Sayfa Yükleniyor...
‘Çevreci Okul’ unvanını alarak uluslararası yeşil bayrak kazanan İzmir Gaziemir Sabiha Gökçen İlkokulu öğrencileri ve öğretmenleri, geri dönüşüm projeleriyle atıkları yeniden ihya ediyor
SULTAN GÜMÜŞ KAYA / RÖPORTAJ
Milli Eğitim Bakanlığının başlattığı ‘Çevre Dostu 1000 Okul Projesi’ kapsamında çalışmalarına hız kesmeden devam eden İzmir Gaziemir Sabiha Gökçen İlkokulu öğrencileri ve öğretmenleri, ‘Çevreci Okul’ unvanını alarak yeşil bayrak kazandı. Özellikle geri dönüşüm noktasında önemli çalışmalar yaparak farkındalık oluşturan öğrenciler, ‘Geri Dönüşüm Kütüphanesi’ ve ‘Geri Dönüşüm Oyuncaklar’ çalışması ile atık eşyaları yeniden hayata kazandırıyor! Günümüz dünyasında en kıymetli olayın enerji olduğunu kaydeden Okul Müdürü Recep Delice ile konuya ilişkin bir röportaj gerçekleştirdik. Projeler üretmeye devam edeceklerini kaydeden Delice, başarının asla tesadüf olmadığını hatırlattı.
Okulunuzda ‘Geri Dönüşüm Kütüphanesi ve Geri Dönüşüm Oyuncaklar’ çalışması yapılıyor. Bize bu çalışmadan bahsedebilir misiniz?
Okulumuz A ve B Blok iki binadan oluşmakta. B Blokta 3. 4. sınıflar eğitim görmekte ve yararlanabilecekleri bir kitaplık bulunmaktadır. Ancak 1. 2. sınıfların eğitim gördüğü A Blokta kitaplık bulunmuyordu. Öğrenciler sınıf kitaplıklarından yararlanıyordu. A Blokta da bina girişinde bir köşeyi tamamen geri dönüşüm malzemelerinden oluşan bir kitaplığa dönüştürdük. Öğrenciler okula girişlerinde, ders aralarında ilgi duydukları kitapları okumaktalar. Depomuzda tamamen atıl durumda bulunan malzemelerden oluşan bu Geri Dönüşüm Kitaplığı öğrencilerimizin de hayli ilgisini çekti ve çocukların kitap okuma alışkanlığına katkı sağladı.
BURADA YAĞMUR SULARI BOŞA AKMIYOR
Çevre Dostu 1000 Okul Projesi’ni biraz daha detaylandırarak anlatabilir misiniz?
Milli Eğitim Bakanlığının başlattığı Çevre Dostu 1000 Okul Projesi’nin amacı okullarımızda enerji tüketiminin azaltılması, yenilenebilir enerji sağlanmasını öğrencilere somut olarak anlatmak. Öğrencileri geri dönüşüm ve sıfır atık konularında bilinçlendirmek. Biz de bu amaç doğrultusunda okul öğretmenlerimizi bilgilendirdik, bu bilgileri öğrencilerimizle paylaşıp amaç doğrultusunda çalışmalar yapmasını, hatta konu ile ilgili geri dönüşüm malzemelerinden oluşan yeni ve farklı ürünler üretmesini sağlayıp konu ile ilgili il düzeyinde yarışmalara katılımını sağladık. Toplanan bu ürünleri de okulumuzda bir geri dönüşüm sergisi ile sergiledik. Sergide atık plastiklerden oyuncak, küçük ev aletleri yapan da vardı, uzaktan kumandalı el gırgırı da vardı, plastik kutulardan elbise de vardı. Bir sokak maketi, ev maketleri de vardı. Bunlar hem yapanların hayal gücü ve el becerilerini geliştirirken, sergi ile diğer öğrencilerin de hayal dünyalarına yeni ufuklar açtığını gözlemledik.
Neden özellikle ‘geri dönüşümü’ tercih ettiniz?
