Sayfa Yükleniyor...
Aliağadaki Petkim kampüsü içinde geçen yıl devreye giren Egenin en büyük konteyner limanı, ağırladığı dev konteyner gemileri sayesinde Uzakdoğu ve Kuzey Avrupa gibi pazarlara aktarmasız ticareti başlattı
Petkim ile dünyanın önde gelen liman işleticisi APM Terminals arasında yapılan anlaşmayla aralık ayında hizmet vermeye başlayan Petkim Konteyner Terminali (PETLİM), hizmete girdiği Aralık 2016 ayından bu yana 110 gemiye hizmet verdi. Dünyada kullanılan en yüksek vinçlerin hizmete sokulduğu limanda, 16 bin TEU kapasiteli dev konteyner gemilerine uygun yanaşma ve elleçleme kapasitesi oluşturuldu.
KAPASİTE ARTTI
Ege Bölgesinin aktarmasız yükleri karşılayabilen tek noktası olan liman sayesinde özellikle Uzak Doğu ve Kuzey Avrupa ile ticaret, Pire, Malta veya Süveyş Kanalı limanları kullanılmadan doğrudan yapılmaya başlandı. Türk dış ticaret sektörünün lojistik maliyet ve sürelerini önemli ölçüde düşüren limanda, ikinci faz yatırımlarıyla kapasite 1,3 milyon TEUya ulaştı. Yeni faz için izin işletme izni süreçlerinin beklendiği limanda, yeni dönemde Karadenizdeki Rusya ve Gürcistan limanları için yük transferi de yapılması planlanıyor.
BÖLGENİN BÜYÜMESİ ÇOK CAZİP
APM Terminals İzmir Genel Müdürü Robert Hambleton, yaptığı açıklamada, aralık ayında hizmete başlayan limanda nihai kapasite olan 1,3 milyon TEU için çalışmaların devam ettiğini bildirdi. Aralarında büyük kuşak gemilerin de bulunduğu 110 gemide operasyon yaparak 150 bin TEUluk konteynerin elleçlemesini yaptıklarını kaydeden Hambleton, İzmir ve çevresinde bulunan Alsancak, TCE Ege, Nemport ve APMnin hızla büyüyen bir pazar içinde yer aldığına işaret etti.
Bölgedeki büyümenin yüzde 5-6 seviyesinde olmasının APM için çok cazip olduğuna işaret eden Hambleton, şirket olarak sadece gemi hatlarına değil, bölgedeki şirketlerin büyüme potansiyeline bakarak yatırım yaptıklarını kaydetti.
İzmir lokasyonunun gemi hareketliliği, kara tarafındaki lojistik olanakları ve hızla büyüyen dış ticaretiyle gelecekte de büyümesini sürdüreceğini ifade eden Hambleton, bu coğrafyada ticareti kolaylaştırıcı rol alarak ekonomik büyümeyi desteklemek istediklerini bildirdi.
DENİZ TİCARETİNİN GELECEĞİ
Dünyada deniz ticaretinde yüklerin nasıl dolaşacağı konusunda ilginç tartışmaların yaşandığı bir dönemden geçildiğine işaret eden Hambleton, gemilerin büyümesiyle birlikte liman ihtiyaçlarında da değişkenlikler yaşandığını dile getirdi.
Türkiyenin yüklerinin ağırlıklı olarak Süveyş Kanalı girişi, Malta ve Pire gibi transfer limanlarından aktarma yapılarak hareket ettiğine vurgu yapan Hambleton, şu değerlendirmelerde bulundu: Eğer ekonomi büyüyorsa büyük gemilerin doğrudan, aktarma limanı olmaksızın bir kapı limanına gelmesi gerekiyor. En son nesil gemiler 20-22 bin TEU kapasiteli. Bunlar transfer limanlarına hareket ediyor. Peki daha önce bu transfer limanlarına yük taşıyan 14-16 hatta 18 bin TEUluk gemilere ne olacak ? Gemi hatlarının cevap aradığı bir soru da bu.
Bu limanın tasarımı yapılırken ileri görüşlü yaklaşımla bu büyüklükteki gemilere ve hareketlere cevap verecek şekilde planlandı. Sonuç olarak, artık diyelim ki bu bölgedeki bir üretici, ürününü Şangaya göndermek istiyor, bunun iki yolu var. Ya küçük bir gemiye yükleyerek Süveyş Kanalına, oradan da büyük gemilere aktararak Çine gönderebilir ya da doğrudan buradan büyük bir gemiye yükleyip aktarma olmaksızın gönderebilir. Aynı durum Kuzey Avrupa içinde geçerli. Maltada aktarma yapmak yerine APM İzmir Terminalinden Rotterdama doğrudan gönderebilir.
KARADENİZE AKTARMA LİMANI
Aktarmasız seferlerin ithalatçı, ihracatçı ve limanlar açısından önemli avantaj ve verimlilik getirdiğini, genel olarak lojistikte maliyet ve zamanı azalttığını belirten Hambleton, hizmete başladıkları aralık ayından bu yana ağırlıklı olarak direkt sefer yapan gemilere hizmet verdiklerine işaret etti.
Denizcilik sektörünün de gemi hatlarına bu yönde baskı yaptığına işaret eden Hambleton, Yani 14-18 bin TEUluk gemilerin bu tarafa doğru kaydığını hissediyoruz. Bu coğrafyada işin geleceği bu. Mega hub limanlardan çok bölgesel hub limanların gelişeceğini görüyoruz. APM İzmir, bir kapı limanı ama büyük gemileri elleçleme yeteneği olan bir liman olarak büyüyecek diye konuştu.
Limanda elleçlenen 14-16 bin TEUluk gemilerde Karadenizdeki Rusya ve Gürcistan limanlarına ait yüklerin de bulunduğunu kaydeden Hambleton, APM İzmirin bir transfer limanı olup olmayacağı yönündeki soru üzerine, Bir sır değil, özel bir planlamamız yok ama işin doğası gereği bu hat üzerinden devam eden bir hub hizmeti de verebiliriz diye konuştu. (AA/İZMİR)
Haber Merkezi