- Gündem
- 16.03.2025 15:55
Türkiye genelinde ayakkabı üretiminin yüzde 10’unu karşılayan Ege Bölgesi, hem ihracatta hem de ihracatçı firma sayısında artış trendi gösteriyor. Ege, 8 yılda yüzde 47 artış göstererek 277 ihracatçı firmaya ulaştı
KENAN YEŞİL-ÖZEL HABER
Türk ayakkabı sektörü, 2017 yılında 180 ülkeye 222 milyon çift ayakkabı ihraç etti. Söktür 2018 yılı için 260 milyon çift ayakkabı ihraç ederek 1 milyar dolar döviz kazandırmayı planlıyor. Türkiye geneli ilk 8 aylık döneme bakıldığında 640 milyon dolarlık ihracat yapan ayakkabı sektöründe Ege Bölgesi’nin payı 48 milyon dolar. Türkiye genelinde ayakkabı üretiminin yüzde 10’unu karşılayan Ege, hem ihracat hem de ihracatçı firma sayısında artış trendi gösteriyor. 2010 yılında 170 firma ihracat yaparken, 2018 yılının ilk 8 ayı itibariyle 277 firma ihracatçı oldu. 2018 yılının ilk 8 aylık döneminde 48 milyon dolar ihracat yapan Egeli ihracatçılar, geçtiğimiz yılın aynı dönemine göre ihracatta yüzde 30 artış gösterdi. Ege İhracatçı Birlikleri bünyesinde yer alan 12 birlik içerisinde en genç birlik başkanı olan Ege Deri ve Deri Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Erkan Zandar, ayakkabı sektörü hakkında önemli açıklamalar yaparken değerlendirmelerde de bulundu. Türk ayakkabı sektörünün 600 milyon çift ayakkabı üretim kapasitesine sahip olduğunu dile getiren Zandar, bu kapasitenin ancak yüzde 65’inin kullanıldığını söyledi. İç piyasada konkordato ilan eden markaların mevcut kapasiteyi geriye düşürebileceğine değinen Zandar, kapasiteyi ihracat ile doldurmak zorunda olduklarını vurguladı.
İHRACAT VE İHRACATÇI ARTTI
Türkiye genelinde ayakkabı ihracatı 2018 yılının ilk 8 ayında bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 16 artış göstererek 639 milyon dolara çıktı. 2018 yılı sonu için ise 1 milyar dolar hedefleniyor. Ege Deri ve Deri Mamulleri İhracatçıları Birliği ise ayakkabı ihracatını 2018 yılının ilk 8 ayında bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 30 artırarak 48 milyon dolar seviyelerine çıkarttı. Ege Bölgesinde yılsonu 260 milyon çift ayakkabı ihracatı hedeflenirken, bu ihracattan 60 milyon dolar döviz kazandırılması bekleniyor. Ege Deri ve Deri Mamulleri İhracatçıları Birliği üyeleri arasında yıllar itibariyle ayakkabı ihracatı yapan firma sayıları da artış gösterdi. 2010 yılında Ege Deri ve Deri Mamulleri İhracatçıları Birliği’ne kayıtlı ayakkabı ihracatı yapan firma sayısı 170 iken, 2018 yılının ilk 8 ayı sonunda bu rakam 277’ye yükseldi. Ayakkabı ihracatçı firma sayısını artış trendi gösterdiği bu süreçte ihracatçı firma sayısı yüzde 47 arttı ve 107 yeni firma ihracatçı oldu.
BOŞLUĞU İHRACAT DOLDURACAK
Türkiye’nin zincir ayakkabı mağazalarından ünlü bir markanın borç ödemede yaşadığı sorunlar nedeniyle konkordato ilan etmesi ve ardından iki markanın da aynı sorunlar nedeniyle konkordato ilan etmesi ile iç piyasada tedirginlik yaşandığını belirten Erkan Zandar, 600 milyon çift ayakkabı üretme kapasitesi olan Türk ayakkabı sektöründe bu durumun mevcut kapasiteyi geriye düşürebileceğine dikkat çekti. Kapasiteyi ihracat ile doldurmak zorunda olduklarını dile getiren Zandar, “İç piyasada zincir mağazalarla alakalı alınan bir takım negatif haberler var. Büyük bir zincir firma ödeme sıkıntısı yaşadığını belirtmişti. Bu tabi piyasada büyük bir tedirginlik yarattı. Bu durum mevcut kapasiteyi biraz geriye götürebilir. Bu kapasiteyi ihracatla doldurmak zorundayız. Üreticilerde kendilerine yeni bir pazar aramaya başladı. İç piyasadan uzaklaşıp dış pazara açılmanın yollarını arıyorlar. Bizim de amacımız mümkün mertebede bu firmaların ihracat prosedürünü hazırlamak. Onların daha modern tesislere sahip olmalarını, gelen müşterilerinin daha mutlu ayrılmasını sağlamak istiyoruz” dedi.