Günümüz dünyasında en kıymetli şeyin enerji olduğunu biliyoruz. Biraz önce de bahsettiğim gibi somut örnek olsun diye geri dönüşüm sergisi açarak atıl olan eşyalarımızı değerlendirmiş olduk. Ayrıca okul çatısındaki oluklardan boşa akıp giden yağmur sularını borularla balkonda bulunan bir depoya biriktirdik. Yine balkonda bulunan çiçeklerimizi, ekip diktiğimiz sebzeleri ve küçük meyve ağaçlarını bu suyla sulayıp geri dönüşüme kazandırdık. Bunun adına da ‘Yağmur Suları Boşa Akmasın, Balkonlar Yeşersin’ dedik. Yine bu bitkiler içinde atık yemeklerden (kompost) gübre üretilmesini de sağlayarak, bir geri dönüşüm daha sağlamış olduk. Böylece sıfır maliyetle bitki yetiştirmiş olduk. Bu örneği daha da geliştirip ileride okul bahçesindeki tüm ağaçları bu yöntemle sulamayı düşünüyoruz.
TOPLANAN ATIKLAR GERİ DÖNÜŞÜME…
Süreç nasıl ilerliyor? Olumlu geri dönüşler alıyor musunuz? Öğrencilerin bu projedeki tutumundan bahsedebilir misiniz?
Şu an süreç çok iyi işliyor çünkü kurulan geri dönüşüm kitaplığından her gün öğrencilerin kitap sevgisinin arttığını gözlemliyoruz. Balkonda ekilen, dikilen bitkilerimiz sürekli büyüyor, çiçekler açıyor. Bunları gözlemleyen öğrencilerimiz çok mutlu oluyor.
Proje ne zamana kadar devam edecek?
Milli Eğitim Bakanlığımız ülke genelinde proje hedeflerine ulaşıncaya kadar devam edeceğini düşünüyorum. Projenin devlet destekli bölümü de olacak. Okul çatılarına güneş panelleri konulup güneş enerjisi ile elektrik üretilerek de geri dönüşüm sağlanacak. Bu maliyetli bir iş olduğu için bir bütçeye ihtiyaç olacak. Ayrıca aydınlatmalar, LED ampullerle elektrik sarfiyatı düşürülecek. Yine fotoselli çeşme muslukları takılarak su sarfiyatı azalacak.
Öğrenciler ve öğretmenlerle birlikte sürdürmek istediğiniz başka çalışmalar olacak mı? Bu proje başka çalışmaları beraberinde getirecek mi?
Elbette. Öğretmen ve öğrencilerimizle birlikte; çevre konulu resim, fotoğraf, şiir ve slogan yarışmaları yapmayı düşünüyoruz. Bu projede özellikle geri dönüşüm için atık toplama çalışmalarına başlayacağız. Okulumuzda kağıt, plastik ve diğer atıklar için var olan atık toplama ünitelerini okulumuzun her bölümüne yayacağız. Toplanan atıkları sistemli bir şekilde geri dönüşüme kazandıracağız. Çevreci ve çevre dostu bir okul olarak çevremize örnek olmak istiyoruz. Bu projede özellikle geri dönüşüm için atık toplama çalışmalarına başlayacağız. Okulumuzda kağıt, plastik ve diğer atıklar için var olan atık toplama ünitelerini okulumuzun her bölümüne yayacağız. Toplanan atıkları sistemli bir şekilde geri dönüşüme kazandıracağız.
Son olarak neler söylemek istersiniz?
Doğru alışkanlıklar sık tekrarlarla kazanılır! Çünkü öğrenme tekrardır. Başarı tesadüf değildir. Hiç kimse başarı merdivenlerini elleri cebinde çıkmamıştır. Eğitim de, öğretim de emek işidir. Önce eğitim, sonra öğretim gelir. Her olumlu eğitim evde, ailede başlar hayat boyu devam eder. Doğa Dostu 1000 Okul’dan biri olarak projeler üretmeye devam edeceğiz… Doğa zenginliklerle dolu bir hazine. İnsanoğlu olarak doğaya zarar vermeden, doğadan doğru yararlanmasını bilen nesiller yetiştirmeliyiz. Konuşmamı sevdiğim bir sözle bitirmek istiyorum. ‘Rüzgar çok hızlı estiğinde aptallar duvar örer, akıllılar ise yel değirmeni yapar.’
Haber Merkezi