- Gündem
- 10.05.2025 22:52
Avrupa ve Asya kıtalarını bir kez daha birleştirecek, Çanakkale 1915 Köprüsünün temeli Başbakan Binali Yıldırım tarafından, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğanın da telekonferansla katılımıyla atıldı.
Dünyanın en uzun asma köprüsü olacak Çanakkale 1915 Köprüsünün temeli atıldı. Cumhuriyetin 100üncü yılı olan 2023te tamamlanarak açılması planlanan köprünün yanı sıra proje kapsamında 354 kilometrelik otoyolda 31 viyadük, 5 tünel, 30 köprülü kavşakla 143 alt ve üst geçit inşa edilecek.
Lapsekideki tören alanında konuşma yapan Başbakan Binali Yıldırım, Çanakkalede ecdadın çok ağır şartlarda zaferi kazandığını hatırlatarak, "Ecdadımız burada düşmana Çanakkale geçilmez dedi. Ancak bugün gelinen noktada Çanakkale milletimiz için her türlü geçilir. Denizden de havadan da 1915 Çanakkale Köprüsü ile de geçilir. Hayırlı uğurlu olsun. Bu mücadele, çok büyük zorluklarla buraya geldi. Çok ağır şartlarda bu zaferi ecdadımız kazandı. Bizim Kurtuluş Savaşında ve öncesinde yaşadığımız en büyük zorluklardan birisi yoldu. İstanbuldan Yemene gitmek, asker götürmek, oradakileri Anadoluya getirmek için aylarca yabancıların gemileri beklenirdi. Seyahat bir eziyete dönüşürdü. Yolculuk yapmak isteyenler limanlarda perişan olurdu. Deniz yolu taşımacılığı hep yabancıların elindeydi. Hicaz, Körfezdeki silah bırakan askerlerin geri getirilmesi büyük bir problem oluyordu. Ulaşım sıkıntısının bedelini bu millet o dönemlerde çok ağır ödedi" dedi.
Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan da 18 Mart Çanakkale Stadyumundan telekonferansla Lapsekideki tören alanına bağlanarak hayırlı olsun dileklerini iletti.
Konuşmaların ardından Başbakan Binali Yıldırım, Başbakan Yardımcısı Numan Kurtulmuş, Ulaştırma Bakanı Ahmet Arslan ve yüklenici firma temsilcileri hep birlikte dualarla butona basarak dev eserin temelini attı.
Başbakan Binali Yıldırım, "Çanakkale geçilmez diyen ecdadımızdan aldığımız güçle Çanakkaleyi cumhuriyetimizin 100üncü yılına taşıyacak bu büyük eserin 1915 Çanakkale Köprüsünün temelini sizlerin huzurlarında atıyoruz. Ülkemize, Çanakkaleye milletimize hayırlı olsun diyorum" ifadelerini kullandı.
DÜNYANIN EN UZUN ASLA KÖPRÜSÜ OLACAK
Ayakları arasındaki 2 bin 23 metre açıklık ile dünyanın en uzun asma köprüsü olarak inşa edilecek Çanakkale 1915 Köprüsünün tabliyelerinin 36 metre genişlikte ve 5 metre yükseklikte olması planlanıyor. Boyu 3 bin 869 metre olacak olan köprünün ayakları deniz içine inşaat edilecek. 1915 Çanakkale Köprüsünün Lapseki tarafındaki yaklaşım viyadüğü 650 metre, Gelibolu tarafındaki yaklaşım viyadüğün ise 900 metre uzunluğunda olacak. Yap-işlet-devret modeli kapsamında ihale edilecek olan köprü için 10 milyar 354 milyon 576 bin 202 lira harcanacak. Lapseki ile Gelibolu ilçeleri arasına inşa edilecek köprü ayrıca Çanakkale Boğazının ilk, Marmara Bölgesinin 5inci asma köprüsü olma özelliğini taşıyor. Köprü depreme ve şiddetli rüzgara da dayanıklı olarak inşa edilecek. Köprüde 6 şerit yol bulunacak. Çanakkale 1915 Köprüsünün içinde yer alacağı İstanbul Silivri ile Balıkesir Savaştepe arasındaki otoyol ise 354 kilometre uzunluğunda olacak. Bu otoyol Gebze İzmir otobanına bağlanmış olacak.
