Sayfa Yükleniyor...
Dünyada yaşanan gelişmelerin Türkiye’nin Orta Koridor’da bulunduğu için öneminin arttığını ifade eden Başkan Öztürk, bunun iyi değerlendirilmesi gerektiğini ve Zengezur Koridoru gibi adımlar çok daha stratejik niteliğe büründüğünü belirtti
KEMAL ÖZKURT-İstanbul ve Marmara, Ege, Akdeniz, Karadeniz Bölgeleri (İMEAK) Deniz Ticaret Odası (DTO) İzmir Şubesi Ocak ayı olağan meclis toplantısı, İzmir Şubesi Meclis Başkanı Argun Gündüç idaresinde, İMEAK Deniz Ticaret Odası İzmir Şubesi Başkanı Yusuf Öztürk ve yönetim kurulunun katılımıyla gerçekleştirildi. Toplantıya Royal Caribbean Grubu'na ait Celebrity Cruises firmasında 1. Kaptan olarak çalışan İrem Düzdaban konuk olarak katıldı. Toplantıda yaptığı konuşmada sektör hakkında yaptığı değerlendirmelerin ardından dünyada yaşanan gelişmeleri yakından takip ettiklerini ve bunun iyi değerlendirilmesi gerektiğini ifade eden Başkan Öztürk, “Türkiye’yi Irak üzerinden Basra Körfezi’ne bağlaması planlanan Kalkınma Yolu Koridoru ve Orta Asya taşımaları için önem taşıyan Zengezur Koridoru gibi adımlar çok daha stratejik niteliğe büründü. Küresel tedarik zincirinde yaşanan bozulmanın Türk sanayicisi ve ihracatçısı için fırsat mı yoksa negatif bir durum mu olduğu tartışmasının ötesine geçerek, ülkemizi küresel taşımacılık koridorlarına bağlayacak düzenlemeleri ve yatırımları gerçekleştirmek durumundayız” dedi.
FIRSATLARI İYİ DEĞERLENDİRMELİYİZ
Dünyada yaşanan bu gelişmelerin Türkiye’nin Orta Koridor’da bulunduğu için öneminin arttığını belirterek bunun iyi değerlendirilmesi gerektiğini söyleyen Öztürk, “Türkiye’yi Irak üzerinden Basra Körfezi’ne bağlaması planlanan Kalkınma Yolu Koridoru ve Orta Asya taşımaları için önem taşıyan Zengezur Koridoru gibi adımlar çok daha stratejik niteliğe büründü. Küresel tedarik zincirinde yaşanan bozulmanın Türk sanayicisi ve ihracatçısı için fırsat mı yoksa negatif bir durum mu olduğu tartışmasının ötesine geçerek, ülkemizi küresel taşımacılık koridorlarına bağlayacak düzenlemeleri ve yatırımları gerçekleştirmek durumundayız. Taşımacılık sektörü jeopolitik çatışmalardan kaynaklanan krizleri aşmak için çaba gösterirken, lojistik sektöründe küresel satın almalar ve birleşmeler hız kesmeden devam ediyor. Küresel lojistik firmalar faaliyetlerini tek çatı altında birleştirirken, denizcilik firmaları da bünyelerine yeni lojistik firmalarını katmaya devam ediyor. Ayrıca konteyner hatlarının oluşturduğu Alyanslar, (bu ay Maersk ve Hapag Lloyd’un oluşturduğu Gemini gibi) yeniden organize oluyorlar. Bu dikey yoğunlaşmaların getireceği sonuçları da Türk denizciliği açısından yakından izlemek durumundayız” ifadelerine yer verdi.
LOJİSTİĞİ ÖNCELEYECEK ADIMLARA İHTİYAÇ VAR
Dünyadaki jeopolitik gelişmeler açısından oldukça fırtınalı bir ayı geride bıraktıklarını ifade eden Başkan Öztürk, “Merkez Bankası, fiyat istikrarını sağlamak için geçen hafta gösterge faizini yüzde 45 oranına kadar yükseltti. Piyasayı soğutma önlemlerinin çarşıda pazarda alışverişe ve istihdama etkisi hissedilmeye başlandı. Reel sektör, piyasada canlanma beklentilerini yılın ikinci yarısına ertelerken, yerel seçim sonrası daha sıkı bir para politikası bekleyenler de çoğalıyor. Türkiye Ekonomi Politikaları Araştırma Vakfı’nın raporuna göre 2023’te yüzde 4,2 olacağı tahmin edilen büyüme oranı, 2024’te ciddi şekilde yavaşlayarak yüzde 3,2’ye kadar gerileyecek. İç pazarın daralması ve gelir dağılımındaki bozulma, yeni sıkıntılara yol açabilir. 2024 yılında 267 milyar dolar mal ihracatı ve 135 milyar dolar hizmet ihracatı olmak üzere ihracatımızın 400 milyar doların üzerine çıkarılması hedefleniyor. İhracatçılar, artan TL maliyetleri ve daralan dış pazarlardan dolayı rekabetçi kur talebini sürekli gündemde tutmaya devam ediyor. Belirlenen hedefleri ve dünyadaki gelişmeleri dikkate aldığımızda, hizmet ihracatının en büyük kalemleri olan ve bizim de faaliyet alanımızı oluşturan turizm ve taşımacılık sektörlerinin 2024 yılında önemi daha da artacaktır. Dolayısıyla deniz turizmini, deniz taşımacılığını ve lojistiği önceleyecek adımlara ihtiyaç var” diye konuştu.
AVRUPA LİMANLARI TIKANABİLİR
Navlun fiyatlarının ise 8 haftadır sürekli olarak arttığını ifade eden Öztürk, “Drewry Dünya Konteyner Endeksi'ne göre 40'lık konteyner spot navlunları 30 Kasım'da bin 382 dolar seviyesinde iken, 25 Ocak itibarıyla 3 bin 964 dolara yükseldi. Yine 30 Kasım’da 1.397 dolar olan Şangay-Cenova hattında spot konteyner navlunu 6.365 dolara kadar çıktı. Konteyner gemi kapasite arzı fazlalığı, navlunlardaki artışı pandemi dönemi seviyelerinin altında tutuyor. Buna karşı teslimat sürelerinin uzaması, ekipman eksikliği ve boş konteyner pozisyonlamasındaki sıkıntılar Avrupa’daki üretim tesislerinde sıkıntılar yaratıyor. Geçtiğimiz günlerde hatlar, boş konteyner ek ücreti de yansıtmaya başladı. Ayrıca pandemide olduğu gibi özellikle Avrupa limanlarında yeni bir tıkanıklık yaşanabilir. Bu gelişmelerin ülkemiz limanlarını ve ticaret yollarını nasıl etkileyeceğini öngörmeye çalışıyoruz” dedi.
HABER MERKEZİ