Tarım ve Orman Bakanlığı tarafından yapılan açıklamaya göre, bitki koruma ürünlerine yönelik “B-Reçete” uygulaması kapsamında 81 ilin tarım ve orman il müdürlerinin katılımıyla çevrim içi bir toplantı gerçekleştirildi.
Toplantıda konuşan Bakan İbrahim Yumaklı, bitkisel üretimin çevre ve insan sağlığı açısından sürdürülebilir şekilde yürütülmesi ve pestisit kullanımından kaynaklanan risklerin azaltılması amacıyla bitki koruma ürünlerinin B-Reçete sistemi üzerinden izlenebilir hale getirildiğini ifade etti.
Yeni sistem sayesinde yalnızca bitkisel üretim yapan çiftçilerin bitki koruma ürünlerine erişebileceğini belirten Yumaklı, bu yöntemle sadece üretim yapılan alan için satış ve kullanımın mümkün olacağını, ayrıca üreticilerin yalnızca önerilen dozlarda zirai ilaç temin edebileceğini söyledi. Böylece hatalı ve gereğinden fazla ilaç kullanımının önüne geçilmesinin hedeflendiğini vurguladı.
PESTİSİT KULLANIMI DİJİTAL OLARAK TAKİP EDİLECEK
B-Reçete sistemi kapsamında pestisitlerin reçetelendirilmesi, satışı ve uygulanması süreçlerinin tamamen elektronik ortamda kayıt altına alındığını aktaran Yumaklı, “Üreticilerin, bizim sistemlerimizde kayıtlı olan tarım alanı ve ürününe göre, bilimsel kriterler doğrultusunda belirlenmiş, Bakanlığımızın da onayladığı dozlar dikkate alınarak pestisit kullanmaları sağlanacak.” dedi.
Sistemin Mersin, Samsun, Ankara ve Kırklareli’nde2 Ocak’tan bu yana pilot olarak uygulandığını hatırlatan Yumaklı, açıklamasının devamında şu ifadeleri kullandı:
"1 Temmuz itibarıyla da inşallah 81 ilde eş zamanlı başlayacak. Ocak ayından bugüne kadar hakikaten çok yoğun çalıştık. Sistem, hızlıca müdahil olunabilir, düzeltilebilir, revize edilebilir ya da geliştirilebilir şekilde dizayn edilmiş durumda. Bu bir devrim. Bu, Türkiye'de pestisit anlamında bütün duvarları yıkacak, bütün problemleri çözmeye aday bir sistem."
PESTİSİT KULLANIMINDA DENETİM VE İZLENEBİLİRLİK ARTACAK
Sistemin tüm ülkede yaygınlaştırılmasıyla birlikte, haksız kazanç elde etmeye çalışan ya da mevcut düzenlemeden çıkarları olumsuz etkilenen bazı kesimlerin olabileceğine dikkat çeken Yumaklı, Bakanlık olarak bu tür girişimlere kesinlikle izin verilmeyeceğini ifade etti.
Yumaklı, sistemin kesintisiz çalışması ve mağduriyetlerin önlenmesi için her türlü önlemin alınması, bilgilendirmenin yapılması ve güncellemelerin gerçekleştirilmesi konusunda il müdürlerine talimat vererek, "Bitki koruma ürünlerinde beşeri ilaçlarda olduğu gibi kullananın ve ilacı yazanın belli olduğu, hangi ürün için ne kadarlık bir alanda hangi dozda kullanılacağını düzenleyen bir sistem olacak." açıklamasında bulundu.