Sayfa Yükleniyor...
Çocuklar için Türk işaret dili eğitmenliği yapan İsmail Öçal ve Tuba Çetinel Öçal çifti, küçük çocuklara işaret dili öğretmenin onların beyin gelişimi açısından ne kadar önemli olduğunu anlattı
BURCU YANAR - ÖZEL HABER
Çocuklar için Türk işaret dili eğitmenliği yapan İsmail Öçal ve Tuba Çetinel Öçal çifti, işaret dili örenmenin önemine dikkat çekti. Yaklaşık 4 yıl boyunca Marmaris’te yaşadıklarını ve orada işitme engelli bireylerle tanışarak onların dünyalarına yakınlaşma fırsatı bulduklarını dile getiren İsmail Öçal, Ankara’da bu işin eğitmenliğini aldıklarını belirterek aktif olarak çocuklarla ilgilendiklerini söyledi. Ege Üniversitesi’nde ve İzmir Yüksek Teknoloji Enstitüsü’nde (İYTE) gönüllü eğitmenlik yaptığını da aktaran Öçal, işaret dili eğitimlerinin çocuklar için neden daha önemli olduğunu aktardı. Öçal çifti şu anda 4-6 yaş arası çocuklara işaret dili eğitimi veriyor.
AMERİKA’DA ÖNEMLİ BİR ÇALIŞMA
Amerika Birleşik Devletleri’nin (ABD) Kaliforniya eyaletinde yürütülen bir çalışmanın kendilerine ışık olduğunu belirten İsmail Öçal, ‘İşaret Akademi’ adını verdikleri kurumda bilgilerini çocuklara aktarmaya devam ediyor. Öçal, ABD’de yapılan araştırmadan da bahsederek, “Türkiye’de bilinmeyen fakat 1989 yılından bu yana Amerikan pediatri servisi akademisi tarafından önerilen ve California’da Prof.Dr. Acredolo ve Prof.Dr. Goodwyn tarafından keşfedilen bebeklerle işaret dilinde iletişim hakkında çalışmalar yapıldığını, 100 aile ve konuşabilen bebekleri ile birlikte uzun dönemde çocuklar üzerinde faydalı olduğunu belgeledikleri görüldü. Yapılan çalışmalarda 8 aylıktan 6. sınıfa gelene kadarki çocuklarda işaret dilinin imla, okuma ve kelime haznesinin geliştirilmesi gibi konularda etkin yardımcı bir araç olduğunu gösterildi” açıklamasında bulundu.
IQ SEVİYELERİ DAHA YÜKSEK
Hem İşaret dili öğrenmenin hem de normal konuşma dilini öğrenmenin çocukların kinestetik beyinlerini harekete geçirdiğinin altını çizen Öçal, “Böylelikle bu klinik çalışma sonunda görüldü ki işaret dili ile kelime öğretilen çocuklar, hiç işaret dili öğrenmeden normal okul hayatına devam eden çocuklardan yüzde 7 IQ seviyesi daha yüksek çıktı. Bu nedenle bizde geçen yıl İzmir’e taşınınca bütün anaokullarını araştırdık, mail attık ve bu çalışmadan bahsederek çocuklara bu eğitimi verdiğimizden bahsettik ancak hiçbiri bana geri dönüş yapmadı. Belediyelere başvuru yaptık ancak bizi kaile almadılar. En sonunda Bayraklı’da bir anaokulu ailelerle konuşarak bu eğitime başlayabileceğimizi söyledi. Şu an çocuklarla olan eğitimde aile terimleri, renkler, sayılar, günler, aylar gibi temel kavramları öğrettik ve onlar da okulda öğrendiklerini kendi ailelerine göstermeye başladılar” diye konuştu.
İZMİR’DE BİR İLK
İzmir’de bu eğitimin bir ilk olduğunu da vurgulayan Öçal, “Yurt dışında anaokullarında bu durum uygulanıyor. Biz neden bunu yaymayalım. Bir İngilizce öğretmeni nasıl eğitim veriyorsa biz de aynı şekilde işaretleri göstererek öğretiyoruz. Bu eğitimi Türkiye’de sadece 6 tane okul veriyor. Ben de bu eğitimleri Bayraklı’da bir anaokulunda veriyorum. Hatta 3 yaş grubu veliler de bu isteklerini dile getirdi. Benim dileğim başka anaokullarında da bu eğitimi yaygınlaştırabilmektir” dedi.
YABANCI DİL OLARAK KABUL EDİLSİN
Ülkemizde yaklaşık 3 milyona yakın işitme engelli olduğunu da kaydeden Öçal, “Benim amacım işaret dilinin de bir yabancı dil olarak kabul edilmesi ve ülkemizde yaşayan bütün insanların el işaretleri ile konuşan insanların farkına varmasını sağlamak istiyorum. Bu insanların kendilerine ait sessiz bir dünyaları var ve dertlerini anlatmakta zorlanıyorlar. Bu dili öğrenerek onlara manevi destek olabilirsiniz” ifadelerine yer verdi.
Haber Merkezi