Sayfa Yükleniyor...
Egeli hazır giyim sektörü uzun yıllardır ihracat yaptığı Avrupa’dan sonra rotayı ABD’ye çevirdi. Sertbaş, “Yeni Pazar olarak ABD’yi seçtik. ABD’liler yakın zamanda Ege’den giyinecek” dedi
NURETTİN BAKİ/ÖZEL HABER
Yıllık 17 milyar dolar aşan dış ticaret fazlası ile sanayide milli ekonomiye en fazla katkıyı sağlayan tekstil ve hazır giyim sektörü pandemi sürecinde ciddi oranda daralma yaşadıktan sonra tekrar ayağa kalktı. Gazetemize değerlendirmelerde bulunan ve Ege’nin giyim sektörünü ABD’ye, ABD’li firmaları da Ege’ye getirmekte kararlı olduklarını dile getiren Ege Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği Başkanı Burak Sertbaş, Egeli ihracatçılarının yeni pazarının ABD olacağını söyledi. Ulaşım sıkıntısından dolayı ihracatlarını Avrupa’nın dışına yapamadıklarının altını çizen Sertbaş, bu konuda Egeli ihracatçılar olarak kendilerini eleştirdiklerini vurguladı.
Pandemi nedeniyle yılın ilk aylarında sektörün ihracatta sıkıntılar yaşadığını dile getiren Sertbaş, geçtiğimiz haziran ayında cerrahi malzemelerle birlikte 2019’un Haziran’ını geride bıraktıklarını ifade etti. Sertbaş şunları söyledi: “Geçtiğimiz haziran ayını 2019’un Haziran ayına göre yüzde 25 oranında geçtik. Bunun fazlalık olan kısmı cerrahi malzemeydi. Bunları düştüğümüz zaman biz 2019’un Haziran ayını yakalamış olduk. Bu bizim için umut verici bir durum. Bu ay da 2019’un Temmuz ayıyla kafa kafaya gidiyoruz. Tabi ben burada daha cerrahi malzemenin durumunu tam göremiyorum, ne kadar miktar olduğunu ay sonunda daha net bir değerlendirme yapmış olacağım. Görüntü olarak bakıldığında Avrupalı müşterilerimizde bir hareketlilik var. Bir fiyatlandırma, ufak ufak koleksiyon sipariş denemeleri var. Bu da bize keyif veriyor. İhracatımızın artmış olması da zaten bunun bir göstergesi. Pandeminin ikinci dalgasında da sarsılmasak, sanki eski normalle yaklaşmış oluruz. Hep söylediğim bir şey var; 2020’yi bir önceki seneyle kıyaslayarak kayıp bir yıl olarak görüyorum. 2021’den sonra normal gerçek adetlerimizi bulup ihracatlar yapacağımıza inanıyorum.”
DİJİTAL BİR FUARDAYIZ
“Dijitalleşme her zaman gündemimizde olan bir konuydu” diyen Sertbaş, dijitalle arası olmayan firmaların da bu süreçte dijital altyapılarını güçlendirdiğini belirtti. Sertbaş, “Teknoloji ve zaman gereği buna ayak uydurmamız gerekiyordu. Bunun için vaktimiz var diye düşünüyorduk ancak bu pandemi bize öğretti ki bir an önce dijitalleşmemiz lazım. Sunumlarımız ve fuarlarımızı dijital ortamda yapabilir hale gelmemiz gerekiyor. Bu konuda birçok firmamız zayıftı ancak şimdi bu firmalarımız da bu konuda kendilerini hazır duruma getiriyor. 15 Temmuz’da başlayan ve bir ay sürecek fuara dijital bir ortamda şu an katılım halindeyiz ve ciddi güzel reaksiyonlar alıyoruz. Burada başarılı olduğumuzu görürsek birçok organizasyonumuz en azından dijitalle destekli olarak devam edecektir. Hepimizin firmasında zaten dijitalden anlayan genç arkadaşlarımız var. Şu anda birçok firmada sistem bu şekilde yürüyor. Tabi ki iş daha da büyürse, işin şekli tamamen dijitalle dönerse elbette ki daha kapsamlı bu işte daha profesyonel olan genç arkadaşları sektöre kazandırmamız lazım. Ancak şu anda böyle bir arayış olduğunu düşünmüyorum” değerlendirmesinde bulundu.
