı yüzde 343'lük artışla3 milyon dolardan 57,3 milyon dolara yükseldi. Bu pazarda tütün ve tütün mamulleri ihracatı da yüzde 57 artarak 26 milyon dolara çıkarken, maden sektörü 20,3 milyon dolarlık ihracat gerçekleştirdi.
İtalya'ya yapılan kimyevi madde ihracatı ise yüzde 218 artışla 48 milyon dolara ulaştı. Demir ve demirdışı metaller sektörü 26,5 milyon dolarlık ihracat gerçekleştirirken, su ürünleri ve hayvansal mamuller sektörü de 22,8 milyon dolarlık ihracatla İtalya pazarındaki güçlü konumunu korudu.