6 TANE YURTDIŞI FUAR
Mevcut ayakkabı ihracatçısıyla ayakkabı ihracatını artırmak için geçtiğimiz haftalarda Uluslararası Rekabetçiliğin Geliştirilmesi (URGE) Projesini başlattıklarını belirten Zandar, Alman üretim modelini temel alan URGE projesi ile verimliliği yüzde 25 arttırmak istediklerini söyledi. Erkan Zandar, ihracatı artırmak için yaptıkları diğer çalışmaları şöyle anlattı: “URGE çalışması dışında pazarlama çalışmalarımız devam ediyor. Bu yıl ikinci kez Moskova’da Euro Shoes Collection Fuarı’nı yaptık. 2019 yılından itibaren İtalya’da senede iki defa düzenlenen Garda fuarına milli katılımımız olacak. İngiltere’nin Birmingham kentinde düzenlenecek olan Birmingham East Moda fuarına da milli katılım başvurularını yaptık. Milli katılım boyutunda 2019 yılında 6 tane yurtdışı fuarımız olacak. Heyet faaliyetlerimiz var. Heyet faaliyetlerimizi 2019 yılında gerçekleştireceğiz. Özellikle Hollanda, Belçika bölgesinde heyet faaliyetlerimiz olacak. Yurtdışından alım heyetlerini gerçekleştirmeyi planlıyoruz. Yine aynı şekilde Kuzey Avrupa ve İngiltere bölgesinden alım heyetleriyle ilgili çalışmamız olacak.”
HAMMADDE AVANTAJI
Ayakkabı ihracatı konusunda Türk ayakkabı sektörünün rakiplerine göre güçlü yönlerinin çok daha fazla olduğunu belirten Zandar, en avantajlı yönün ise ciddi bir hammadde kaynağına sahip olmaları olduğunun altını çizdi. Türk ayakkabı sektörünün aynı zamanda yerli yan sanayi ürünlerine ve güçlü fabrikalara sahip olduğunu vurgulayan Zandar, “Güçlü yönümüz olarak bizim ayakkabı konusunda bir tarihimiz, tecrübemiz var. Türkiye’de ayakkabının bir tarihçesi var. Romanya gibi sonradan öğrendiğimiz bir meslek kolu değil. Romanya sonradan fabrikalar kurarak üretmiş durumda. Bizde ise daha tarihi bir altyapısı olan bir ürün. Bunun yanında lojistik anlamda da çok şanslıyız. Dünyanın her yerine eşit mesafedeyiz. Bence en önemlisi ise hammadde kaynaklarına sahibiz. Özellikle yerli derimizin olması, yerli yan sanayi ürünlerimizin güçlü olması, fabrikalarımızın güçlü olması rakiplerimizde olmayan özellikler. Bu bakımdan rakiplerimiz hammadde ürünlerinin büyük bir kısmını ithal etmek zorunda. Biz ise iç piyasadan tedarik edebiliyoruz” diye konuştu.
İHRACAT YAPMAK İSTİYOR
Mevcut ihracatı URGE projesi ile verimliliği ve Alman üretim modeli ile ihracatı artırmak istediklerini belirten Zandar, aynı zamanda ihracatçı sayısını da artırmak istediklerini söyledi. İzmir’de ayakkabı ihracatçısının sayısının arttığını belirten Zandar, “Ege Bölgesi’nde ihracat yapan firma sayısı arttı. Ayakkabı ihracatçısı sayısı 277 firmaya ulaştı. 2010 yılında bu rakam 170’ti. Bu demek oluyor ki insanlar daha çok ihracat yapmak istiyor. Daha çok bize geliyorlar ve bizimle iletişime geçmek istiyorlar. Kaynakları daha iyi kullanıyorlar, Eximbank’ı, fuarları kullanıyorlar. Bu sektörümüz açısından sevindirici bir durum. Amacımız ise insanların bu sistemin içine dahil etmek. Üyelerimizle ve firmalarımızla birliğimiz arasında eksik kalmış İletişimini geliştiriyoruz. Daha hızlı bir şekilde üyelerimize ulaşmaya çalışıyoruz. İletişi ne kadar geliştirirsek insanlarda bu işe o kadar girer” dedi.
