Gemi üretiminde talep yok, üretim çok

İMEAK DTO meclisinde konuşan Başkan Öztürk, düşük talebe rağmen gemi kapasitesinin arttığını belirterek yaşanan bu durumun sektörü zorladığını belirtti


  • Oluşturulma Tarihi : 01.12.2023 14:19
  • Güncelleme Tarihi : 01.12.2023 14:19
  • Kaynak : HABER MERKEZİ
Gemi üretiminde talep yok, üretim çok

İstanbul ve Marmara, Ege, Akdeniz, Karadeniz Bölgeleri (İMEAK) Deniz Ticaret Odası (DTO) İzmir Şubesi Kasım ayı olağan meclis toplantısı, İzmir Şubesi Meclis Başkanı Argun Gündüç idaresinde, İMEAK Deniz Ticaret Odası İzmir Şubesi Başkanı Yusuf Öztürk ve yönetim kurulunun katılımıyla gerçekleştirildi. Konuşmasına Karadeniz’in Ereğli ilçesinde fırtına sebebiyle batan ‘Kafkametler’ isimli kuru yük gemisinde hayatını kaybedenleri anarak başlayan Öztürk, deniz ticaretine ilişkin açıklamalarda bulundu. Düşük talebe rağmen gemi kapasitesinin çok hızlı arttığını ve bu durumun da sektörü zora soktuğunu ifade eden Öztürk, “Geçen ay toplam konteyner filo kapasitesi 28 milyon TEU’yu geçti. Haziran ayından bu yana her gün birden fazla yeni gemi suya indiriliyor. Taşımacılık firmaları, kazançlarındaki gerilemeyi operasyonlar maliyetlerini kısarak ve istihdamı azaltarak durdurmaya çalışıyorlar” dedi. Ayrıca, kruvaziyer turizmi hakkında açıklamalarda bulunan Öztürk, 2023 yılında İzmir’e 35 bin yolcu geldiğini yıl sonuna kadar da 4 geminin daha geleceğini açıkladı

gemi-uretiminde-talep-yok-uretim-cok (1)

GEMİ KAPASİTESİ SEKTÖRÜ ZORLUYOR

Küresel ekonomide sert iniş riskinin azaldığına dair gözlemlerin de 2024 yılında dökme yük navlunlarını desteklediğini belirten Öztürk, “Yaklaşık bir yıldır sürekli gerileyen konteyner navlunları ise düşük seviyesini koruyor. Dünya Konteyner Endeksi 30 Kasım’da 40’lık konteyner için 1,382 dolar oldu. Dünyanın önde gelen konteyner operatörleri, taşımacılık volümlerindeki ılımlı artışa rağmen yılın üçüncü çeyreğinde çok düşük kazanç ve kâr rakamları açıkladılar. Düşük talep artışına karşılık, çok hızlı artan gemi kapasitesi sektörü zorlamaya devam ediyor. Geçen ay toplam konteyner filo kapasitesi 28 milyon TEU’yu geçti. Haziran ayından bu yana her gün birden fazla yeni gemi suya indiriliyor. Dünya devlerinin yeni gemi siparişlerini iptal etmeyeceklerini açıklaması ve sefer iptallerini düşük düzeyde tutması da rekabeti sertleştiriyor. Taşımacılık firmaları, kazançlarındaki gerilemeyi operasyonlar maliyetlerini kısarak ve istihdamı azaltarak durdurmaya çalışıyorlar” dedi.

KRUVAZİYER TURİZMİ YÜZDE 50 ARTTI

Konuşmasının devamında 2023 yılının kruvaziyer turizm sektörü açısından çok başarılı geçtiğini söyleyen Öztürk, şu ifadeleri kullandı;

“Denizcilik Genel Müdürlüğü’nün resmi rakamları henüz açıklanmadı ancak Ekim ayını 1 milyon 393 bin yolcu ile kapatan Türkiye limanları, yılsonuna gelmeden 1.5 milyon yolcu hedefini aşmış olacaktır. Bu rakam geçen yıla göre yüzde 50 artış anlamına geliyor. 2024 yılının bu yıldan daha iyi olacağını, Türkiye olarak 2 milyon yolcu hedefinin aşılacağını, 2 milyon 240 bin yolcunun geldiği 2013 yılının yakalanabileceğini düşünüyoruz. Şu ana kadar İzmir Limanı’na 31 gemi ile 35 bin civarında yolcu geldi. Yılsonuna kadar dört gemi daha şehrimize gelecek. Sadece Kasım ayında Kuşadası’na 35, Antalya ve Alanya’ya 10, Marmaris ve Bodrum’a ikişer gemi yanaştı.”

gemi-uretiminde-talep-yok-uretim-cok (3)

2024 YILI DENİZ TİCARETİ İÇİN ZOR GEÇECEK

Ekonomi yönetimimin 2024’te iç talebin oldukça yavaşlayacağı uyarısında bulunduğunu bu sebeple 2024 yılının kolay bir yıl olmayacağının özellikle deniz ticareti rakamlarında göründüğünü ifade eden Öztürk, “Ocak-Ekim 2023 döneminde limanlarımızda 10 milyon 487 bin TEU konteyner elleçlendi. Geçen yıla göre konteyner trafiği neredeyse sabit kaldı. Aliağa bölgemizdeki limanlarda 1 milyon 322 bin TEU, TCDD İzmir Limanı’nda 250 bin TEU yük elleçlendi. İzmir, Türkiye toplam konteyner elleçleme pazarındaki yüzde 15’lik oranını koruyor. Limanlarımızda elleçlenen her türlü yük ise ilk 10 ayda 436 milyon ton oldu. Geçen yıl aynı dönemde yük toplamı 456 milyon tondu. Dünya deniz ticaretinde ise dökme yük taşımacılığı ile konteyner taşımacılığı zıt yönlere doğru hareket ediyor. Kuru yük navlunları ve gemi kiralama fiyatları için temel gösterge olan Baltık Kuru yük Endeksi 2 bin 937 puan ile 18 ayın zirvesini gördü. Güçlü demir cevheri ticareti ile dökme yük gemi arzındaki eksiklikten dolayı artışın önümüzdeki günlerde devam edeceği öngörülüyor” diye konuştu.

BU HABER DE DİKKATİNİZİ ÇEKEBİLİR: Küresel piyasalarda gözler yılın son faiz kararlarında

Haber Merkezi