"4 YILDA TAMAMLAMAYI HEDEFLİYORUZ"
1915 Çanakkale Köprüsü için en kısa süreyi teklif eden Daelim-Limak-SK-Yapı Merkezi OGG Grubu içinde bulunan Limak Holdingin Yönetim Kurulu Başkanı Nihat Özdemir de köprüyü 4 yılda bitirmeyi hedeflediklerini belirterek, "Köprü dünyanın en uzun köprüsü olacak. 2023 metre kule açıklığı olan en uzun köprüyü yapmak için ortaklık yaptık. Dünyada bugüne kadar yapılan köprüler içerisinde kule açıklığı en fazla 1920 metre köprü var. Biz bunu yaptığımız anda dünyanın rekoru Türkiyenin eline geçecek. Çanakkaleye nasip olacak. Ecdadımızın kazandığı zaferlerin bir anıtı olarak yapmayı düşünüyoruz. Dünyanın en büyük proje firmaları tarafından hazırlanan bir proje olacak. Kısa zamanda köprüdeki inşaatlara başlayacağız. Temel etüdlere göre dizayn ve statik hesaplar yapılıyor. Türkiye dünyanın ilk 10 ekonomisine girmek için 2023 hedeflerini ortaya koydu. 5.köprüyü yapmak üzereyiz. Ekonomiye çok büyük katkı sağlayacak. Önümüzdeki 4 yılda tamamlamayı hedefliyoruz. Türk Milletine, ülkemize hayırlı uğurlu olsun" dedi.
"DÜNYANIN EN AERODİNAMİK KÖPRÜSÜ OLACAK"
Yüklenici firmalardan Yapı İnşaat Yönetim Kurulu Başkanı Barış Arıoğlu da basın mensuplarına açıklamalarda bulundu. Arıoğlu, 1915 Köprüsünün dünyanın en uzun asma ve en aerodinamik köprüsü olacağını belirterek, "Bunu yapmazsanız proje sağlam ve verimli olmaz. Deprem anlamında en büyük depremleri oluşturan Kuzey Anadnolu fayına 10 kilometre mesafede olacağı için en çok etkilenmesi muhtemel bir yapı olacak. Japonyadaki de depreme yakın ama bu köprü de onunla yarışacak bir köprü olacak. Japonyadaki köprü tek parçadan oluşuyor. Buradaki köprü iki ayrı tabliye olacak. Bunlar çok sağlam birbirlerine bağlanmış oluyor. İki tabliye arasında hava geçişini sağlıyoruz. Rüzgar fırtınası sırasında hava akımını karıştırarak, köprünün havalanmasına engel olacak. Orta açıklığı boş bıraktığımız zaman aerodinamik bir köprü elde edilmiş oluyor. Burada bir numaralı sorun rüzgar, iki numaralı sorun deprem. İkisine karşı da tedbir alınmış oluyor. Bu köprü Osmangazi Köprüsüne benzeyecek. Yavuz Sultan Selim Köprüsüne benzer bir çözüme gidebiliriz. Mühendislik bilgileri içinde en iyileri alıp buraya tatbik etmeye çalışıyoruz. Bizim arkamızdan gelen köprülere bilimsel ışık tutacak bir sonuç ortaya çıkabilir. Çinde çok fazla köprü yapılıyor. Rekor kısa zamanda geçilebilir. Ama diğer köprüler gibi mühendislik tarihinde özellikle not düşülmüş bir köprü olarak kalacak. Vatandaşlar geçiş için 15 Euro artık KDV ödeyecek" dedi. (İHA)