- Gündem
- 12.03.2025 21:54
İZBAN istasyonunun inşasıyla işlevini kaybeden ve kafeye dönüştürülen Karşıyaka Tarihi Tren İstasyonu’nun, ciddi bir tehlike ile karşı karşıya olduğunu yayınlamıştık. İstasyonda restorasyon hataları kadar yasa dışı eklemeler ve yıkımlar olmuştu. Ancak, bakanlık kararı ile eklemeler söküldü
SULTAN GÜMÜŞ / ÖZEL HABER
Osmanlı döneminin ilk demiryolu Basmane-Bandırma hattının önemli yapılarından olan Karşıyaka Tarihi Tren İstasyonu, İZBAN’ın faaliyete geçirilmesiyle kiraya verilmiş, istasyon tüm mücadelelere rağmen restoran-kafe işlevi görmeye başlamıştı. Tarihi binada özüne sahip kalınmaksızın yapılan restorasyon çalışmalarının yanı sıra istasyon içerisine ve bahçesine yapılan eklemeler de tepkilere yol açmıştı. Yaklaşık 125 yıllık geçmişi olan istasyon için Doğal ve Kültürel Yaşam Girişimi başta olmak üzere daha birçok sivil toplum kuruluşu ayaklandı. Ancak, ‘Tarihi Saygısızlık’ başlığıyla 24.01.2019 tarihinde ilk kez gazetemiz tarafından duyurulan haber, karşılık buldu, Kültür ve Turizm Bakanlığınca istasyona yapılan ve belediye tarafından göz yumulan yasa dışı eklemelerin kaldırılması bildirildi. Ardından eklemeler yetkililer tarafından söküldü.
BAKANLIĞIN YAZISI
Gönderilen bildiri de aynen şunlar yer alıyor: “İzmir İli, Karşıyaka İlçesi, Bahariye Mahallesi’nde yer alan, tapunun 409 pafta, 160 ada, 31 parsel numarasında kayıtlı bulunan Karşıyaka İstasyon Binasına ait bahçede yapılan uygulamalara ilişkin ilgi a) yazı gereği yapılan işlemler hakkında Genel Müdürlüğümüze ve başvuru sahibine bilgi verilmesi istemine ilişkin ilgi c) yazı incelenmiştir. İzmir İli, Karşıyaka İlçesi, Bahariye Mahallesi’nde yer alan, tapunun 409 pafta, 160 ada, 31 parsel numarasında kayıtlı bulunan, Taşınmaz Kültür ve Tabiat Varlıkları Yüksek Kurulu’nun 13.04.1985 tarih ve 914 sayılı kararı ile 2. grup korunması gerekli taşınmaz kültür varlığı olarak tescil edilen Karşıyaka İstasyon Binasında yapılan izinsiz uygulamalara ilişkin ilgi b) kurul kararı alınmış olup, söz konusu kararda ‘taşınmazda 12.05.2017 tarih ve 6049 sayılı kurul kararı ile uygun bulunan restorasyon tadilat projesinden farklı gerçekleştirilen her türlü uygulamanın ilgili belediyesi denetiminde projesine uygun hale getirilmesine karar verildi’ denilmiştir.”
NE OLMUŞTU?
Doğal ve Kültürel Yaşam Girişimi üyelerinden olan ve Şehir Plancıları Odası İzmir Şubesi’nin kurucu başkanlığını üstlenen Ahmet Tuncay Karaçorlu, “İstasyon özel işletmeler tarafından restorasyona aykırı kaçak eklentiler ve kapatmalarla dolmuştur” ifadelerine yer vererek bizleri bilgilendirmişti. Kültür ve Turizm Bakanlığı’na gönderdikleri şikayet dilekçelerinin sonuç verdiğini ve olumlu bir geri dönüş aldıklarını hatırlatan Karaçorlu, kararın ardından 3 ay geçmesine rağmen İzmir Büyükşehir Belediyesi ile Karşıyaka Belediyesi’nin karara uymadıklarını da vurgulamıştı.
İLKLERİN İSTASYONU
Demiryolları tarihinde ilk kez kombine taşımacılık Karşıyaka'da gerçekleşmiştir. Banliyö trenle, atlı tramvaylarda kombine bilet uygulaması burada 21 Ağustos 1903 tarihinde başlatılmış. Yine banliyö trenlerinde ilk mevki uygulaması Karşıyaka trenlerinde başlıyor. 1984 yılında vagonlar üzerinde edna (adi), evsat (orta), ala (çok iyi) yazıyor sonraki yıllarda ise Vali Hasan Fehmi Paşa bu yazıları kaldırarak birinci, ikinci ve üçüncü yazdırıyor.