Araç piyasasında yaprak dökümü yaşanıyor

Zincir marketlerde satışa sunulan elektrikli mini arabalar hayat pahalılığını bir kez daha işaret ederken yetkili isimler, kapanan galerileri gündeme getirdi


  • Oluşturulma Tarihi : 05.07.2023 11:39
  • Güncelleme Tarihi : 05.07.2023 11:39
  • Kaynak : HABER MERKEZİ
Araç piyasasında yaprak dökümü yaşanıyor haberinin görseli
Araç piyasasında yaprak dökümü yaşanıyor haberinin görseli

SULTAN GÜMÜŞ KAYA

Zincir marketlere gelen elektrikli mini otomobiller birçok vatandaşın ilgisini çekerken, trafikte de sıkça rastlanıyor. Sıfır araçlara talep oldukça az, ikinci el otomobillerde ise fiyatlar dudak uçuklatıyor. Gözünü süpermarketlerdeki 100-150 bin TL değerindeki araçlara çeviren vatandaşlar, hayat pahalılığı karşısında alternatif yollar aramaya devam ediyor. Ancak çok fazla rağbet gördüğü söylenen elektrikli mini araçlar, ikinci el ürünlerin satıldığı e-ticaret sitelerini süslemeye başladı. Kimi ticari amaçlı alıp satıyor, kimi ise ucuza aldıkları bu araçların sorunlarının üstesinden gelemiyor.

araç

Görüşlerine yer verdiğimiz İzmir Oto Galericileri Odası Başkanı Zafer Dursun, konuya dair “Ekonomide bir güven yok. Böyle giderse ikinci el piyasası ile ilgili ciddi endişelerimiz olacak. Yaprak dökümü gibi her geçen gün bir galeri kapanıyor” derken, İşsizlik ve Pahalılıkla Savaş Derneği İzmir Şube Başkanı Nesibe Gençer ise “Aslında bu durum toplumda ekonomik olarak bir derinliği ifade ediyor. Şöyle ki; Bir taraftan TOGG satılırken, bir taraftan da elektrikli mini arabalar marketlerde boy göstermeye başladı” sözlerine dikkat çekti.

araç 2

BU SALLANIŞ ÇIĞ GİBİ BÜYÜYECEK

Başkan Dursun, şu ifadelere yer verdi: “En ucuz arabanın artık 300-500 bin lira olduğu şu dönemde insanlar, ekonomik şartların ağırlığı altında eziliyor, kendine başka imkanlar arıyor. Marketlere kadar inen söz konusu araçların elektrikli olması, masrafının diğerlerine göre az olması tercih edilme nedeni. Şu anda en basit bir arabanın yağ servisinin 4 bin lira olduğu bir ülkeden bahsediyoruz. Sigortaların aşırı yüksek olduğu, kimsenin kasko yaptıramadığı, bandrollerin, muayene istasyonlarının üstesinden gelemediği bir sistemden bahsediyoruz… Piyasadaki afaki koşullar halkımızı bu alternatif ama çokta güven vermeyen araçlara yönlendirdi. Piyasadaki bu sallanış ise çığ gibi büyüyecek.” 

araç 3

KAZA RİSKİNİ ARTTIRIYOR

“Vatandaşların ekonomik yönden zorluklar yaşadığı bir dönemden geçiyoruz” diyen Başkan Dursun, “Bu elektrikli mini araçların bazıları plakalı, bazıları ise plakasız… Plakalılar biraz daha rağbet görüyor. Çünkü trafiğe rahatça çıkabiliyorlar. Fakat plakasız olanların karayollarına çıkma yasağı var. O yasakları delenler söz konusu ve bu kaza riskini daha da artırıyor. Bu nedenle üç harfli marketlere ikinci el otomobiller ne zaman girecek onu merak ediyoruz. Tekne, karavan derken şimdi ise otomobil… Beraberinde riskleri de getiriyor elbette. İkinci el piyasasına zararları yok ama kullanım, trafik ve sağlık açısından endişeler barındırıyor” eleştirisinde bulundu. 

araç 5

AFAKİ RAKAMLARLA KARŞILAŞIYORUZ

İkinci el piyasasındaki durgunluğa da değinen Başkan Dursun, “Hiçbir bayram arifesi ikinci el satışında sorun yaşanmazdı, muhakkak galerilerimize gelip soran, araştıran, alan olurdu. Fakat Kurban Bayramı öncesinde ve sonrasında tam aksine müşteri göremedik. Ne galerilerde, ne de sitelerde… Daha dün akşam ofisimizde 2-3 arkadaş toplandık, siftah yapamayan dükkanları konuştuk. İşler giderek daha da zorlaşacak. Daha da çıkılmaz bir noktaya ulaşacak. İkinci el piyasasında yaprak oynamıyor. Türkiye’de hali hazırda sıfır araba bulmakta güçlük çekiliyor. Sıfır arabaların en basiti artık 600-700 bin liradan başlıyor –ki bunlar yerli otomobiller- Avrupa’ya yüzünüzü döndüğünüzde ise dolar ve Euro etkisiyle yine afaki rakamlarla karşılaşıyoruz. 1 milyonun aşağısında araç yok. Ve 1 milyonluk araç almak istediğinizde ise bankaların yüksek faizleriyle karşılaşıyorsunuz” bilgisini paylaştı. 

SIFIR ARAÇLAR TEMİN EDİLEMİYOR

Başkan Zafer Dursun son olarak şunları aktardı: “Elektrikli mini arabaları insanlar hobi amaçlı da alabiliyor. Gün geçtikçe satışlarında fazla bir artış olmaz ama normal seyrinde devam eder. İkinci elde ise en büyük şikayetimiz 2007 yılından beri süren bir sorun; sıfır araçları temin edememek. Sıfır araç üretimi gerçekleşmedikçe ikinci elleri olmuyor. İkinci el her zaman sıfır araca bağlı bir sistemdir. Ekonomide bir güven yok. Ekonomi böyle giderse yani güvensiz bir şekilde ilerlerse ikinci el piyasası ile ilgili ciddi endişelerimiz olacak. Yaprak dökümü gibi her geçen gün bir galeri kapanıyor.”

araç 6

İTİBARDAN TASARRUF ETMİYORLAR

İşsizlik ve Pahalılıkla Savaş Derneği İzmir Şube Başkanı Nesibe Gençer ise yaşanan durumu hayat pahalılığı üzerinden anlatıp, şu ifadelere dikkat çekti: “Aslında bu durum toplumda ekonomik olarak bir derinliği ifade ediyor. Şöyle ki; Bir taraftan TOGG satılırken, bir taraftan da elektrikli mini arabalar marketlerde boy göstermeye başladı. İnsanların kullanabilecekleri normal otomobillere erişim o kadar güç ki, onların yanına bile yanaşamıyorlar. Bu mini elektrikli arabaları alıp, bir dönem kullanıp, belki tekrardan satışa sunma ihtiyacı hissediyorlar.  Diğer taraftan toplumun başka bir kesimi de süper lüks otomobilleri değiştirip, itibardan tasarruf etmiyorlar. Kısacası halkımızı oyuncak arabalarla uyutuyorlar diyebiliriz. ‘Size gerçek araba kullanma imkanı sunamıyoruz, buyurun bu oyuncakla oyalanın’ misali.”