60 MİLYON DOLAR
2017 yılında 400 milyon çift ayakkabı üretildiğini ancak bunun yarısının ihraç edildiğini belirten Zandar, URGE projesi sayesinde mevcut ihracatçılar ve ihracata yeni başlayan firmalarla bu oranı daha da arttıracaklarını belirtti. Ege Bölgesi’nde ayakkabı ihracatında ilk 8 ayda 48 milyon dolar ihracat gerçekleştirerek geçen yıla oranla yüzde 30’luk bir artış yakaladıklarını dile getiren Erkan Zandar, yılsonu beklentilerini açıklayarak şöyle konuştu: “Türkiye geneli ilk 8 aylık ayakkabı ihracatı 640 milyon dolar ve yılsonunda 1 milyar dolar ihracat hedefliyoruz. Türkiye genelinde 2018 yılının ilk 8 ayında yüzde 16’lık bir ihracat artışı kaydettik. Türkiye genelinde ayakkabı üretiminin yüzde 10’unu Ege karşılıyor. Ayakkabıda ilk 8 ayda 48 milyon dolar ihracat gerçekleştirdik. Bu yüzde 30’luk bir artış demek. 2017 senesinde 400 milyon çift ayakkabı üretimiyle 1’inci sırada yer aldık. 220 milyon çiftini satarak ihracatta 5’inci sırada yer aldık. Yılsonunda 260 milyon çift ayakkabı ihraç etmeyi hedefliyoruz.”
KAPASİTE KULLANIMINI ARTIRMALIYIZ
Türkiye’nin 600 milyon çift ayakkabı üretme kapasitesi olduğunu aktaran Zandar, “Ülkemizde 600 milyon çift ayakkabı kapasite var. Şu anda bu kapasitenin sadece yüzde 65’i kullanılıyor. Bunun sebebi hem iç piyasadaki sıkıntılar hem de firmaların ihracata hazır olmaması. Biz hem kapasiteyi hem ihracatı ve hem de ihracatçı sayımızı artıracağız. Dünya ayakkabı ihracatının yüzde 4’ünü gerçekleştiriyoruz. Bu payı yüzde 15’lere çıkarmalıyız ki daha güçlü bir konuma gelelim. Mevcut 400 milyon çift ayakkabının bugün sadece ortalama 250 milyon çift ayakkabı ihracata gidiyor. Bizim bunu 300-350 milyon çifte çıkarmamız gerekiyor. Genel kapasitemizin 600 milyon çifte ulaşmamız gerekiyor” şeklinde konuştu. Kurdaki dalgalanmaların sektöre bir etkisi olmadığını belirten Zandar, “Şu an bir fark yok. Asıl bundan sonraki süreç önemli. Herkes kurdaki dalgalanmanın farkında. Herkes Türkiye’ye farklı açıdan bakmaya başladı. ‘Acaba Türkiye’den daha uygun mal tedarik edebilir miyiz’ diye bakmaya başladılar. Bu fuarlara yansıyacak. Yurtiçindeki fuarlara daha çok insan gelecek, bize daha fazla insan ziyaret edecek. Bizim de ziyaretlere hazır olmamız gerekiyor. URGE projemizin de sebebi de budur” ifadelerini kullandı.
FİYAT DÜŞÜRME TALEBİ YOK
Kurdaki dalgalanmadan dolayı ithalatçı firmalardan Türkiye’den tedarik ettiği mallarda fiyat düşürme talebi gelmediği bilgisini veren Zandar, “Çünkü her ne kadar kurda artış olsa da işçilik ve genel giderler ve hammadde kullandığımız ürünlerin dışında büyük bir çoğunluğu döviz bazında. Mesela ayakkabı tabanı petrol bazlı bir üründür. Fiyatı dolar üzerinden geliyor. Dünya üzerinde ham deri de dolar bazlıdır ve fiyatı da dolar üzerinden oluyor” diye konuştu.
İZFAŞ’TAN TALEP GELMEDİ
Shoexpo İzmir Ayakkabı ve Çanta Fuarı koordinasyon toplantısına katıldıklarını belirten Zandar, “Yaptığımız yurtdışı fuarlarında Shoexpo İzmir Ayakkabı ve Çanta Fuarı’nın tanıtımını yaptık. Yanımızda fuarın broşürlerini götürdük, insanları İzmir’e davet ettik. Şu an için İZFAŞ’tan bize alım heyetleri üzerine veya başka bir konuda herhangi bir talep gelmedi. Talep olursa elimizden geleni yapacağız” dedi.