Sayfa Yükleniyor...
Zeytinyağı ihracatı bir önceki sezona göre yüzde 33 azalarak, 66 milyon 251 bin dolar olarak gerçekleşti. Dünya Gazetesi Tarım Yazarı Ali Ekber Yıldırım, iç pazarda zeytinyağı fiyatlarının yüksek olmasının ihracatı etkilediğini belirtti
E. ÇAĞLA GENİŞ
Zeytinyağı ihracatı, sezonu yüzde 33 düşüşle kapattı. Bir önceki sezon yaklaşık 100 milyon dolarlık zeytinyağı ihraç eden Türkiyenin bu üründeki ihracatı, 2014/2015 sezonunda 66 milyon dolara geriledi. Ağaç sayısının artmasına rağmen üretimin düştüğüne dikkat çeken Dünya Gazetesi Tarım Yazarı Ali Ekber Yıldırım, üretimdeki düşüşe bağlı olarak fiyatların yükselmesinin ihracatı da olumsuz etkilediğini belirtti. Ekber, artan zeytinyağı fiyatlarından dolayı tağşiş ürünler konusunda vatandaşı uyardı.
ZEYTİNYAĞI ÜRETİMİ DÜŞÜYOR
Zeytinyağı üretimi azaldığı için fiyatların anormal seviyede yükseldiğini belirten Yıldırım, iki yıl önce ham zeytinyağının litresi 5-6 TL iken şu anda 18-20 TL seviyesine geldiğini söyledi. Yıldırım, Dolayısıyla bu fiyatlar oldukça yüksek ve bu fiyatlarla ihracat yapılması çok zor... Dünyada da fiyatlar yükseliyor ama üretimdeki düşüşe bağlı olarak fiyatın yükselmesi tabi ihracatı da olumsuz etkiliyor. Üretimdeki azalmanın sorgulanması gerekiyor. Bundan 10 yıl önce Türkiyenin 100 milyon civarında zeytin ağacı vardı şu an bu sayı 170 milyona çıktı. Yani ağaç sayısı 70 milyon arttı ama zeytinyağı üretimi düşüyor. Bunun nedenleri arasında öncelikle iklimsel nedenler var. İklime bağlı olarak zeytinyağı üretimi iki yıldır ciddi olarak etkileniyor. Ancak bunu sadece iklimle açıklamak da zor. Ağaç sayısı bu kadar artarken iklim olumsuz etkilese bile en azından üretimin düşmemesi gerekir dedi.
VERİLEN DESTEK TAKİP EDİLMEDİ
Ege Bölgesi zeytinyağı üretiminde büyük oranda düşüş olduğunu kaydeden Yıldırım, Bu yıl özellikle Ege Bölgesinde çok az üretim var. Sadece üretimin az olması da değil aynı zamanda yağ oranı da çok düşük. Normalde 5 kilogram zeytinden 1 litre zeytinyağı elde edilirken, bu sene 6-7 kilogram zeytin kullanılarak 1 litre zeytinyağı elde edilebiliyor. Hükümet destek vererek ağaç sayısını artırdı ama bunu takip etmedi diyebiliriz. Nereye hangi çeşit dikildiğini, kimin ne kadar üretim yaptığını yeterince takip etmedi. Eskiden dökme olarak ağırlıklı ihraç ediliyordu, fiyat yükselince markalı olarak ihracat yapılıyor. Bütün bunlar ihracatın düşmesinin sebeplerinden ifadelerini kullandı.
TAĞŞİŞ ÜRÜNLERE DİKKAT
Yıldırım, artan zeytinyağı fiyatlarından dolayı tağşiş ürünler konusunda vatandaşı uyararak, Artan zeytinyağı fiyatları üreticiye de bir miktar yansıyor. 1-2 TLlik bir artış değil, 6 TLden 18 TLye yükselmiş yani 3 kat artmış. Bu yönüyle baktığımızda yansıyor. Tabi asıl yansımayı tüketici yaşıyor. Tüketici bu fiyata nasıl zeytinyağı alıp tüketebilir, onu sorgulamak lazım. Mutlaka bu fiyatı verebilecek bir kesim var ama toplumun büyük bir kesimi bunu karşılayabilecek durumda değil. Türkiye, uzun süreden beri zeytinyağı tüketimi artırmak için çalışıyordu. İlk defa zeytinyağı tüketimi kişi başına 2 litre civarına çıkmıştı, korkarım bu yine gerileyecektir. Bu kez başka bir tehlike ortaya çıkabilir, zeytinyağı diye tağşiş dediğimiz yağlar satılıyor. Üreticinin zeytinyağı diye aldığı yağlar aslında zeytinyağı olmayabilir. Buna dikkat etmek gerekiyor şeklinde açıklama yaptı.
Haber Merkezi