- Gündem
- 18.05.2025 21:16
BİK Genel Müdürü Yakup Karaca, Gazetelerimizin muhakkak dijital dönüşüm için harekete geçmesi gerekiyor. Eğer dijital hazırlığımızı yapmazsak resmi ilanların yayın mecrası dijital ortamdır denildiğinde kendimizi hazırlıksız bulabiliriz dedi
E. ÇAĞLA GENİŞ
Basın İlan Kurumu (BİK) Genel Müdürü Yakup Karaca ile yazılı basın temsilcilerinin yanı sıra İzmir Valiliği, İzmir Kalkınma Ajansı (İZKA), İŞKUR, KOSGEB, Başbakanlık Basın-Yayın ve Enformasyon Genel Müdürlüğü (BYEGM) yöneticilerinin katılımıyla gerçekleşen Yazılı Basının Yapısal ve Dijital Dönüşümüne Yönelik Proje Geliştirme-İşbirliği İstişare Toplantısı Kaya Termal Otelde yapıldı. Yerel gazetelerin yapısal sorunlarına çözüm bulunması ve dijital dönüşümlerini tamamlayarak her geçen gün büyüyen yeni medyada söz sahibi olabilmeleri için düzenlenen istişare toplantısında BİKin yazılı basına yönelik hazırladığı iki ayrı projenin tanıtımı gerçekleştirildi.
Artık dijital dönüşüm sürecine girildiğini belirten Karaca, Farkında olmamız lazım. Gazetelerimizin muhakkak dijital dönüşüm için harekete geçmesi gerekiyor. Bu tehdit değil. Eğer biz dijital hazırlığımızı yapmazsak resmi ilanların yayın mecrası dijital ortamdır denildiğinde çok hazırlıksız bir halde kendimizi bulabiliriz. Resmi ilanların yayın mecrası olarak dijital ortam yasa ile kabul görecek olursa, gazetelere tavsiyem hazırlıklı olup çalışmalarınızı tamamlamalarıdır diye konuştu.
İZMİRDEN BAŞLAYACAK
Basın İlan Kurumu, yerel gazetelere ait internet sitelerinin teknolojik altyapı ve içerik üretiminin geliştirilerek niteliklerini artırmak üzere Gazetelerin İnternet Haber Sitelerinin İyileştirilmesi; bu internet sitelerinin dijital reklam piyasasından reklam alabilmesini sağlamaya yönelik ise, Yerel Yazılı Basının Dijital Reklam Piyasasına Entegrasyonu projelerini hazırladı. BİK, aynı zamanda gazetelerin yapısal sorunlarının çözümünü de içinde barındıran her iki projenin Ege Bölgesindeki tanıtımına İzmirden başlayacak.
ÜST SIRALARDA YER ALMASINI İSTİYORUZ
Toplantıda konuşan BİK Genel Müdürü Yakup Karaca, Ülkemizin geleceği bakımından çok önemli gördüğümüz bir konu. İzmir hem ekonomik hem ticari faaliyetleri bakımında ülkemizin ekonomisine katkı sunan bir ilimiz. Her şeyden önce İzmirdeki gazetelerimiz belli yayın kalitesi bakımından Türkiyemizin genel olarak ortalamasına tekabül ediyor diyebiliriz. BİK olarak biz bundan çok memnun değiliz. İzmir hakikaten gazetecilik faaliyeti bakımından bundan daha ileri bir yerde olmalı. Gönlümüz bunu arzu ediyor. Türkiyenin dünyaya açılan belli başlı kapılarından biri İzmir. Bu sebeple İzmirdeki gazetecilik faaliyetlerimizin kendini biraz daha etkin hissettirmesi hem teknolojik yenilikler hem de yayın kalitesi bakımından üst sıralarda yer alamsını istiyoruz dedi.
