- Gündem
- 31.05.2025 21:24
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, "Hedefimiz, sadece demir yolu ağımızı genişletmek değil, bu ağda kullanılacak her bir aracı, yerli ve milli imkanlarla üretmek, teknolojiyi kendi ellerimizle şekillendirmek, geliştirmek." dedi.
Uraloğlu, Hasanbey Lojistik Merkezi'ndeki TÜRASAŞ Araç Teslim Töreni'nde, demir yolu sanayi ve tren işletmeciliğinin öncü kuruluşları TÜRASAŞ ve TCDD Taşımacılık arasında gerçekleşen, elektrikli lokomotif ve tren setlerinden yük ve yangın söndürme vagonlarına uzanan yeni nesil araçların teslim töreninde olmaktan duyduğu memnuniyeti dile getirdi.
Demir yolu sektöründe atılan adımlarla, ulaşım ağını genişletirken yüksek teknolojiye dayalı, tamamen yerli ve milli bir sanayi ekosistemi inşa ettiklerini belirten Uraloğlu, "Bu ekosistem, sadece ülkemizin değil, bölgemizin ve dünyanın da dikkatini çeken bir başarı destanına dönüştü. Bir zamanlar 'yapamazsınız' denilen ne varsa bugün hayata geçiriyor, bu gurur tablosuna yeni bir sayfa ekliyoruz. TÜRASAŞ'ın Eskişehir, Sakarya ve Sivas'taki üretim tesislerinde tamamen yerli mühendislik ve iş gücüyle üretilen araçlar, Türkiye'nin demir yolu sanayisindeki liderliğini bir kez daha perçinliyor." diye konuştu.
Uraloğlu, Asya ile Avrupa arasında, Çin'den Londra'ya kadar uzanan Demir İpek Yolu'nun Orta Koridoru'nda yer alan Türkiye'nin uluslararası yük ve yolcu taşımacılığındaki stratejik önemine dikkati çekerek, şunları kaydetti:
"Türkiye'de 2002'de yaklaşık 11 bin kilometre olan demir yolu ağı, bugün 2 bin 251 kilometresi yüksek hızlı tren hattı olmak üzere 13 bin 919 kilometreye ulaştı. Avrupa'nın 6'ncı, dünyanın 8'inci yüksek hızlı tren işletmecisi konumuna yükseldik. Şu anda Halkalı-Kapıkule, Ankara-İzmir, Bandırma-Bursa-Yenişehir-Osmaneli, Mersin-Adana-Osmaniye-Gaziantep ve Yerköy-Kayseri hızlı tren hatları gibi çok önemli demir yolu projelerinin yapımlarına da devam ediyoruz. Demir yolu ağımızı 2028'e kadar 17 bin 500 kilometreye yükseltmeyi hedefliyoruz. Elbette nihai hedefimiz, 28 bin 500 kilometre. Hedefimiz, sadece demir yolu ağımızı genişletmek değil, bu ağda kullanılacak her bir aracı, her bir bileşeni, yerli ve milli imkanlarla üretmek, teknolojiyi kendi ellerimizle şekillendirmek, geliştirmek. TÜRASAŞ, bu vizyonun en somut temsilcisi olarak, Orta Doğu'nun en büyük raylı sistem araç üreticisi haline geldi."
Bakan Uraloğlu, uluslararası standartlarda üretim yapan TÜRASAŞ'ın yerli üretimde bir sinerji oluşturduğunu, sadece Türkiye'nin değil, küresel demir yolu sektörünün de parlayan yıldızı haline geldiğini dile getirdi.
Bakan Uraloğlu, "Eskişehir'deki tesislerde üretilen E5000 Milli Elektrikli Lokomotifi, dünyada sadece gelişmiş ülkelerin sahip olduğu bileşenlerden cer konvertörü, cer kontrol ünitesi, merkezi kontrol ünitesi, cer trafosu gibi araç sürüş ve kontrol sistemlerinin yüzde 100 yerli ve milli olarak tasarımı ve üretimiyle bir ana hat lokomotifi için ilk kez yapılmıştır." dedi.
E5000 Milli Elektrikli Lokomotifi'nin TCDD Taşımacılık AŞ'nin ihtiyaçlarına uygun olarak, 5 megavat gücünde, 140 kilometre/saat hıza sahip, Avrupa Birliği Demiryolları'nın Karşılıklı İşletilebilirlik Sertifikalı (TSI), yük ve yolcu taşımacılığına uygun yeni nesil bir teknolojinin ürünü olduğunu vurgulayan Uraloğlu, her biri 1280 kilovat gücündeki cer motorlarının Türkiye'de tasarlanan en yüksek güçlü motor özelliğini taşıdığının altını çizdi.
TCDD Taşımacılık için üretilecek 95 lokomotifin ilk 5'ini bugün teslim ederek yeni bir dönemin kapılarının aralandığını aktaran Uraloğlu, "Bu yıl 15 lokomotifi daha teslim ederek 2025 yılında 20 lokomotifi hizmete almış olacağız. 2026 yılı içerisinde 30, 2027'de de 45 lokomotifin üretimini gerçekleştirerek 95 lokomotifi tamamlamış, ülkemizde ve farklı ülkelerde hizmete sunmuş olacağız." diye konuştu.