BU NOKTAYI BAŞARAMIYORUZ
Hazır Giyim sektörünün ihracat pazarının Avrupa olduğunu dile getiren Sertbaş, yaklaşık bir yıldır yeni Pazar olarak ABD’ye girmeye çalıştıklarını bildirdi. Çok önceden yeni Pazar alanları bulmaları gerektiğini söyleyen Sertbaş, Egeli ihracatçıların bu konuda kendilerini eleştirmesi gerektiğini ifade etti. Sertbaş, “Ege olarak Avrupalıyız. İhracatımızın çoğu Avrupa. O yüzden Avrupa’ya, Avrupa’nın sistemine alışkınız. Biz Avrupa içinde dönmeye çalışıyoruz. Çok önceden Pazar değiştirmemiz lazım. Bu konuda kendimizi eleştirmemiz lazım. Bu noktayı başaramıyoruz. İstanbul bunu çok daha rahat yapıyor. Değişik pazarlara ulaşabiliyor. Biz biraz daha kısıtlı kalıyoruz. Geçen seneden beri bizim Amerika hedefimiz var. Amerika’yı Ege’ye sokmaya çalışıyoruz. Bu yönde çalışmalarımız oldu. Bir danışma firma ile çalıştık. Ege’deki üyelerimizin yelpazesine uygun firmalarla eşleştirmek adına bir çalışma yaptırdık. Ancak pandemi nedeniyle çalışma bitti ama biz o çalışamaya reaksiyon veremedik. Şimdi dijital ortamda Amerika’daki firmalarla bizim Ege’deki firmalarımızı buluşturmaya çalışıyoruz. Bizim için şu an en yeni Pazar olarak diyebileceğim ABD. İnşallah ABD’liler Ege’den giyinecek ve kendilerine çok yakışacak. Arap veya uzak doğu pazarları bizim Ege için ulaşım açısından çok zor. Bu yüzden Avrupa ve Amerika ile yürümek istiyoruz” diye konuştu.
KISA ÇALIŞMA ÖDENEĞİ DEVAM ETMELİ!
Kısa çalışma ödeneğinin devam ettirilmesini dileyen Sertbaş, “Pandemi ilk ortaya çıktığı an çok büyük tedirginlikler yaşadık. Müşterilerimizden sipariş iptalleri oldu, bütün fabrikalarımız durma noktasına geldi. Zaman geçtikçe, müşterilerden de reaksiyon aldıkça herkes eski düzene doğru döndü. Özellikle cerrahi malzemeler, hiç olamayan bir üretim kalemimizdi. O da üretim ağımıza destek verir bir hale geldi. Şu anda çok büyük bir sıkıntı olduğunu düşünmüyorum. Devletin kısa çalışma ödeneği desteği de bunda etkili. Bu ay son gözüküyor ama umarım bir iki ay daha devam eder. Çünkü Ağustos ayı bizim sezonsal olarak ölü ayımız. Bu her zaman böyledir, pandemile alakalı değil. İşçi çıkarmak hiçbirimiz istemiyoruz, çünkü bu yolu beraber yürüyoruz. İnşallah bu konuda mecbur kalmayız. Ama dediğim gibi şu an da fabrikalarımız, imalathanelerimiz kısa çalışma ödeneğiyle de olsa çalışıyor. Son olarak eklemek istediğim; hazır giyim sektörü 2021’e hazır. Eski normali yakalayacağımızı ümit ediyorum. Eski normal ihracatlarımızı yakalayacağız” şeklinde konuştu.
Haber Merkezi