RESMİ İLANLAR GELİR KAPISI
Resmi ilan tarifeleri hakkında konuşan Karaca, İçinde bulunduğumuz sene içerisinde gazetelerimiz resmi ilan tarifesi bakanlar kurulundan geçemediği için zam alamamış oldular. Üzgünüz. Ama bu alınamayan zam oranının da yansıtılmış bir şekilde önümüzdeki sene için gerçekleşeceğini umuyoruz. Geçen haftalarda yaptığımız genel kurulumuzda bunlar tartışıldı ve Bakanlar Kuruluna tavsiye kararımız intikal etti. Umarız en kısa zamanda umulan oradan zam artışlı ile resmi ilan tarifemiz kabul görür. Resmi ilanlar gazeteler açısından ciddi bir gelir kapısı. Basın İlan Kurumu, bizim hakkımız olanı iskontoyu alıyor aradan çekilsin bize de gökten zembille iner gibi ilan gelsin deniyor. Bu her şeyden önce bir mekanizma. Dünyanın diğer ülkelerinde de ilanlar bizdeki gibi kurum aracılığı ile gazetelere dağıtılmıyor. Farklı uygulamalar ama üç aşağı beş yukarı arada bir aracı kurum var. Bizdeki resmi gazete gibi sırf ilan gazetesi de var diye konuştu.
TALEPKAR OLUN
Dünyada bu analog yayıncılığın sonunun yaklaştığına yönelik söylemleri hatırlatan Karaca, Bunun ilanların yayınlanmasıyla da ilgisi var. Korkunun seslerini ensemizde hissediyoruz. Bu ilanlar kurumsal sitemizde yayınlanması durumunda amacına ulaşmış sayılmıyor mu öyleyse yüksek meblağlarla gazetelerde yayınlanmasına ne gerek var ki şeklinde sesler yükselmeye başlıyor. Dünyadaki teknolojik gelişmelere bağlı olarak dijitalleşme, her alanda iş alanlarını ve üretim şekillerini tepeden tırnağa değiştiriyor. Şu veya bu sebeple gazetelerimizin bu ilan haklarının elinden alınmaması gerekiyor. Dijitale kesinlikle geçilecek başka yolumuz yok. Bu anlamda geliştiğimiz projeler bizim aracı olmamızla alakalı. Bir önerimizi biran önce bu projelere dikkatli bir şekilde önem vermeniz ve talepkar olmanız diye konuştu.
GAZETECİLİK AÇISINDANBİR ŞEY DEĞİŞMİYOR
Dijitalleşme sürecinde atılan adımlara yönelik konuşan Karaca, şunları söyledi: Her gazetemize kendi web sitelerini kurmasını önermiştik. Tüm gazetelerimizin web sitelerinin yayında olması bu dönüşüm için çok önemli bir fonksiyonu var. Bu standartları yakalamak hatta bunların ötesine geçmek istiyoruz. Aynı hizmeti daha düşük maliyetle verme imkanı buluyorsunuz. Gazetecilik açısından hiçbir şey değişmiyor aslında ama oluşturduğunuz içeriği istediğiniz biçimde şekillendirme konusunda çok rahatsınız. Bunu istediğiniz en uç noktaya kadar ulaştırıyorsunuz. Durum bu olunca dijital yayıncılıkta ilan akışı devam mı edecek o tartışılır. Kamuda çok ciddi bir direnç var. Fiyat bütçeleri bakımından yük olduğu söyleniyor. Ama dijitale geçtiği zaman aynı tarifenin işleyemeyeceğini biliyoruz.
HAZIRLIKLI OLUN
İzmirde gazetelerin dijitalleşme sürecine uyumu hakkında konuşan Karaca, İzmirin bu konuda biraz gevşekliği var diye kulağıma geliyor. Reklam gelirlerinin dijital dönemde, resmi ilan gelirlerine ilave olması lazım. Gazetelerimizin reklam piyasasıyla tanışıklığı hiç söz konusu olmamış. Çarpık bir ilişki biçimi ortaya çıkmış. Eğer gazetelerimizin elinde gelir kapısı olarak sadece dijital reklamcılık kalacaksa bir altyapı oluşması lazım ve gazetelerimizin bu kanala entegre olması lazım. Yerel gazetelerimizi, hem kamu hem de serbest piyasa reklamları açısından bir yayın mecrası haline getirme imkanımız var. Bir dijital dönüşüm sürecine girdik bunun farkında olmamız lazım. Bu söylenenleri dikkate almazsak resmi ilanların yayın mecrası dijital ortamdır dendiği zaman kendimizi hazırlıksız bir halde bulabiliriz. Eğer resmi ilanların yayın mecrası olarak dijital ortam yasa ile kabul edilirse internet sayfası olarak başlayan hatırı sayılır ciddi oranda takipçisi olan internet haber siteleri var. Bunların da hukuki bir statüye kavuşturulması an meselesi. Sizlere tavsiyem hazırlıklı olup kendi çalışmalarınızı biran önce tamamlamanız açıklamasında bulundu.